Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Rejäl (gasol)brännare till rätt pris?

Mjuklödning och hårdlödning
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Rejäl (gasol)brännare till rätt pris?

Inlägg av TorstenStenmark »

Jag har en sån här: http://www.jula.se/brannarmunstycke-125455

Den utlovar 1100 grader, men jag har problem med lod som smälter vid 550-600 grader!

Det är aluminium som ska lödas, och det är ju känt för att leda bort värmen fortare än Fan gör upp eld, så man måste väl antingen värma i evigheter, eller ha en bättre brännare.

Kom inte och prata om gassvetsar och grejer. Det har jag inte råd med! Många tusen bara för att löda litegrann ibland? Nejtack!
Senast redigerad av TorstenStenmark, redigerad totalt 1 gång.
BatMan
Bryggmästare
Inlägg: 444
Blev medlem: sön jul 11, 2010 19:47
Ort: ..under the cabbage patch.

Rejäl (gasol)brännare till rätt pris?

Inlägg av BatMan »

i dont know if this one is "rejal" but it promises 2000c and 30min on one fill of butane.

have look at:

http://cgi.ebay.ie/MICRO-TORCH-Pinpoint ... _845wt_913
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Rejäl (gasol)brännare till rätt pris?

Inlägg av stillton »

som du säger så krävs det lite för att hålla undan för värmeavledningen.. det som saknas i specifikationen är effekten. alltså vilken mängd energi som utvecklas. till gasplattor har jag ofta sett specifikationen BTU som anger en effekt. tyvärr har jag inte sett något sådant för brännare som används för lödning och liknande.

problemet är alltså att man bara anger hur varm lågan är, inte hur stor den är. det är ungefär som att säga att en elgenerator kan leverera hela 220V, och inte bara 12V, men inte nämna något om vilken belastning den klarar. i det fallet kan det vara allt från att driva en mobilladdare till att driva en microvågsugn (om vi håller oss inom jämförbara och realistiska jämförelser).
i själva verket kan alltså en 12V generator leverera mer effekt än en 230V generator. och en gasbrännare med en temperatur av 1000 grader leverera mångdubbelt mer värmeeffekt än en som brinner med 2000graders låga.
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Rejäl (gasol)brännare till rätt pris?

Inlägg av TorstenStenmark »

Det där låter inte mycket annat än helt logiskt! :D

Värmen på lågan är hyfsat irrelevant, det är effekten som är relevant... och effekten är linjär med mängden bränsle som förbränns per tidsenhet.... så större låga förbränner mer bränsle och ger högre effekt.

Så en stor brännare till en gasolflaska typ husvagn, istället för dom här små handhållna leksakerna, skulle kunna funka?

Ingen vidare precision, men det är inte det viktigaste heller.
Skriv svar

Återgå till "Lödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster