Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Storlek på jäskärl

Utrustning och teknik.
marjasin
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån sep 19, 2016 10:36
Utrustning: Nybörjare

Storlek på jäskärl

Inlägg av marjasin »

Hej,

Min svärmor hävdar att man ska ha ett jäskärl som inte är för stort i förhållande till vinsatsen. Jag har inte läst om det någonstans men ligger det något i det och isf vad kan bli problem om man har ett för stort jäskärl (typ 30 litershink till med bara 5-10 liter vätska).

Jag är nybörjare på området och har plockat olika frukter och bär och försökt lite men vill helst inte köpa på mig stora mängder hinkar o s v redan från början.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Storlek på jäskärl

Inlägg av Weinkeller »

Ökad oxidationsrisk och infektionsrisk. Detta gäller efter primärjäsning. Tex längre jäsperioder eller klarning.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Storlek på jäskärl

Inlägg av Häxbryggaren »

Eftersom CO2 är tyngre än luft så spelar det ingen roll så länge det jäser. Men av praktiska skäl kan det väl var motiverat att använda ett mindre jäskärl en 15l jäshink får man ju för en 50lapp. Det viktiga är att inte öppna sitt kärl mer än nödvändigt. Sätta dit en tappkran så man enkelt ka ta prover är ingen dum idé. Jag är nog mer orolig för oönskade bakterier än oxidation så länge det jäser. Kolsyran är vinets vän :D Men som weinkeller säger vid klarning ska man ha ett full kärl.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster