Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp elpatron

Värmeelement, vattenkokare, doppvärmare o.s.v.
Kokarn666
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön aug 21, 2016 17:22

Hjälp elpatron

Inlägg av Kokarn666 »

Hej
Har lite funderingar angående min elpatron som ja fick av en kompis.
Den är på 6kw å ja funderar på om den är för stor för min brännare. Kärlet är på 100liter så de är mycket som ska värmas
Effekt 6kw
Spänning 400v 3-
Ström 8,7A
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (438.42 KiB) Visad 403 gånger
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Hjälp elpatron

Inlägg av ÖlBurken »

Den är väl bra. För en stripper funkar den nog som den är, men om du ska "finbränna" behöver du kunna reglera ner effekten. Jag skulle rekommendera att du kopplar ihop den med valmöjlighet till både Y- och deltakoppling. I Y-läget kan du sen ha högeffektsdimmers på en av faserna och strömbrytare på de andra, på så sätt kan du reglera effekten 0-3,4 kW och ha möjlighet att värma/strippa med 6kW.

Edit: Vid närmare eftertanke hänger denna lösning helt på vilken Y/D-brytare du får tag i. Det finns en risk att det inte finns nånstans att koppla in högeffektsdimmern på ett bra sätt. Med ett bra sätt menar jag ett sätt där man är säker på att inte riskera utsätta den för 400V. I och för sig kanske det går att skaffa en som klarar 400V så är det ingen fara, men jag tror inte det är nån höjdare att reglera effekten på bara ett element i D-läge. Det är också viktigt att Y/D-brytaren är gjord för just Y/D-omkoppling, annars riskeras kortslutning!

Edit2: Jag blev lite nyfiken och läste på lite. Det verkar som att Y/D-omkopplare (som de heter) har en dubbel uppsättning utgående kablar. Då är det inga problem att montera högeffektsdimmer och strömbrytare på kablarna mellan omkopplarens Y-läge och elementet. Tänk bara på att en del Y/D-omkopplare är fjädrade i Y-läget eftersom det inte är tänkt att Y-läget ska ligga i kontinuerligt. Det går förmodligen att öppna omkopplaren och ta bort fjädern bara.
Kokarn666
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön aug 21, 2016 17:22

Re: Hjälp elpatron

Inlägg av Kokarn666 »

Vet du var man får tag i en sån dimmer och Y/Dbrytare isf??
Skriv svar

Återgå till "Värmeelement"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster