Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ekens exklusiv Merlot

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Ekens exklusiv Merlot

Inlägg av Bozo »

Bild

Denna recension är inte 100% rättvisande då jag modifierat vinsatsen något.

18/2 2012
Druvmusten luktar fruktigt, pepprigt och kraftigt av mörka bär. Jästen som medföljer är denna http://www.lalvinyeast.com/RC212.asp . I instruktionerna står det att musten (5l) skall blandas med 15-16l vatten för ett kraftigare vin och 18l för ett svagare. Jag blandade med 15l vatten och fick ett startvärde på ca 82 om jag inte missminner mig. Tycker att ett rött vin gärna kan vara runt 14-15% och tillsatte därför 700gr extra socker och fick ett startvärde på 105. Tillsatte även 1,5 påse extrarostade ekspånor. Jäsningen startade utan problem och har stått (enligt instruktion) på en varmare plats 22-25c.

17/3 2012
Jäsningen har avstannat för två veckor sedan. Omhävning. Oc-10.
Lukt, jästigt fruktigt och järn.
Smak (det går faktiskt att dricka utan rysningar redan nu).
Bra kraftig "vinsmak", fruktigt, bärigt, tannin, järn, surt, lite jästsmak men inte så kraftig som doften antyder.

Ska låta stå och hoppas att den malolaktiska jäsningen snart tar fart och rundar av vinet. Sedan jässtopp ev smakjustering och buteljering.
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Ekens exklusiv Merlot

Inlägg av Bozo »

Provsmakning 12-08-25.
Doft: blåa bär, tobak och läder.
Smak: Bär, björnbär, läder, tobak, lakrits, ek, tannin.
Järn och jästsmaken och doften är borta.
Behöver lite mera lagring för att lugna ner fat-tannin smaker som sticker ut lite mycket i dagsläget.
Ingen smakjustering gjord ännu.
Senast redigerad av Bozo, redigerad totalt 2 gånger.
Kabben
Bryggmästare
Inlägg: 645
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Re: Ekens exklusiv Merlot

Inlägg av Kabben »

Jag fick startvärde 105 utan tillsatts av socker 19.7 liter totalt.
Och den har inte jäst klart ännu trots start den 18 januari +2 i oechelevikt den 22 mars
Då tappade jag om den till nytt kärl, tillsatte ett kryddmått näring och ställde varmare.

Tänkte låta den stå tills i höst, minst.
jässtopp ska jag inte använda heller... är planen iallafall.
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Ekens exklusiv Merlot

Inlägg av Bozo »

Skummt :o Samma druvsort? Kanske du fick en dunk ifrån botten på druvmusttanken (sötare) och jag en från toppen (mindre socker)? Lite avis blev jag :wink: Smakar det bra då?
Kabben
Bryggmästare
Inlägg: 645
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Re: Ekens exklusiv Merlot

Inlägg av Kabben »

Det smakade kanon vid omtappningen, Så det ser lovande ut.
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Ekens exklusiv Merlot

Inlägg av Bozo »

Flaskades igår. En till omtappning är gjord som inte är registrerad här.
Doft: laktits, hallon/bär, tobak, läder
Smak: Ett av de godaste röda viner jag NÅGONSIN smakat. Kraftig smak av laktits, hallon, björnbär. När de initiala smakerna klingar av känner man tobak, blåa bär, vanilj och fat. Tanninerna har lungnat sig och ingen smakjustering gjordes vid flaskningen.
Vinet passar förmodligen ypperligt till smakrikare mat typ grillat kött, mustiga grytor eller kryddstarkare mat. Kan tänka mig att det kan fungera som sällskapsdryck också om man gillar ett kraftigt vin. En till sats av samma druva ska beställas pronto + en cabarnet sauvignon.
Betyg 5+
Mvh bozo
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster