Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Enklaste sättet att bli av med finkel

Allmänna diskussioner kring hembränning.
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Enklaste sättet att bli av med finkel

Inlägg av longjohnsilver »

Efter att du bränt klart...
tappa vätskan på tomma plastflaskor 30-50cl ramlösa el dyl till ca en cm från toppen.
Ställ i kyl eller frys typ ett dygn.
Ta försiktigt flaskan till vasken och tryck på mitten så att översta lagret av vätskan rinner ut.
Finkeloljan som lagt sig på ytan rinner ut.
Gör så med alla flaskor.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Enklaste sättet att bli av med finkel

Inlägg av latmasken »

Om finkel ändå vore olja som flyter ovanpå vatten/etanol...

Men finkel är ju ett samlingsnamn för en massa olika ämnen och dessa är mig veterligen lösta i blandningen och kommer varken att flyta upp till ytan eller sjunka till botten hur länge man än låter det stå i vilken temperatur man nu än väljer.
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Re: Enklaste sättet att bli av med finkel

Inlägg av longjohnsilver »

Skitsnack, de flesta av äckelsmakerna försvinner med mitt knep.
Prova själv ock kommentera sen ok.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Enklaste sättet att bli av med finkel

Inlägg av latmasken »

Jag destillerar inte själv så det är lite svårt för mig att prova. Däremot är jag naturvetare och försöker förstå hur saker fungerar.

Du kanske kan förklara varför din metod kräver att man använder småflaskor? Varför fungerar den inte med större flaskor? Finkel borde ju flyta upp på ytan även med större flaskor?

Och varför behöver de förvaras kallt? Varför fungerar det inte i rumstemperatur?
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Enklaste sättet att bli av med finkel

Inlägg av Flerpen »

Sen så skulle jag inte rekommendera att förvara starksprit i PET-flaskor
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Re: Enklaste sättet att bli av med finkel

Inlägg av longjohnsilver »

Vad gör du här och varför kommenterar du i ämnet om du inte destillerar ?
Det är enklare med små flaskor, finkeloljan flyter upp på ytan. Har du en stor flaska som får plats i kylen så ok. Nej det fungerar inte i rumstemperatur, varför vet jag inte.
latmasken skrev:Jag destillerar inte själv så det är lite svårt för mig att prova. Däremot är jag naturvetare och försöker förstå hur saker fungerar.

Du kanske kan förklara varför din metod kräver att man använder småflaskor? Varför fungerar den inte med större flaskor? Finkel borde ju flyta upp på ytan även med större flaskor?

Och varför behöver de förvaras kallt? Varför fungerar det inte i rumstemperatur?
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Re: Enklaste sättet att bli av med finkel

Inlägg av longjohnsilver »

Haha, prova att klämma en glasflaska på mitten då :doh:
Flerpen skrev:Sen så skulle jag inte rekommendera att förvara starksprit i PET-flaskor
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Enklaste sättet att bli av med finkel

Inlägg av latmasken »

longjohnsilver skrev: Det är enklare med små flaskor, finkeloljan flyter upp på ytan.
Finkel är ingen olja, det är ett missvisande namn. Alltså flyter finkel inte upp till ytan.

Enligt wikipedia:
Finkel består nästan uteslutande av högre alkoholer som propanol och butanol, men även estrar, aldehyder och karboxylsyror förekommer.

Om du får nånting i spriten som flyter upp till ytan tyder det snarare på att din apparat är dåligt rengjord.
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Enklaste sättet att bli av med finkel

Inlägg av Blådåren »

Det där med att "skvätta bort" det översta i flaskan , är ett gammalt "knep" som beskrevs i "hembrännings-boken" för typ 40 år sedan ..
Tror det kallades "grov-avskiljning".

Med tanke på att "Labbe" var det som gällde då , kan man ju förstå rådet , men idag ?, men med dagens bättre apparater så fyller det rådet knappast någon funktion längre . (om nu man inte använder just labbe då..)
Sprit löser mycket, men inte problem..
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Re: Enklaste sättet att bli av med finkel

Inlägg av longjohnsilver »

Jo finkeloljan flyter upp och försvinner med mitt knep :D
latmasken skrev:
longjohnsilver skrev: Det är enklare med små flaskor, finkeloljan flyter upp på ytan.
Finkel är ingen olja, det är ett missvisande namn. Alltså flyter finkel inte upp till ytan.

Enligt wikipedia:
Finkel består nästan uteslutande av högre alkoholer som propanol och butanol, men även estrar, aldehyder och karboxylsyror förekommer.

Om du får nånting i spriten som flyter upp till ytan tyder det snarare på att din apparat är dåligt rengjord.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Enklaste sättet att bli av med finkel

Inlägg av ranald »

Etanol och propanol löser sig obegränsat i varandra, så den delen av "finkeln" kan du inte bli av med på det sättet du beskriver.
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Enklaste sättet att bli av med finkel

Inlägg av Blådåren »

Förlåt men. "Ditt" knep , är beskrivit i detalj i en förtio år gammal bok...
Sprit löser mycket, men inte problem..
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Re: Enklaste sättet att bli av med finkel

Inlägg av longjohnsilver »

Whatever :? Jag har inte läst den men det skulle vara intressant att göra, har du ngn länk till bokreceptet ?
Hur som helst så smakar spriten fan så mycket bättre efter att man gör detta. Så ni gnällspikar... vad är det då som försvinner om inte finkelolja ?
Blådåren skrev:Förlåt men. "Ditt" knep , är beskrivit i detalj i en förtio år gammal bok...
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Enklaste sättet att bli av med finkel

Inlägg av latmasken »

Som jag skrev, troligen är det föroreningar från din apparat. Vad kör du för apparat? Hur brukar du göra rent den?

Och slut kalla det finkelolja, det är ingen olja så det blir bara fånigt att hålla fast vid ett begrepp som är från tiden innan man fattade vad det var som smakade skit.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Enklaste sättet att bli av med finkel

Inlägg av Flerpen »

longjohnsilver skrev:Haha, prova att klämma en glasflaska på mitten då :doh:
Flerpen skrev:Sen så skulle jag inte rekommendera att förvara starksprit i PET-flaskor

Haha, prova att lösa upp en glasflaska med sprit.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster