Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Det här med mässing

Allmänna diskussioner kring hembränning.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Det här med mässing

Inlägg av bonkeman »

Jaha, då har man kanske skitit i det stora blå skåpet. Fick precis nys om att det kanske inte är en jättebra idé att använda mässingskopplingar i en destilleringsapparatur. Har sökt lite här på forumet och googlat och får lite tvetydiga svar.

Jag håller precis på att skryta om mitt fina stripperbygge i en annan tråd där jag gjort den enbart med klämkopplingar. Jag kan ju inte svetsa. Men nu blir jag nojig. Hur ligger det till egentligen? Det handlar ju om bly om man kokar ner det hela. Googlar man runt på mässing och bly får man en massa diskussioner om vattenkranar i mässing som avger bly. Blir det inte attan gånger värre med spritångor? Läste här nånstans om någon behandling för att undvika blyfrånsläpp, men det känns lite humbug.

Någon som kan bringa klarhet? Ska jag svälja min stolthet och slakta min fina stripper och tänka om?
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Det här med mässing

Inlägg av bonkeman »

Verkar inte finnas rostfria alternativ tyvärr. De delar jag hade behövt byta ut är en 22x22-böj samt en rak 22x15. Sen hade spriten varit fri från mässing förutom infästningen till locket som borde gå att lösa på annat vis.

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=32&t=22117
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Det här med mässing

Inlägg av latmasken »

Man kan behandla med väteperoxid och nåt mer, kallas om jag inte minns helt fel för NASA-metoden (varför vet jag inte).

Skulle jag byggt utan att löda skulle jag kört kapillärmuffar och "limmat" med silikon (för att det ska sitta ihop) och sen satt silikonmuffar utanpå (för att få det tätt). Det går att göra egna silikonmuffar rätt lätt genom att smeta vaselin på ett rör, lägga en sträng silikon runt och sen "dutta" med fingret tills man tryckt ut det till en tunn "slang" runt röret. (Finns en tråd där nån beskriver hur han gjorde).
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Det här med mässing

Inlägg av bonkeman »

Tack för svar. Har också läst om metoder med ättika och nåt till. Kanske var det väteperoxid. Men sånt trixande vågar jag inte lita på. Sjukt klantigt av mig att inte vara påläst innan man drar igång projekt, men det är ju bara pengar :)

På nåt sätt ska jag väl lösa detta. Silikona ihop skiten är ju en idé. Ska höra runt med folk jag litar på om någon kan löda.

Kollade rostfria klämringskopplingar på Ebay och jag stängde snabbt ner det igen! Vi snackar tusenlappar :)
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Det här med mässing

Inlägg av Flerpen »

Jag skulle inte orka mig allt för mycket. Det är extremt liten kontaktyta vi talar om och nästan var ända vm brännare använder mässingsventil och hittills har jag inte hört talas om någon användare som fått blyförgiftning. Etanolen är nog giftigare.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Det här med mässing

Inlägg av Flerpen »

Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Det här med mässing

Inlägg av bonkeman »

Flerpen skrev:Jag skulle inte orka mig allt för mycket. Det är extremt liten kontaktyta vi talar om och nästan var ända vm brännare använder mässingsventil och hittills har jag inte hört talas om någon användare som fått blyförgiftning. Etanolen är nog giftigare.
Jag vill gärna tro det också, men man blir nojig. Men visst, det är ju bara att titta på sitt eget dricksvattensystem hemma. Det är mässingskopplingar överallt. Men det är ju skillnad på vatten och spritångor...
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Det här med mässing

Inlägg av Blådåren »

Två delar vinäger/spritättika, en del väteperoxid.

Låt det ligga i badet i 15 min skölj sedan av noga, klart !!.
Sprit löser mycket, men inte problem..
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster