Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Svavel

Utrustning och teknik.
nellon
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör jul 04, 2020 14:36
Utrustning: glas-damejeanne

Svavel

Inlägg av nellon »

Hej allihop! Ny här :)

Flädervinet står och puttrar i damejeannen och jag börjar fundera på hur jag gör framöver. Vill inte använda vinsvavla då det inte är så nyttigt, har inte några andra tillsatser heller, vinet får helt enkelt jäsa ut. Funderade på om man istället för vinsvavla kan använda MSM, det är ju också svavel. Har någon hört talas om att man kan tillsätta MSM istället för vinsvavla i slutet av processen?

Väl mött!
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Svavel

Inlägg av ranald »

Nej.

Man kan inte likställa alla svavelföreningar. Till exempel innehåller svavelsyra svavel, och det vill du knappast ha i vinet. Svavel är vanligt i de bryggor som ger proteinerna dess form, men du vill inte ha ägg i dit vin. Etc.

Vad har du för skäl att ogilla vinsvavla?
Perdua
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: fre maj 04, 2018 21:46
Utrustning: basic vinbryggning

Re: Svavel

Inlägg av Perdua »

Hej, man kan utesluta svavling och klarning, men det tar låång tid. Föredrar själv svavling.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

It is possible to ferment anything
you just haven't tried hard enough
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Svavel

Inlägg av click »

SMB har nog ingen större påverkan på klarningen, däremot motverkar det oxidering och ger vinet längre hållbarhet.

Man behöver inte använda svavel, med då får man kanske räkna med att vinete inte håller lika länge. Jästen producerar egen svaveldioxid till viss del.
Siba
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre mar 12, 2021 10:57
Utrustning: vinhinkar

Vin utan tillsatser

Inlägg av Siba »

Hej
Har en sats vin på gång gjord på äppeljuicekoncentrat. Har tidigare använt tillsatser, men vill nu testa brygga helt utan. Jäsningen har avstannat efter en månad och nu ska jag göra första omtappning. Någon som gjort utan tillsatser? Jag undrar om det går bra utan svavla, jässtopp och klarningsmedel? Om man behöver göra på nåt annat sätt för att det ska bli klart, friskt och gott. Funkar det att låta det stå kvar i 20 grader som under jäsningen? Behöver det längre tid för att bli färdigt utan tillsatser. Alla tips mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Svavel

Inlägg av ranald »

Det går säkert bra i de flesta fall, men jag tror att marginalerna blir mindre och att risken för tillväxt av dåliga saker ökar. Svalare är också bättre.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster