Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vinjäst och förkultur-hjälp

Utrustning och teknik.
Ankila
Turbojäsare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis sep 06, 2016 21:18

Vinjäst och förkultur-hjälp

Inlägg av Ankila »

Hej alla!
Ny här på forumet, men jag har läst Massa:)
En fråga ang vinjäst om någon vill vara så hygglig att svara:
Har tänkt att laga ett rödvin av, till största delen blåbär och kråkbär. Köpt torr vinjäst, Red Star Montrachet.
Så undrar nu jag hur jag gör med en förkultur.
Jästen ska, enligt tillverkaren, rehydreras i tio gånger sin vikt, (menar det står 50 ml på paketet), i tio minuter. Temperaturen ska vara 38-40 grader. Sedan ska man röra i den i 20 minuter. Efter det ska man kunna tillsätta den i dunken.
Men hur kombinera detta med en förkultur?? Har sökt med ljus o lykta, men tror det börjar bli överhett i toppetagen nu:) Behöver hjälp! Man vill ju ha de bästa förutsättningar för sitt vinprojekt...
Ankila
Turbojäsare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis sep 06, 2016 21:18

Re: Vinjäst och förkultur-hjälp

Inlägg av Ankila »

Jag ska omformulera min fråga.
Bör jag röra ut jästen i 50 ml sockervatten i 20 minuter och Sedan tillsätta den i förkulturen?
Hur gör ni andra?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vinjäst och förkultur-hjälp

Inlägg av latmasken »

Med en sån jäst behöver du inte göra en förkultur.

Torrjäst är frystorkad när den befinner sig i toppform, alltså räcker det med att rehydrera den.

Förkultur använder man om man har en svag jäst som man behöver "motionera igång". För flytande jäst eller om man ska försöka återanvända sparad jäst kan det behövas, men för de flesta moderna torrjäster är det alltså inte nödvändigt.
Ankila
Turbojäsare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis sep 06, 2016 21:18

Re: Vinjäst och förkultur-hjälp

Inlägg av Ankila »

Tack för svar.
Jo, jag har läst det oxå, men så är det detta med blåbär och kråkbär som brukar rekommenderas förkultur.. Dock har jag tänkt att ha i ett par kilo med vinbär och kanske lite russin. Så då kan jag kanske släppa mitt, till nu, Olösliga problem-phuuuuu!
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Vinjäst och förkultur-hjälp

Inlägg av Weinkeller »

Ta två paket jäst om du är osäker, samt jästnäring.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Ankila
Turbojäsare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis sep 06, 2016 21:18

Re: Vinjäst och förkultur-hjälp

Inlägg av Ankila »

Aha, kan man göra Det? Man riskerar inte att få extra jästsmak på vinet då?
Jästnäring har jag tänkt att ha i från början, det är väl okej?
Om jag nu börjar med en påse jäst, och jäsningen skulle gå väldigt trögt, kan jag då tillsätta den andra påsen? Eller en halv? Eller en förkultur? Så jag har några ess på hand "om ifall att". :)

Tack för svar! Jag har aldrig lagat "riktigt" vin förut. Men börjat trixa lite med vinsatser, som att minska vatten, och sockerhalten och ha i russin i stället. Den jäste ned till -5 på fem dagar och luktar riktigt gott. Så i dessa dagar skakar och skakar jag, men kolsyran är seg att bli av med.
Använde Montrachet-jästen även där. Då rörde jag ut den i lite rent vatten bara.
Men det är alla Varningar för blåbär, och kråkbär, att de jäser så långsamt, som gjort mej nervös..
Så massa Nerver, men Riktigt roligt är det att laga vin! Och tryggt att det finns kunniga och duktiga vinmakare "out there."
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Vinjäst och förkultur-hjälp

Inlägg av Weinkeller »

Mer jäst ger snarare mindre jästsmak. Nyckeln till ett bra vin är en bra jäsning.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Ankila
Turbojäsare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis sep 06, 2016 21:18

Re: Vinjäst och förkultur-hjälp

Inlägg av Ankila »

Okej, vad bra. Då ska det inhandlas rejält med jäst!
Är det någon vits med att köpa jästnäring oxå, eller är det lika bra med den som finns i affären?
Jag bor i Norge och har bara tillgång till sådant som säljs i billigaffärer där man väl kan räkna med att kvaliteten inte är den allra bästa..
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Vinjäst och förkultur-hjälp

Inlägg av Weinkeller »

Vet ju inte vilken jästnäring du syftar på. Men riktig näring från tex wyeast är inte särskilt dyr och räcker länge. Norge är ett fint land [THUMBS UP SIGN]

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Ankila
Turbojäsare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis sep 06, 2016 21:18

Re: Vinjäst och förkultur-hjälp

Inlägg av Ankila »

Tror producenten heter Saga. De tillverkar billiga vinsatser o tillbehör. Ska absolut pröva en vettig jästnäring!
Jadå, Norge är fint, o Enormt vackert!! Speciellt västra Norge där jag bor:)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster