Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

För den småskaliga vinbryggaren?

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

För den småskaliga vinbryggaren?

Inlägg av n_micke »

Finns det några satser som inte producerar 20+ liter? Känns i överkant att göra så stora satser för min del. Samt köpa och slänga hälften av musten/saften känns väldigt bortkastat.
Senast redigerad av n_micke, redigerad totalt 1 gång.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: För den småskaliga bryggaren?

Inlägg av latmasken »

Om du menar vinsatser så bygger ju nästan alla vinsatser på att man spär ut ett koncentrat med vatten och dessutom tillsätter extra socker för att få upp alkoholhalten. Det borde väl inte vara några direkta problem att minska mängden vatten och socker och på så vis få mindre volym. Det lär bli kraftigare smak på vinet men det är ju inte säkert det är negativt.

Tänk också på att de ofta blir en del spill, när jag gör små testsatser på 5 liter så tappar jag på 33 cl flaska för ofta blir det bara fyra fem flaskor annars (och ska man lagra nåt så är ju bara fyra flaskor inte så kul om man vill provsmaka mellan varven).
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: För den småskaliga bryggaren?

Inlägg av n_micke »

Jo men varför måste alla vara på (t.ex) 11 liter och spädas till 25. Varför inte 5 liter och spädes till 10? Som exempel alltså.

Givetvis är det väl kul att kunna lagra många flaskor men som i mitt fall så är det ganska begränsat utrymme. Eller ja, det är massa annan skit som heter prydnadssaker i förråden (inte jag som ställt dem där).

Även om man kan ha kraftigare smak så måste det ju bli mycket att slänga om man gör 5 liter istället för 25. Eller går det att frysa saften/koncentratet utan att det blir sämre?

Många frågor i början på "karriären".
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: För den småskaliga vinbryggaren?

Inlägg av latmasken »

Jag har inte köpt så många satser, finns det verkligen satser som är på 11 liter och ska spädas till 25?

Brukar det inte vara typ 3-5 liter koncentrat? Om man då späder det till kanske 7 liter så borde det funka.
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: För den småskaliga vinbryggaren?

Inlägg av n_micke »

Ingen aning om hur stora flaskorna är ärligt talat. Men om det ska funka till att göra 25 liter t.ex så måste det ju bli antingen väldigt stark smak eller väldigt mycket att slänga om man gör t.ex 5 liter.

Blir ju en del pengar i sjön också om det inte går att spara saften.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: För den småskaliga vinbryggaren?

Inlägg av Weinkeller »

Alltså...frys in musten som blir över. Eller gör en sats och spara flaskorna över många år. Det finns kvalitetssatser på tex humlegården som utvecklas fint med lagring under många år.
http://shop.humle.se/vin/vinsatser/eclipse/

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: För den småskaliga vinbryggaren?

Inlägg av n_micke »

Tack för svar.

Ja, jag har förstått att lagring är grejen men vill inte ha 35 flaskor av samma vin. Får testa att frysa :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: För den småskaliga vinbryggaren?

Inlägg av latmasken »

35 flaskor får du sällan från en sats, om du späder den med lite mindre vatten så blir det ju mindre volum, säg att du får 18 flaskor.

Sen provar du en flaska i halvåret medans det lagras, säg att det tar tre år att bli riktigt bra. Då har du gjort av med minst 6 flaskor och har högst 12 kvar när du ska börja bjuda på ditt fina hemgjorda vin. Antagligen har du nån gång under de där tre åren tyckt att det varit tillräckligt bra för att bjuda folk på det så flaskorna kommer nog att ta slut snabbare.

Ska man göra vin så är det enda raka att se till att man har utrymme att lagra.
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: För den småskaliga vinbryggaren?

Inlägg av n_micke »

Ytterst sällan det är någon hemma på middagsbesök :) Men jag förstår hur du tänker. Dock så är målet för stunden små "kok".

Men man kan ju vända på det så småskalig är lyxigare :)

Känner jag mig själv rätt gör jag snart fullstora vinsatseroch lagrar dessa..brukar gärna bli all-in+...
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: För den småskaliga vinbryggaren?

Inlägg av Häxbryggaren »

Provade mitt eclipse nebbiolo från humlegården i helgen. Bara lagrat i fyra månader. Böjd grannen som är med i Munskänkarna och hon blev grymt imponerad. Lite spretigt fortfarande med en hel del taniner men ser helt klart utvecklingspotential i detta vin. Har smakat många 100kr vin på bolaget som smakar betydligt sämre redan efter 4mån.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: För den småskaliga vinbryggaren?

Inlägg av Weinkeller »

Häxbryggaren skrev:Provade mitt eclipse nebbiolo från humlegården i helgen. Bara lagrat i fyra månader. Böjd grannen som är med i Munskänkarna och hon blev grymt imponerad. Lite spretigt fortfarande med en hel del taniner men ser helt klart utvecklingspotential i detta vin. Har smakat många 100kr vin på bolaget som smakar betydligt sämre redan efter 4mån.
Mitt är snart två år tror jag. Lät det självklara länge på damejeanne och använde stiltypisk italiensk jäst. Suveränt vin i den tyngre rödvinsskaran.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: För den småskaliga vinbryggaren?

Inlägg av n_micke »

Kul att det blir bra men vad har detta med min småskaliga produktion /förvaring av överblivet druvkoncentrat att göra? :)
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster