Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vinosol's rödvin

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Re: Vinosol's rödvin

Inlägg av MrLeaf »

erik_lg skrev:Tja!

Det som ingick i satsen var druvsaften/koncentratet, jässtopp samt klarningsmedel. Alltså inga ekspån. Har för mig att det inte var någon specificerad druva i detta utan "ett koncentrat av druvor från välkända vindistrikt".

Vinet blev som sagt betydligt bättre av lagring, men det var fortfarande ganska tunt. Måste nog säga att det var sämre än de billigare vinerna jag druckit från systemet, iaf ur ett fyllighetsperspektiv, men absolut drickbart (det smakade inte illa).

Har inte hunnit testa några andra vinsatser så jag kan inte uttala mig angående debatten om kvalitet följer pris.

Lycka till!

:)
Alright, bra :)
Tackar för mycket bra och informativa omdöme, du och allihopa :)
Lär väl lägga en slant extra och köpa någon mer välrenommerad vinsats istället.
Alternativt se om man kan hotta upp denna genom att minska ner till 20 liter och köra i rostade ekspån och lite russin kanske.
Men det blir en senare historia. :)

Mvh
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
Användarvisningsbild
erik_lg
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: sön sep 21, 2008 19:14

Re: Vinosol's rödvin

Inlägg av erik_lg »

MrLeaf skrev:
Alright, bra :)
Tackar för mycket bra och informativa omdöme, du och allihopa :)
Lär väl lägga en slant extra och köpa någon mer välrenommerad vinsats istället.
Alternativt se om man kan hotta upp denna genom att minska ner till 20 liter och köra i rostade ekspån och lite russin kanske.
Men det blir en senare historia. :)

Mvh
Ja, det låter klokt att dra ner på vattenmängden lite. Kanske skulle man tillsätta lite extra bryggsocker också, om du ville få upp styrkan lite? Men där bör man vara försiktig så att det inte blir sockerslisk av allt.

Glömde att nämna att det ingick jäst i satsen också. Kanske får man bättre resultat om man köper en bättre separat?

Ha det fint!
"I waved to my neighbour
and my neighbour waved to me
but my neighbour is my enemy"
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Re: Vinosol's rödvin

Inlägg av MrLeaf »

Jag tror att den jästen man får med bara pallar upp till 14%. Så tillsätter man extra socker där, är nog risken för sockerslisk stor.
Blir nog bättre om man köper en annan jäst isf (och det är ju inte dyrt).
Men jag tycker rödvin ska vara kring 13-14, inte mer.

Mvh
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vinosol's rödvin

Inlägg av latmasken »

Återupplivar den här gamla tråden lite. Fick ett ryck och köpte den här satsen på ÖB för att ha nåt att göra såhär när det är dåligt med bryggande:)

Mest tänkt att göra för lite jämförelse med mina egna kreationer.

Det står i instruktionen att man kan nöja sig med 20 liter "för ett fylligare vin", jag funderar på om jag ska slänga i lite russin eller katrinplommon för lite extra kropp också? De ger ju lite extra socker också, men jag ska kolla SG innan jag slänger i nåt sånt för att inte riskera ett för sött vin.

Det är jässtopp med i lådan men det skippar jag nog, jag tänkte låta det jäsa ut helt och sen när det klarnat så bulklagrar jag hälften med ekspån nån månad (eller kanske lite längre för att göra det mer markant) innan jag flasktappar tänkte jag.

Sen får nog majoriteten av flaskorna hamna på lagringshyllan till vintern i alla fall, verkar ju som om några månaders lagring gör mycket för det här vinet?
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster