Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Utrustning och teknik.
Fiddepidde
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: fre aug 14, 2015 17:46

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Fiddepidde »

Har försökt hitta en startformeö för att göra ett eget recept. Vet att jag sett det i forumet tidigare men jag kan min själ inte hitta det nu! :doh:

Så är det någon vänlig bryggare som skulle kunna dela med sig av ett basrecept som jag sedan själv kan justera?

Tänker gällande antal kg socker per bär, och mängden vatten som ska tillsättas, ja eller hur jag nu ska förklara det :).

Hoppas frågan är någerlunda förståelig! :oops:

Tack på förhand!
/Fidde
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Weinkeller »

Bryggarlelle skrev:Brygger vitt vin från en köpt sats. Jag har tappat över vinet i en ny tunna, hällt i jässtopp, klarningsmedel.

Jag ska eftersöta vinet som nu ligger på -5. Hur eftersötar jag lämpligast? Är det bara till att beräkna hur mycket socker jag behöver och sedan hälla i det och röra runt eller måste jag tappa över vinet i en ny tunna igen?
Ta lite vatten och koka upp med rätt mängd socker och häll i ditt jäskärl. Har ditt vin klarnat länge kanske du inte vill röra upp bottensatsen så tappa då till ett nytt kärl och tillsätt sockret där.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av n_micke »

När ska man börja dutta i mer socker under jäsningen? Tänkt dela upp det på 3 gånger. Är det bara o dra i mer när det lugnat sig med jäsandet?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Weinkeller »

n_micke skrev:När ska man börja dutta i mer socker under jäsningen? Tänkt dela upp det på 3 gånger. Är det bara o dra i mer när det lugnat sig med jäsandet?
Precis, det är inte jättenoga. Under 30 oechsle brukar man säga. Det brukar det vara när jäsningen lugnat ner sig.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av n_micke »

Tack för svar. Inte blivit att jag skaffat en sådan mätare,inbillar mig att jag ska klara mig utan det. Även om det säkert skulle underlätta.

Samtidigt så fick ju folk vin "förr i vala" också..

Är sockerlag grejen eller funkar det att tömma i socker bara när det kommit igång? Inte sett något om detta. Sockerlag känns ju som det logiska samt vätskemängd det är räknat på.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Det går att hälla i sockret rakt av, men då ska du helst röra om tills det löst sig och då ökar ju risken för infektion.

Det är alltså bättre att koka sockret till sockerlag med lite vatten. Man behöver mindre vatten än man tror.
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av n_micke »

Tack!
TheBrewmasterXxx
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån sep 12, 2016 10:27

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av TheBrewmasterXxx »

Tja, har varit ute och plockat 45kg äpplen i helgen och tänkte nu göra äppelvin, tänkte satsa på en 60 liter och undrar vilken typ av behållare jag behöver. Gärna nåt enkelt och ekonomiskt.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av ranald »

TheBrewmasterXxx skrev:Tja, har varit ute och plockat 45kg äpplen i helgen och tänkte nu göra äppelvin, tänkte satsa på en 60 liter och undrar vilken typ av behållare jag behöver. Gärna nåt enkelt och ekonomiskt.
Kanske ett par eller tre jäshinkar?
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av n_micke »

Sådär, då äger även jag en oechslemätare. Kom upp några frågetecken jag vill ha hjälp att räta ut:

Förstår att man kan räkna ut mängden %, men hur funkar detta när man tillsatt sockret i omgångar?

Viskositeten på vinet måste ju påverka även det, vad händer om viskositeten ändras under jäsning?

Ska försöka läsa på mer men blir korvstoppning i huvudet :)
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av ranald »

n_micke skrev:Förstår att man kan räkna ut mängden %, men hur funkar detta när man tillsatt sockret i omgångar?
Ta mängden tillsatt socker i gram, låt oss kalla den M. Ta mängden vätska när det jäst färdigt i liter, låt oss kalla den V. Då är alkoholhalten ungefär M/(V*17).
n_micke skrev:Viskositeten på vinet måste ju påverka även det, vad händer om viskositeten ändras under jäsning?
Nej, viskositeten påverkar inte den mätningen, bara densiteten. Det är bara tre saker som dominerar i din färdiga dryck: vatten, alkohol, och socker.
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av n_micke »

Tack!

Så även om jag har sirap med 200g socker så hamnar mätaren på samma som vatten med 200g socker?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av ranald »

n_micke skrev:Så även om jag har sirap med 200g socker så hamnar mätaren på samma som vatten med 200g socker?
Bara om din vatten+sockerlösning har samma vattenhalt som sirapen.
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av n_micke »

Tar en 25 liters sats längre tid än 5 liter?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

n_micke skrev: Förstår att man kan räkna ut mängden %, men hur funkar detta när man tillsatt sockret i omgångar?
Det är ju den totala mängden socker som du har tillsatt som styr hur mycket alkohol det blir. Jästen omvandlar sockret till alkhol. Mer socker ger mer akholol, det spelar ingen roll när under jäsningen du tillsätter sockret.

Här finns en tråd där vi försökt reda ut kemin i det hela: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?p=174137#p174137


Att mäta med hydrometern indikerar dock bara sockerhalten om du gör det innan jäsningen börjar (då är det främst vatten och socker som påverkar densiteten). När det börjat jäsa så är det även etanol i blandningen (och dessutom en massa kolsyrebubblor).

Jag gör så här:

1. Mäter oechsle innan jäsningen börjar
2. Räknar ut hur många gram socker det motsvarar (oechsle gånger 2,7 har jag för mig ger gram socker per liter, bara att multiplicera med antalet liter)
3. Skriver ner alla sockertillsatser, i gram
4. Summerar alla sockertillsatser och den initiala sockermängden. Nu vet jag hur mycket socker jag tillsatt totalt.
5. Mäter den slutliga volymen (graderad jäshink är väldigt smidigt här)
6. Delar antalet gram socker med antalet liter volym. Nu vet jag hur många gram socker per liter jag totalt haft i. Delar detta med 17 så får jag alkoholhalten.

Oechslemätning under jäsningen kan man använda för en indikation av hur långt det hela jäst ut, men jag tycker det är för rörigt att räkna när det är både alkohol, vatten och socker. Jag låter det helt enkelt jäsa ut helt.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster