Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Glögg, sangria och andra recept för kryddade viner.
sonett3
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör mar 19, 2011 0:50

Re: Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av sonett3 »

Va kul och "se" dig igen Dan. Har väntat hela hösten på att få läsa dina fantastiska vin trådar. Hur har ditt 200 liters bärvin projekt från förra hösten utvecklas? Har själv gjort ett bärvin efter ditt recept som övervägdes till 2013, Blåbär, Aronia, Lingon, Svarta vinbär, Röda vinbär, Rönnbär och äpplemust, dock skalade jag ner det till en 10/del av de mängder du angav. Har stått på jäsning ca 3 veckor nu, har för avsikt att låta det stå i 3 veckor till innan bärresterna avskiljs och pressas.
sonett3
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av Martin73 »

Hej Dan!
Trevligt att råkas, jag har läst tjogvis med trådar där du skrivit mycket matnyttigt :)

Menar du att jag ska lämna kryddorna i dunken så länge?
Kan de inte bli dåliga då??
rwho
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor nov 07, 2013 19:55
Ort: Växjö / Lund

Re: Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av rwho »

Tjena!!
Jag har gjort glögg typ varje år på svagdricka sedan säkert 5 år tillbaka. Nu vill jag testa lite med andra smakar än de "vanliga" ni vet, russin, ingefära, osv.
Tänkte om någon har ett bra recept på glögg med rivna apelsinskal i?
Om inte, vad är en bra volym apelsinskal/ antal apelsiner lagom att tillsätta i tillexempel 10 L för att det ska smaka hyffsat balanserat?
Förstå mig rätt, jag vill mest ha ett hum om hur mycket jag kan ha i utan att det antingen smakar inget eller för mycket ;)

//Linde
Orm den yngre
Bryggare
Inlägg: 158
Blev medlem: lör jul 26, 2008 16:27
Ort: Söderns nejder

Re: Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av Orm den yngre »

Hej Dan (och alla andra glöggentusiaster)!

Tack för en intressant, underhållande och lärorik tråd. Vilket jäkla meckande med filtreringen du hade på den ena satsen där.. Om jag inte minns fel så var det dessutom bara den ena halvan av den som strulade..?

En lösryckt teori kan vara att gelatinet som stannat kvar i glöggen förmådde att dra till sig mikropartiklar och få dessa att fästa vid varandra. Kanske stjälpte även äggvitan mer än vad den hjälpte?

Tummen upp för filterfabriken i vart fall! Jag vet nu precis vart jag ska vända mig ifall behovet att köpa filterpapper uppstår.

Jag tänkte bara bidra med ett eventuellt tips när det gäller vaniljen. Precis som du så lyckades jag inte skönja någon vanilj i den glögg jag tillverkade fast jag visste att den var där. Precis som du så upptäckte jag även att vanilj är dyrt.

Nu för tiden så finns det dock vaniljpulver, som inte är någonting annat än malda stänger. Ingenting annat är tillsatt. Förutom den ekonomiska fördelen så är det mindre arbete med att använda sig av detta.

Potentiella nackdelar är att doseringen kan vara svår (men vilken bryggare vet inte vikten av att "testa sig fram"?) samt eventuellt klarningen.

Man kan hitta pulvret på rädda jorden/stoppa plågsamma grönsaksförsök/hippie/veganhyllan på större ICA.

Själv har jag inte provat, men då jag ska sätta glögg till nästa år nu så ska jag åka och köpa en burk!
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av Martin73 »

:D På våran ICA så låg den på Bakingrediens hyllan!
Jag tittade inte Veganhyllan är jag rädd men jag gillar mer Antivegandisken med kylning, man kan finna mycket gott där och sedan leta upp tillbehören i övriga affären.
Det är då ett gott rödtjut kommer till sin rätt :lol:
Orm den yngre
Bryggare
Inlägg: 158
Blev medlem: lör jul 26, 2008 16:27
Ort: Söderns nejder

Re: Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av Orm den yngre »

Ang. vaniljen så såg jag idag att det numera även finns vaniljextrakt som inte ska vara något annat än vaniljstänger som legat och gottat sig i sprit, för att sedan fyllas upp med vatten.

Tillverkaren påstår att till 1l vaniljextrakt så har det gått åt 200g vaniljstänger! Då flaskorna säljs på 50ml, så borde det betyda ca 10g vaniljstång per flaska!

Min tanke nu till glöggen jag sätter är att tillsätta malen vaniljstång i form av pulver, för att sedan efter avsmakning eventuellt justera med extrakt.

Personligen är jag egentligen allergisk mot allt vad extrakt, koncentrat och E300nånting heter, men i detta fallet så är det ju fråga om en tinktur som man mycket väl skulle kunna göra själv!

Flaskan gick lös på strax under 50-lappen.

På Coop fyndade jag malen stång för 23:- per tio gram. Vanilj måste fan vara den dyraste "kryddan" strax efter saffran.

Så här ser flaskan ut

På min lokala Coop fanns den på räddavärldenhyllan, men de hade även ställt ut lite vid bakhyllan :)
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av Martin73 »

Martin73 skrev:2helkvällar senare så har jag lyckats ta mig igenom denna mycket intressanta Glöggtråd, som många andra före mig så får jag nog säga att den är jä-ligt lång :lol:

Igår använde jag 3,5liter Fläderbär vin som fortfarande jäser för att krydda fram en glögg på.
Vinet borde ligga runt 11-12% i nu läget.
Det jag själv tillsatte var :
mer socker för att få upp % lite samt för att den är ganska torr från start.
Russin
Ingefära färsk
Stjärn anis
Kardemumma
Nejlikor
Kanelstång
Chili
Vaniljstång
Mao ett saligt hopkok.
Jag vill inte blanda i sprit utan kommer nöja mig med vad det blir vid jäsningen,
Tror ni att vinet kommer ta tillräckligt smak av kryddorna ändå??
Jag provade detta både vad gäller smak och öx

öx låg på 0grader vilket gjorde brygden ganska torr och den resterande smaken hade en ganska stark beska.
Jag har inte tagit ur något men istället lagt till lite mer ingredienser för att försöka balansera drycken lite.
Tillsatt blev:
ca:1 dl flytande honung
ca:1dl strösocker (jag har inte kollat öx efteråt)
ca:4cm skivad färsk ingefära
1/2 påse Stjärn anis (hela)
3 tsk Lakridspulver
missat från start var att jag lagt i kött från 3 Clementiner vid första tillfället dessa har dock inte gett någon smak verkar det som, kanske borde man öka med lite Apelsin också för att få en friskare smak ??
Jag hoppas att få lite mer Lakridssmak på glöggen men jag kan också ha överdoserat Ingefäran i min iver att Laborera :oops: den ger väl lite extra beska antar jag?
Chilin känns igenom på smaken och jag gissar att även den bidragit till beskheten, är det någon som använt Chili och kan bidra med ett svar där??
Användarvisningsbild
S Tout
Bryggare
Inlägg: 146
Blev medlem: mån jan 09, 2012 22:03
Utrustning: Grainfather
Ort: Västerbergslagen

Re: Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av S Tout »

Fruktköttet ger inte speciellt mycket smak till glöggen, använd skalet (bara det yttre utan det vita) för att få smak och ät upp fruktköttet istället :wink:

Vill du ha lakritssmak så kör i anis och fänkålsfrön åxå, fast du har ju iofs redan stjärnanis med, så kanske öka på den delen en del.
D ä gott mä ööl Börje!

Nyligen tappat HAGENS:Hops Kills Kommunists, Imp. Lakrits Stout, Imp. Winter Stout, Sciccos Lager och Ale, Kolarbärs.

På G, HAGENS: 25L Gårdsvin 2014-15-16, 121L Äppelvin, Rabarbervin 2015 och 2016, Hallon och Rabarbervin.
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av Odqvist »

Se upp med stjärnanis bara. Överdoserar man får det en "bedövande" ton och kryddan är ganska potent.
Fänkål är också ganska stark, och släpper sin smak mycket bättre i alkohol än i vatten, så det kan bli stor skillnad i kryddans utbyte beroende på alkoholhalten i glöggen.

Att göra essenser är det säkraste sättet att handskas med sådana kryddor.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av Martin73 »

Ok!
Då bör jag alltså hålla mer koll på smakerna ju längre det har jäst?

Jag har en påse Fänkålsfrön men har inte vågat köra i den pga jag vill veta vad som ger smakerna för framtida ändringar i smaksättning.

Bedövande ton låter ingen vidare, det är ju %:ens jobb :wink:
Användarvisningsbild
S Tout
Bryggare
Inlägg: 146
Blev medlem: mån jan 09, 2012 22:03
Utrustning: Grainfather
Ort: Västerbergslagen

Re: Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av S Tout »

Kör kryddorna i spritbad, favvo spriten eller vanlig neutral vodka funkar så får du kryddessenser som går att smaksätta glöggen med efter ditt tycke och smak, för det är ju i din mun det ska smaka bra :)

Antingen så gör du en kryddblandning av de kryddor du vill ha med eller åxå så gör du flera olika med en sorts krydda i varje burk (funkar bäst med glasburkar med skruvlock) och låt dem stå å dra (extrahera smakämnena) tills du är nöjd med resultatet. Då är det dags att sila av de fasta partiklarna och förvara spriten i flaskor eller burkar och dekantera dem efter ett tag när "gröjjset" sjunkit till botten, fast det har Danne redan beskrivit tidigare i tråden :)

Själv har jag massor med burkar som står å drar med kryddor å sprit både länge å väl nere i min bryggstuga.
D ä gott mä ööl Börje!

Nyligen tappat HAGENS:Hops Kills Kommunists, Imp. Lakrits Stout, Imp. Winter Stout, Sciccos Lager och Ale, Kolarbärs.

På G, HAGENS: 25L Gårdsvin 2014-15-16, 121L Äppelvin, Rabarbervin 2015 och 2016, Hallon och Rabarbervin.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av Martin73 »

Regeringen gick in och stoppade mitt projekt vid en provsmakning :shock:
Hon tyckte att den var god och ville minsann ha den till denna Julen :lol:
Jag jässtoppade den och har nu hällt i gelatin för klarning så nu ser jag mig om efter en annan sats att köra en längre smaksättning med.
Glöggen smakar helt ok , (faktiskt ännu bättre om jag får vara så skrytsam)
Tack för alla goda råd, de kommer följa med på nästa Vinglöggsats också.
Användarvisningsbild
Lobo
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: tis nov 06, 2012 18:52

Re: Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av Lobo »

Ja WAF (wife acceptance factor) e något man får ha med i beräkningarna i vår hobby...
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av Martin73 »

Utan tvekan!
När man skvätt ner hela köket med rödtjut under tillverkning för 10:de gågngen så vet man att det är en Hobby som man blandar in familjen i 8)
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av Martin73 »

Hmm!
Ikväll värmde jag ett par så muggar med den Fläderbaserade Lakridsglöggen , lite besviken blev jag!!
Mycket av Lakrids smaken dämpas vid uppvärmning :(
Den gör sig bäst att drickas kall verkar det som, gott! visst! men jag vill gärna bjuda på varm glögg med Lakrids på Julafton..
Har ni några förslag??
Skriv svar

Återgå till "Kryddade viner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster