Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Korkning

Utrustning och teknik.
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Korkning

Inlägg av n_micke »

Använder just nu en gilda. Blir inte bra och håller på att storkna under processen. Gör jag fel?

Vad är bättre som inte är svindyrt? Använder syntetkork, 22x44 mm. Inte ska dem väl kokas först?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Korkning

Inlägg av latmasken »

Eftersom du inte berättat hur du gör är det svårt att veta om du gör fel.

Jag kokar inte korkarna, däremot sköljer jag dem i StarSan så de är blöta.

Sen är trixet med en korkapparat att trycka ner korken snabbt. Det sitter en "tratt" i korkapparaten som klämmer ihop korken så den blir smalare och går in i flaskan, men korken expanderar ju snabbt igen efter att ha blivit ihopklämd. Så när man känner att korken börjar tryckas ner i "tratten" så ska man trycka till snabbt och mjukt så det tar mindre än en halv sekund att få i korken. Är man för långsam så blir det att man får försöka trycka in en 22 mm kork i en 19 mm flaskhals, och det är tungt.
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: Korkning

Inlägg av n_micke »

Trycker ihop för kung och fosterland sen verkar den ju hålla ihop den själv litegrann och försöker sedan pressa ner korken, ibland går den ner, ibland halva o titt som tätt inte.

Kanske blir mjukare lättare om man blöter dem först?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Korkning

Inlägg av latmasken »

Som sagt var, det låter som om du gör det för långsamt.
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: Korkning

Inlägg av n_micke »

Får försöka veva till det snabbare då :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Korkning

Inlägg av latmasken »

Det är alltså nertryckandet av korken som behöver gå snabbt. Ihopklämmandet är väl bara för att hålla det hela på plats? (Jag har aldrig använt en Gilda.)
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: Korkning

Inlägg av n_micke »

Nog jag som gjort fel, kollade en youtube video och där höll han ihop klämgrejen även vid nedtryckandet. Trodde jag var tvungen att släppa för att kunna pressa ner korken. Får se hur det går vid nästa korkning.

Någon med erfarenhet av billigare golvkorkaren på humle? Lättare att pressa ihop korken med en sådan?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Korkning

Inlägg av latmasken »

Släpper du så tappar du ju hävstångseffekten? Följde det inte med en bruksanvisning?
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: Korkning

Inlägg av n_micke »

Bruksanvisning är för bebisar och mjölkdrickare :p

Håller ju i den fasta pinnen i klämanordningen, tänkte att korken kläms fast om jag fortsätter att klämma men den kanske går att klämma ner ändå
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: Korkning

Inlägg av n_micke »

Efter att ha kollat lite mer video funderar jag på om det är korkarna som är alldeles för hårda, så svag är jag inte om jag jämför med hur lätt det verkar gå på filmklippet.

Eller så är dem syntetiska mycket hårdare än vanliga?
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: Korkning

Inlägg av n_micke »

Läste nånstans att dem inte skulle kokas. Tog ett eget beslut och kokade dem ändå. Jävligt mycket lättare gick det...
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster