Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Sälja damejeanner?

Utrustning och teknik.
humlan
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: tor mar 24, 2011 23:50

Sälja damejeanner?

Inlägg av humlan »

Har bestämt mig för att göra mig av med min samling glasdamejeanner. Har inte plats och kommer nog aldrig att använda dem mera. Det är trevligare med glas än plast, men ett helvete att diska och tungt är det också. Tror dessutom de är lite farliga. Var med om att en 60-liters (!!!) gick i två delar en gång när jag skulle skölja den och stod och höll den över badkaret och skvimpade runt vatten i den. Blev väl spänningar i glaset av det heta vattnet. Inte en skråma, men men kan ju förställa sig vad det tunga glaset skulle kunna åstadkomma. :cry:


Nån som vet om det är nån idé att försöka sälja dem? Hittar en del på tradera. Folk verkar vilja ha x antal hundralappar för dem, men inte vet jag om de får dem sålda. Och man kan ju knappast skicka en sån på posten.

Vad tror ni? Är det nån idé eller ska man ordna transport till återvinning bara? Billös också, så bökigt blir det hur jag än gör. En del är rena, eller var ivf när de åkte upp på vinden. Andra har smitit undan rengöringen efter sista jäsningen...
humlan
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: tor mar 24, 2011 23:50

Re: Sälja damejeanner?

Inlägg av humlan »

Lite OT, men när jag googlade runt hittade jag en kul sajt, Återbrukshyttan. För 395 spänn kan man få en tappkran monterad på en svagdricksflaska så den ser ut som dessa.
https://www.aterbrukshyttan.se/produkt- ... behallare/

Slår ju baginbox med hästlängder! Har såna också. Kanske ska spara några av dem. :D
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Sälja damejeanner?

Inlägg av ranald »

Jag har ett par 30-liters, men jag upplever dem som alldeles för ohanterliga, och jag gör inte så stora satser heller. Om man gör stora satser är de suveräna för långtidsbulklagring, men för mig är de mest dekorationskuriosa idag.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Sälja damejeanner?

Inlägg av latmasken »

Ja, jäshink är mycket billigare och smidigare när man jäser och donar, men just för bulklagring är damejeannerna bra, då de är mer "täta" än plast (plasten släpper oftast igenom en hel del syre, vilket ger oxidation över längre tid).
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster