Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kört med för hög effekt ?

Här diskuteras Liquid Management och Reversed Liquid Management
Användarvisningsbild
nyfiken77
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: tor jan 29, 2015 21:33
Utrustning: Ja

Kört med för hög effekt ?

Inlägg av nyfiken77 »

Kört en första testkörning, men blir lite fundersam angående den vätskefilm som uppstår, kanske svårt att se på kortet men min fråga är om jag kört med för hög effekt, kondensatet ska samlas upp i koppen men kommer inte ihåg att jag läst något om att vätska samlas runt uppsamlingskoppen.
Kan tilläggas att jag drog ner effekten men fick då bildades det imma på glaset, förstår att det är känsligt och kräver lite erfarenhet innan man har lärt sig att få balans/stabilitet.
Bilagor
Första körningen.GIF
Första körningen.GIF (46.56 KiB) Visad 1615 gånger
Användarvisningsbild
nyfiken77
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: tor jan 29, 2015 21:33
Utrustning: Ja

Re: Kört med för hög effekt ?

Inlägg av nyfiken77 »

Svarar på min fråga, ser idag att delar av slutresultatet har en liten nyans av "grådassighet", vilket troligen är tails.
Bara lära sig av sina misstag, köra med lägre effekt.
Användarvisningsbild
nyfiken77
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: tor jan 29, 2015 21:33
Utrustning: Ja

Re: Kört med för hög effekt ?

Inlägg av nyfiken77 »

Kört nu med lägre effekt, 1300W under hela körningen. (efter att den värmdes upp) 1,3 m fullpackad kolonn med rostfri- och kopparnät samt egentillverkad SPP.
Reflux i 30 minuter, tog ut cuts, och tror nu att jag lärt mig hur den ska köras. Resultatet blev 95%igt, inte allt men det mesta.
Det jag har lärt mig är hur viktigt det är att man ska ta cuts, att efter körningen gå igenom dem i lugnt och ro.
Det som var lite intressant var att heads följde med längre in i körningen. Tog först ut 4dl heads, men de två nästkommande 2,5 dl lukta lite även när det var över 90%.
I slutet ser man tydligt när tailsen kommer, imma på glaset, temperaturen ökar några grader. Då vet man att slutet är nära.
Tips och lärdom från en nybörjare, ta cuts under hela körningen. Att dela upp körningen i mindre behållare, lyfter denna hobby till en ny nivå.
tonyclifford
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: tis sep 29, 2020 21:40

Re: Kört med för hög effekt ?

Inlägg av tonyclifford »

nyfiken77 skrev: sön feb 28, 2021 10:00 I slutet ser man tydligt när tailsen kommer, imma på glaset, temperaturen ökar några grader.
Var mäter du temperaturen, uppe vid produktuttaget eller längre ner?
Användarvisningsbild
nyfiken77
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: tor jan 29, 2015 21:33
Utrustning: Ja

Re: Kört med för hög effekt ?

Inlägg av nyfiken77 »

Jag har mätning vid produktuttaget, vet inte om det är rätt eller fel men nu när jag kört några gånger så har jag lärt mig vilken temperatur som funkar för mig. Senaste körningen hade jag ca:71 grader, kör jag på högre effekt så har temperaturen varit högre ca:73.
Användarvisningsbild
nyfiken77
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: tor jan 29, 2015 21:33
Utrustning: Ja

Re: Kört med för hög effekt ?

Inlägg av nyfiken77 »

Såg nu på YT när de körde med 77,7 grader vid produktuttaget, tog ut 33 ml/min med hög effekt. Vilken temperatur kör ni med vid produktuttaget ?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kört med för hög effekt ?

Inlägg av latmasken »

Det jag har läst är att man inte ska fokusera på exakt vad det är för temperatur, utan att den är stabil.

Man låter kolonnen stabilisera sig och så ser man vad man har för temperatur. Sen börjar man uttaget och om temperaturen börjar ändras tar man ut produkt för snabbt och måste stoppa eller bromsa tills den blir det den skall vara.

E-ARC bygger på precis det, om temperaturen ändras stoppas uttaget.

Så länge kolonnen är stabil så är det en konstant temperaturgradient i den.

Helst ska man väl också mäta en bit under uttaget, för om temperaturen vid uttagen ändras så har man redan börjat få ut "föroreningar". Man måste hinna stoppa eller bromsa innan ändringen når uttaget.
Användarvisningsbild
nyfiken77
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: tor jan 29, 2015 21:33
Utrustning: Ja

Re: Kört med för hög effekt ?

Inlägg av nyfiken77 »

Tack latmasken, för att du delar med dig av din erfarenhet.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kört med för hög effekt ?

Inlägg av latmasken »

Inte min erfarenhet, det är vad jag har läst:)

Den gamla versionen av Rikus bok fanns ju på Nätet förut.
Användarvisningsbild
nyfiken77
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: tor jan 29, 2015 21:33
Utrustning: Ja

Re: Kört med för hög effekt ?

Inlägg av nyfiken77 »

Jag har ju den nya versionen, jag ska läsa vad Riku skriver i boken. :thumbup:
Skriv svar

Återgå till "Liquid Management (LM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst