Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Sött mousserande vin/cider

Utrustning och teknik.
Vildvin2014
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons jul 27, 2016 22:20

Sött mousserande vin/cider

Inlägg av Vildvin2014 »

Hej! Jag har bryggt vin/cider på amatörnivå i snart 10 år och har de senaste åren börjat experimentera med mousserande viner/cider men jag undrar lite vad det finns för olika alternativ för att få söta mousserande drycker.

Jag har förstått det som att vissa ojäsbara sockerarter skall gå att tillsätta t.ex. stevia om jag förstått det rätt. Men jag undrar om det skulle kunna vara möjligt att kolsyrejäsa hela satsen i ett större slutet kärl och sen tillsätta jässtopp eller något konserveringsmedel och eftersöta i samband med buteljering. Är detta möjligt eller förlorar jag för stor del av kolsyran vid den processen tror ni? Finns det annars några andra alternativ?

För nu har jag fått servera dryckerna tillsammans med sockerlag när jag tycker att det behövs och det känns lite ofint! :lol:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Sött mousserande vin/cider

Inlägg av latmasken »

Det du är ute efter är samma princip som när ölbryggarna kolsyrar på fat och sen tappar på flaska, du behöver antagligen mottrycksfylla för att inte allt ska skumma över.

Läs runt lite i ölbryggningsdelen av forumet.
Vildvin2014
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons jul 27, 2016 22:20

Re: Sött mousserande vin/cider

Inlägg av Vildvin2014 »

latmasken skrev:Det du är ute efter är samma princip som när ölbryggarna kolsyrar på fat och sen tappar på flaska, du behöver antagligen mottrycksfylla för att inte allt ska skumma över.

Läs runt lite i ölbryggningsdelen av forumet.
Tack för tips! Har nu läst mig klok och förstått att det är tvångskarbonering jag är ute efter. Jag ska forska mer i detta och se vad jag behöver för utrustning och så. Så ska vi se om jag vågar mig på ett försök nån gång.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster