Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Must mos eller frukt vilket är bäst?

Utrustning och teknik.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av dan610324 »

köp eller bygg dig en enkel press
har för mig att jag sett små pressar på nån dansk sida för ca 1400
den går ju även att använda till så mycket annat
en riktig prss är faktiskt guld värd , det inser man när man väl har den
jacobfor
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör okt 06, 2012 23:28
Ort: Stockholm

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av jacobfor »

Är ny här på forumet och efter att ha läst den här tråden så blev jag bara tvungen att sätta en sats med bozo metoden.
En klar fördel måste ju vara att även om det blir kladdigare att pressa så måste ju utbytet bli mycket större. Jag har precis byggt en press a la Evert och jag fick ut 6 liter på 16 kg äpplen. Väldigt litet utbyte men med bozometoden bör ju utbytet bli större. Eller?

Mvh,
Jacob
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av dan610324 »

hur kunde du få ett så litet utbyte ??
vad har du för presskraft per kvadratcentimeter ??
jacobfor
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör okt 06, 2012 23:28
Ort: Stockholm

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av jacobfor »

Jag har ca 145 kg/ cm² krossade äpplena i en hink med en stor regel. Ev är det krosstekniken som inte är finslipad ännu. Jag ska gör ett nytt försök idag. Ev fyller jag upp resen av min 25 l jäsning med klyftade äpplen som presses efter jäsning om utbytet även idag är klent.
Med vänlig hälsning,
Jacob
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av dan610324 »

så om du då har en pressplatta på låt säga ca 30 cm diameter så trycker du altså med ca 103 ton på den , eller ??
tror nog det blev nåt fel där va ??
jacobfor
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör okt 06, 2012 23:28
Ort: Stockholm

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av jacobfor »

Hehe, jo det blev lite fel. Domkraft på 5ton och platta med diameter 22 cm
Bör ju ge ett tryck på ca 13 kg/ cm² jag kanske packade för mycket?
Med vänlig hälsning,
Jacob
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av dan610324 »

13 kg ska ge större utbyte tycker jag
lägg först i silduken och fyll ca 8 cm tjockt sen viker du ihop duken och lägger på en plåtskiva sen ny duk och ny fyllning max 8 cm tjock
och ev en tredje vända

låt vätskan rinna ett tag innan du pumpar mer , det går segt på slutet
jacobfor
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör okt 06, 2012 23:28
Ort: Stockholm

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av jacobfor »

Ok, ska testa det. Jag hade taktiken att ösa ner så mycket jag kunde typ 30 cm och sedan pressa. Ingen silduk, tänkte sila allt efteråt.
Tack för tipsen! Och tack för lånet att tråden, känns som jac hamnade lite OT.

Med vänlig hälsning, Jacob
davster
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: fre aug 13, 2010 8:00

bra beslut?

Inlägg av davster »

har efter mkt funderande kommit fram till:
http://www.edafos.se/tradgard/butik/fruktpress.asp
Fruktpress 36 L.

Motivering:
Vill köra bozo style.
Jag har respekt för att mänskligheten under årtusenden har låtit vinet jäsa med frukten. Det blir mer o bättre smak är min erfarenhet.

Jag har kollat en del på hydropressar typ (fruktpress.se) men gillar inte slabbet som blir pga gummimembranet som sitter i mitten av konstruktionen.

Med den där pressen häller jag i BOZO brygden o klarar en 30 liters laddning i ett svep. Det minimerar oxideringsexponeringen o man slipper allt baltande.

Den ser rejäl o enkel ut o ev. reparationer eller förstärkningar kan man göra själv.

Tänker ja rätt?
Jag ska ett ärende till skåne på tidag så om ingen stoppar mig så blir det nog en sån:-)
brygger i Kinda
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av latmasken »

Har du 6000 spänn över så. Men du har väl kollat den här tråden?

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=17845

Med en skruvpress tror jag inte att man kommer upp i så stora krafter, en 10 eller 20 tons domkraft på Jula eller Biltema är billig.
davster
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: fre aug 13, 2010 8:00

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av davster »

min hobby får kosta!:-)
men du har rätt angående trycket, det blir inga 10 ton från den axeln, o ska jag göra äpplemust kommer jag tappa minst 20%,
men för fruktmassan tror jag det spelar mindre roll,

det är det värsta o kanske det bästa för hemmabryggaren, det är så
många svåra ställningstaganden!
brygger i Kinda
jacobfor
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör okt 06, 2012 23:28
Ort: Stockholm

Bozo style kombo

Inlägg av jacobfor »

Hej, nu efter andra pressningen med min egentillverkade fruktpress så kan jag konstatera att jag inte kommer upp i högre effektivitet än ca 30 %. Tror det beror på att konstruktionen är lite för klen, tyvärr.
Tröttnade efter ca 10 liter must och bestämde mig för att göra en bozo-kombo: 10 liter must och klyfta ned äpplen till 25 liters jäshinken är helt full. på med jäst och pektolas och locket.
Tyvärr kunde jag inte mäta sockerhalten eftersom mätaren är högre än det största glaset jag har (kom på att jag kunde låta den guppa runt i musten istället efteråt men då var det för sen, doohhh)
Inget tillsatt socker alltså än så länge... Kanske kan mäta alkoholhalten med någon typ av alkoholmätare när den jäst ut istället (har för mig att farsan har en sådan).
Mvh,
Jacob
Användarvisningsbild
Calogero
Bryggare
Inlägg: 150
Blev medlem: sön jul 22, 2012 17:08
Ort: Malmö

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Calogero »

Vi körde ett race igår och "krossade" äpplena i en gammal manuell druvkross jag har från farfar. Det funkade bra med äpplen i lite mindre bitar och blev jättebra förhållande saft till äppelskrafs. Med 10 liter varmvatten på 50 liter äpplen täcker det flytande precis äpplena. Idag har jag chaptaliserat upp våra 40 öx till 45-50, det tycker vi känns lagom. Även lagt på Lalvins Champagnejäst. Återkommer med resultat!
Tillochmed Jesus hatade vatten så mycket att han förvandlade det till vin

Jag handlar MaltMagnus produkter på Bergsgatan i Malmö!
jacobfor
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör okt 06, 2012 23:28
Ort: Stockholm

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av jacobfor »

Bozo skrev:Vispen förvandlade 100kg mjuka äppelklyftor till mos på mindre än 5min så den får mvg :rockin: . Jag har ingen press så det blir någon form av omtappning och ev press med en tyngd i ett kärl som är kopplat till ett annat, samtidigt som båda är kolsyrefyllda. Låter krångligare än det är.
Hej Bozo,
Ruskigt intressant experiment. Skulle du vilja utveckla hur du pressar äpplena utan press? Är inte riktigt med på hur du menar?

Mvh,
Jacob
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Bozo »

Nä inte jag heller :wink: . Tänkte att ställa tunnan med äpplen o bös högt med en avtappning + slang i botten. Slangen går ner till en tom tunna, från den tomma tunnan går en slang upp till vintunnan och in över vätskenivån i den. När vinet rinner ner, trycks luft/kolsyran upp i den översta tunnan och eventuellt övertryck bubblar ut genom vattenlåset. När det bara är äppelmojs kvar i den översta tunnan ställs en tyngd i och pressar ut lite till. OBS detta är inte provat av mig innan och det är inte säkert att det blir så heller...
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster