Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Cuts. första ggn

Allt om sprit med smak, t ex whisky, rom, brandy
Användarvisningsbild
kattsand
Finjäsare
Inlägg: 80
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:35
Ort: hemligt

Cuts. första ggn

Inlägg av kattsand »

hejsan, snart kommer den stora dagen då jag kokar upp min corn mash! men det är första gången så lite nervös är man över att cutsen ska bli bra. men ungefär vid vilken % ska jag börja ta body och sluta ta?
och finns det något annat jag bör tänka på? kom gärna med tips :)
Hodja
Föredetta moderator
Inlägg: 474
Blev medlem: tis mar 30, 2010 11:12

Re: Cuts. första ggn

Inlägg av Hodja »

dela upp i måånga kärl (10-15), lufta 1-3 dygn, smaka&lukta!

LYCKA TILL! :D
JÄSNING


BULKLAGRAS
Flädervin, Jordgubbsvin, Sommarvin (jordgubb-rabarber), Plommonvin, Sommarbärmix (jordgubb-svarta & röda vinbär), Svenskt rödvin (blåbär-aronia-vinbär-lingon-nypon-äpple), Aroniavin
Kabben
Bryggmästare
Inlägg: 645
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Re: Cuts. första ggn

Inlägg av Kabben »

Det med cuts ÄR personligt. Som sagt dela det på många kärl så får du den profil som du vill ha.
Tänk på att lagringen gör att det försvinner smak... blir produkten i slutändan dålig pga för vida cuts så kan du alltid köra en gång till, men det är ju av förklarliga skäl svårare åt andra hållet.

Lycka till..
Användarvisningsbild
Cubus
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön dec 19, 2010 22:33

Re: Cuts. första ggn

Inlägg av Cubus »

Häll väldigt lite i ett snapsglas och häll i lika lite vatten, detta tycker jag får fram mer lukt och det blir lättare att dela upp.

Jag gjorde Gin i potstill i helgen och kom fram till att det är inte bra att ha för hög värme i början, utan bättre att höja värmen successivt när det väl börjar koka tills det börjar droppa. Sen fick jag höja temperaturen (på vattenbadet som min potstill står i) ungefär 1º i timmen för att hålla samma dropphastighet.
Skriv svar

Återgå till "Destillat med smak"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster