Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Test av Turbojäst Turbo Pure 48 Hours 8 kg

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
Baronen1973
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: tor okt 29, 2015 20:10

Test av Turbojäst Turbo Pure 48 Hours 8 kg

Inlägg av Baronen1973 »

Efter en massa tester med Häxan från den lokala stormarknaden så besluta jag mig att ge ett försök att beställa från nätet. detta strider mot min tidtagare princip, det är ganska skönt att handla kontant och ingen vet vem man är

Häxan har givit mig otroligt stora skillnader i resultat med 8 kg kg socker, och då har jag nog gjort ca 40 x 25 liter, så detta får man nog ta som en ganska omfattande prov runda
Resultatet har varit mellan 80 minus till 5 Plus. Då ska man ha med i beräkningen att jag har låtit den stå i ca 4 veckor och provat att boosta den med en extra paket efter 1 vecka

Så jag prova att göra 2 st *25 liter med 8 kg socker och den nya jästen "Turbo Pure 48 Hours" och döm av min förvåning så visar mätaren plus 10 efter ganska exakt 7 dagar i ca 23 graders värme.

Så än måste jag säga att jag ser fram mot en lite större test av denna av denna produkten och hoppas att det blir lika bra resultat

F8LJLturbo-pure-48-hours-18-10-pack-1.jpg
F8LJLturbo-pure-48-hours-18-10-pack-1.jpg (16.55 KiB) Visad 798 gånger
[/url]
Cadenza
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons jan 20, 2016 13:08

Re: Test av Turbojäst Turbo Pure 48 Hours 8 kg

Inlägg av Cadenza »

Det är denna turbon jag använt hittills. Funkar bra, brukar jäsa ut 6 kg på nån vecka.

Ska tydligen jäsa "renare" än andra, men har inte sett nåt bevis på att så är fallet...
Ormlår
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: fre dec 14, 2012 19:50

Re: Test av Turbojäst Turbo Pure 48 Hours 8 kg

Inlägg av Ormlår »

Morro med testing! Her er en test jeg gjorde, der denne gjærtypen er med, kalte den Prestige 48, men heter vel "Turbo Pure 48".
http://brygging.com/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=5944

Jeg bruker bare 6kg av flere grunner, men blir morro å se hvordan den takler 8kg! :)
pedanski
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor mar 03, 2016 16:35
Utrustning: Packad kolonn

Re: Test av Turbojäst Turbo Pure 48 Hours 8 kg

Inlägg av pedanski »

Jag satte 4 sånna här satser... Med 8kg socker.. värmde upp det till ett sockerlag.. och lät sen s-laget sen svalna ner till ~23grader och la sen i jästen och rörde om med en STOOOOR visp... Men efter ett par veckors jäsning.. Så har det hänt en ryslig massa ingenting... Vad gör jag för fel..?? Eller är det bara att sitta och vänta tills det börjar jäsa...?? Med tanke på att alla samtliga 4 satser vägrar att sätta igång att jäsa så börjar jag tro att det är något jag gjort fel...??? Kan någon vänlig själ säga att det bara är att vänta eller att jag får börja om från början..?? Det här var första gången jag gör vad som görs med dessa produkter fast då av ett annat märke.. Alltid med lyckat resultat.. Fast med lägre % halt.. Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig lite.. :doh:
“Damaged people are dangerous. They know they can survive.”
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Test av Turbojäst Turbo Pure 48 Hours 8 kg

Inlägg av bonkeman »

pedanski skrev:Jag satte 4 sånna här satser... Med 8kg socker.. värmde upp det till ett sockerlag.. och lät sen s-laget sen svalna ner till ~23grader och la sen i jästen och rörde om med en STOOOOR visp... Men efter ett par veckors jäsning.. Så har det hänt en ryslig massa ingenting... Vad gör jag för fel..?? Eller är det bara att sitta och vänta tills det börjar jäsa...?? Med tanke på att alla samtliga 4 satser vägrar att sätta igång att jäsa så börjar jag tro att det är något jag gjort fel...??? Kan någon vänlig själ säga att det bara är att vänta eller att jag får börja om från början..?? Det här var första gången jag gör vad som görs med dessa produkter fast då av ett annat märke.. Alltid med lyckat resultat.. Fast med lägre % halt.. Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig lite.. :doh:
Spontant låter det som att det kan bero på två saker:

- Någonting har förorenat blandningen
- Vet att det står på paketet att denna jäst skall tillsättas när blandningen är ca 35°C. Vet inte om det kan spela nån roll men denna jäst vill kanske ha det lite varmare i början. Testa ställa kärlen där det är lite varmare och se om det händer nåt.
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster