Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Maltmäsken inte utjäst

Allt om sprit med smak, t ex whisky, rom, brandy
Användarvisningsbild
Kung_Krydda
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00

Maltmäsken inte utjäst

Inlägg av Kung_Krydda »

Halloj.

Jag satte en maltmäsk för fyra dagar sen men den har inte jäst ut helt.

Så jag undrar om det finns någon nackdel med att jäsa länger än fyra dagar?
Det jag hittad är att man ska jäsa upp till fyra dagar. Men varför?

FG ligger nu på ca1.008 och OG låg på ca1.054.
Användarvisningsbild
Kung_Krydda
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00

Maltmäsken inte utjäst

Inlägg av Kung_Krydda »

Nu har det gått ca 8 dagar och en av mäskarna är fortfarande på ca FG 1.010.

Men aledningen är antagligen att betonggolvet kylde ner mäsken till knappt 16C trots att det är ca 19C i rummet.

Så nu har jag isolerat med en handduk och ställt mäsken vid ett ellement så vi får se om det gör någon skillnad...
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Maltmäsken inte utjäst

Inlägg av aqua vitae »

Du har skakat ur all kolsyra och mäter vid den temperatur oechslemätaren är kalibrerad för?
Det kan inte vara så att det var är partiklar kvar i vörten sen lakningen som sätter mätningen ur spel? Om det inte vart mältat och mäskat helt idealiskt kanske det finns ojäsbara sockerarter som stör mätningen?
Om värdena är helt korrekt har du ändå lite mer än 6% och högre är inte till nån större fördel, då bildas bara mer finkel och då får lov att ta snävare cuts (om det är pot still du kör med).
Har mäsken börjat klarna?
Jag skulle ta och köra low wines run nu om jag var du, beror på hur du har mäsken men den är ju lite mer känslig för infektioner än en vanligt sockermäsk jäst med turbo.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Maltmäsken inte utjäst

Inlägg av Weinkeller »

Är det så troligt att det ska jäsa ut fler oechslegrader?

Nu vet jag inte vad du använder för typ av jäst och vilken temperatur du mäskade vid. Men även om du gjorde det vid optimal temperatur och tid så kommer det finnas en hel del ojäsbara dextriner i maltmäsken. Eller finns det någon enzym som bryter ner dextrinerna eller specialjäst som klarar av att jäsa dextrinerna?

I en vanlig ölbryggning hamnar man runt 75% i förjäsbarhet på sin vört. DVS från 1,054 till 1,013 ungefär. Du ligger ju runt 85% i ditt första inlägg.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Kung_Krydda
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00

Maltmäsken inte utjäst

Inlägg av Kung_Krydda »

Jag jäste mäsken med malten kvar, jag har inte lakat malten.

Jag har följt Riku's instruktioner med temperaturer och liknande.

Jag hade iof inte skakat ur kolsyran men det borde ju ge ett lägre värde eftersom kolsyran gör vätskan lättare?

Jag tog och strippade den första satsen idag (6 kvar). Och då var FG på 1.004
(om det nu stämmer).

Jag fick ut strax över 3 liter 48% men jag "lyckades" bränna mäsken i slutet så det kom med sot och spriten som kom ut då var på knappt 30%

Ska försöka linda mer nät runt elementen i morgon när jag kokar nästa omgång.
Skriv svar

Återgå till "Destillat med smak"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster