Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Turbojäst-tråden med produkttips

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.

Vilken Turbojäst tycker du är bäst?

Du kan välja upp till 1 alternativ

 
 
Visa resultat

Användarvisningsbild
fridolf
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: sön okt 15, 2006 2:00
Ort: Bultbo

Turbojäst-tråden med produkttips

Inlägg av fridolf »

Jag testade Häxan ett par gånger, Men de va inte rätta farten ,Sen e ju jag kräsen med :lol: . Jag har nog drucki finkeltrassel genom åren men de behöver man ju inte göra. Skur bollarna funkade fint! gick mer stabilt å litte fortare.
"Så va da klart.
Användarvisningsbild
jimmy.f
Bryggmästare
Inlägg: 577
Blev medlem: tor okt 15, 2009 20:15
Ort: Stockholm

Turbojäst-tråden med produkttips

Inlägg av jimmy.f »

Brukar köra med (Turbo Super Jet, 6kg bryggsocker och 20 liter vatten)
Detta får stå till det inte bubblar ett smak! ca: 10 dagar!

Jag har ett gammalt köksskåp som jag ställer dunken i tillsammans med en kupévärmare och en universaltermostat (UT100) som håller temperaturen på 26,5-27´C Skall dock skaffa en gammal frysbox,skåp som detta skall förvaras i senare!
Detta gör då att jag kan ha bryggden i garaget där jag normalt har bara 15´C utan att bekymra mig för temperatur och lukt!
Kan varmt rekomenderas!!
Häll aldrig sprit på en björn som sover!
Det är spritmissbruk!!
Användarvisningsbild
fridolf
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: sön okt 15, 2006 2:00
Ort: Bultbo

Turbojäst-tråden med produkttips

Inlägg av fridolf »

20 liter............"mycke jobb för ingenting sa käriga som klippte grisen"Fixa en 150 L blå tunna,typ färg, eller silltunna.socker & jäst i rätt mix, Mäsken dör inte!! koka tre vändor så klara man sig bra länge! Samma söl vi 20 liter som 200,tar bara 10 ggr så lång tid/Näe allt e ju klart då!barå å kola!(å jag kolar allt så de e perfekt)
"Så va da klart.
Användarvisningsbild
jimmy.f
Bryggmästare
Inlägg: 577
Blev medlem: tor okt 15, 2009 20:15
Ort: Stockholm

Turbojäst-tråden med produkttips

Inlägg av jimmy.f »

Jo det är nog sant men jan dricker inte mer än 5-10 liter om året så på 150mäsk = 40-50 liter färdig sprit klara jag mig många år!!
Blir ju inge roligt i garaget på flera år om man gör på de viset!
Häll aldrig sprit på en björn som sover!
Det är spritmissbruk!!
Användarvisningsbild
fridolf
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: sön okt 15, 2006 2:00
Ort: Bultbo

Turbojäst-tråden med produkttips

Inlägg av fridolf »

"Å helvete!! du kan inte ha de lätt hemma!!Allt hinner jag inte dricka upp skälv,"Ta me sig te syrran,Te morsan, Å sen kalas me folk.Sen lagrar jag på mig. Om man skulle bli åsidosatt på nått vis. Fick ett oväntat besök i sommras,,Nästan fem liter,,,Ett annat kalas här i höst,5liter, Semester,,Fem av mina &fem av den andre,Sen en massa öl!!En stor familj & en stor törst Kräver en buffert! 8)
"Så va da klart.
Användarvisningsbild
nisseinorr
Bryggare
Inlägg: 133
Blev medlem: mån apr 03, 2006 2:00

Turbojäst-tråden med produkttips

Inlägg av nisseinorr »

Jag köpte på mig 10 stycken påsar med Viking 24 timmars från PGW för något år sedan.. Är inne på mina sista påsar nu..
De har räckt bra länge.. Tycker det är en bra jäst då den klarar att jäsa ut mellan 6-8 kg.. så är man sugen på att köra apparaten fler gånger under säsongen så sätter man bara 6 kg satser..och vill man få ihop dricka inför vinterlagret så sätter man 8kg.. Tar ett tag att jäsa ut men man ska ju inte ha bråttom (man får ha lite framförhållning i denna hobbyn)

Påsarna har nu passerat bästföre-datumet för ett tag sedan men inte är det något bekymmer. Har däremellan alla viking-påsar provat att jäsa en Cobra 24h. Det var dock längesedan nu men har för mig att den hade en sjujäkla sprutt.. blandade 6 kg och den fick stå ute i bodan på sommarn när de var en 20-25 grader.. har för mig att det bubblade konstant ur de lilla röret :)

Har en gång provat ÖB´s blåa mixerman-påse..
Det var min premiärjäsning.. Stod ju på paketet att de skulle ta något dygn.. Ivrig som man var tittade man till hinken varje dag men de tog säkert en vecka innan den slutat bubbla så den gillades inte då :)
civula
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons dec 22, 2010 19:49

Turbojäst-tråden med produkttips

Inlägg av civula »

Detta får bli mitt första inlägg på detta av vad jag hittills sett briljanta forum.
Då jag är en relativt oerfaren "hembrännare" har jag bara hunnit med två sorter under mitt dryga halvår (även om jag tillverkat egen glögg långt innan dess), KronJäst och Alcotec 48 Pure Turbo. Självklart har den sistnämnda givit bäst resultat och då jag beställt ganska mycket av varan kommer jag även fortsätta med det en tid framöver.

Är dock lite sugen på Alcotec Vodka Star som jag nog kommer testa nästa gång. Måste även testa Turbo Pure och Vikingturbo som verkar vara de mest populära turbojästerna här på forumet.

/Ciluva
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Turbojäst-tråden med produkttips

Inlägg av bonkeman »

Jag har börjat köra "Häxan" 8 eller 6 kilo regelbundet eftersom den är så lättillgänglig. Den har funnits på alla City Gross som jag har besökt. De butikerna har överlägset bäst sortiment för hembrännaren, även vin och öl. Mycket tillbehör finns också och en massa essenser.

Häxan har alltid gett mig ett bra resultat. Om det blir starkast och renast vetifan, men att kunna köpa det samtidigt som man vardagshandlar är klockrent.
Intevetväljag
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: fre feb 05, 2010 13:39

Alcotec vodka star

Inlägg av Intevetväljag »

Tänkte bara säga att jag har kört en omgång med alcotec vodka star. Den jäser mycket jämt. fin fart hela jäsningen. Sen stakk jag om en gång. tillsatte sedan liquid carbon o lät det stå två dagar. Sedan klarning i två dagar. Resultatet blev kanonbra. Klart som vatten o smakade nästan som en lite stark riesling. Efter å ha kört det genom spiralisen är detta den klart bästa jästen jag har provat. Klart värt att köra för oss som har lite enklare apparater som tex spiralisen. Forshots o tails var små. Jag har testat lite olika jäster o ingen ens i närheten.
Kabben
Bryggmästare
Inlägg: 645
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Turbojäst-tråden med produkttips

Inlägg av Kabben »

Vart köpte du den.
Har sett på vinland eller vad dom heter, men där kan man inte beställa.
Intevetväljag
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: fre feb 05, 2010 13:39

Turbojäst-tråden med produkttips

Inlägg av Intevetväljag »

Jag ringde o köpte direkt av dem.
Kabben
Bryggmästare
Inlägg: 645
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Turbojäst-tråden med produkttips

Inlägg av Kabben »

okey, tack för svaret
Användarvisningsbild
Etno
Finjäsare
Inlägg: 60
Blev medlem: tor sep 12, 2013 13:26
Utrustning: Spiralbrännaren

Re: Turbojäst-tråden med produkttips

Inlägg av Etno »

Turbo Pure 48, allt annat har gjort mig missnöjd. :)
sirguran
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: ons maj 14, 2014 18:22
Utrustning: bil

Re: Turbojäst-tråden med produkttips

Inlägg av sirguran »

jag använder Turbo Extreme 23% funkar kanon får ut på 25 liter mäsk ca: 4,6 liter 93% fin dryck. har nu kört denna jäst vid ett antal tillfällen och det slår på mellan 4,5 och 5 liter 93% jag har inte provat med vanligt socker kör bara bryggsocker maskinen jag använder finns postad på plast brännar inläggen. bara och höra utav er om ni undrar något
ulfand
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön maj 27, 2012 22:52

Re: Turbojäst-tråden med produkttips

Inlägg av ulfand »

Jag har satt igång en 25 L mäsk med Willes turbojäst på 8kg socker. Har ca 2L huvud & svans som jag tänker blanda i. Min undran är hur mycket fin sprit kan jag få ur mäsken innan det är dags att byta dunk till svansen? I pdf spiralbrännare står det att man får ut ca 3L fin sprit på 25L mäsk, men jag borde väl kunna få ut mer, eller?
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster