Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Var kan man köpa blå/röda vindruvor för vinbryggning?

Utrustning och teknik.
Bix
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör sep 03, 2016 8:38

Var kan man köpa blå/röda vindruvor för vinbryggning?

Inlägg av Bix »

jag planerar mitt första försök som hembryggare och har förberett mig genom att läsa ett antal böcker och en hel del här på Bryggforum. Jag vill få tag på ca 10 kg ekologiska blå eller röda vindruvor med kärnorna kvar som lämpar sig för framställning av rött vin, men odlar inte själv. Nån som kan ge tips på var man kan köpa det? I butikerna häromkring (Hälsingland) finns bara kärnfria bordsdruvor, likadant hos ett par frukt- & gröntgrossister jag har kollat med. Tack för en mycket informativ site i övrigt, men just den här frågan har jag inte funnit nåt svar på. Tacksam för tips.
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: Var kan man köpa blå/röda vindruvor för vinbryggning?

Inlägg av n_micke »

Skulle gärna vilja veta detta jag med. Enda som jag hittat är koncentrat i vinsatser.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Var kan man köpa blå/röda vindruvor för vinbryggning?

Inlägg av latmasken »

Tror inte du kan hitta den sortens druvor som lämpar sig för vin i butik. De importeras helt enkelt inte till Sverige. Folk som köper vindruvor för att äta vill inte ha såna, så det finns ingen marknad. De som eventuellt importerar för att göra vin vill inte betala för frakten av hela druvor (de tar stor plats och är ömtåliga) utan lär föredra att köpa druvmust på fat eller dunkar.
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Var kan man köpa blå/röda vindruvor för vinbryggning?

Inlägg av Häxbryggaren »

Titta på humlegårdens dyrare Vinsatser eclipse från wine expert. Dessa innehåller 19liter must och druvskal :thumbup:
Bix
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör sep 03, 2016 8:38

Re: Var kan man köpa blå/röda vindruvor för vinbryggning?

Inlägg av Bix »

Tack för tips och råd. Jag anar att sign. "latmasken" har rätt i sin analys, men jag ska ändå gräva lite i möjligheterna till privatimport via nån av de stora grossisterna. Alternativt kontakta någon leverantör direkt, man ser ju vilka det är på kartongerna i affärn... Humlegårdens Ekolager får bli reservlösningen, då får man iallafall med druvskalen men man skulle väl helst fått med kärnorna också eftersom det är där tanninerna sitter... har jag nu lärt mig :-)

Will keep you informed.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Var kan man köpa blå/röda vindruvor för vinbryggning?

Inlägg av Dr snuggels »

När jag bodde i göteborg, så kom det varje höst en lastbil med druvor till torget. Det var alltid massa folk samlade innan och lasten tömdes rätt fort.
Det tog ett tag innan jag fattade varför, men när jag frågade så visade det sig att många invandrare (bodde i ett område där det hade varit mycket arbetskraftsinvandring) var vana att göra vin hemmifrån så de ordnade druvor ifrån sina gamla hemländer o gjorde vin på dessa.
Enligt uppgift sker samma sak i staden jag nu bor i.
Känner du någon som kommer ifrån gamla Jugoslavien eller Italien eller nåt så börja där o fråga.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster