Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

reflux i superplastisen?

Snabbare variant av plastbrännaren som rymmer mer mäsk
Användarvisningsbild
slatt
Alginatmoderator
Inlägg: 677
Blev medlem: sön nov 16, 2008 23:04

Re: reflux i superplastisen?

Inlägg av slatt »

Zormac skrev:Jag är helt med på vad du menar slatt :) och du har förmodligen enormt mycket mer kunskap i ämnet så jag säger absolut inte emot dig.

Det jag däremot är tveksam till är om man verkligen får till någon märkbar skillnad genom att spänna upp ett nät i hålet på en superplastis vilket var vadtråden handlade om.
Åhhh det missade jag i tråden sorry, blev bara lite konfunderad över ingen reflux.
men klart om man kan sätta hinder i vägen för ångbildningen typ nät eller så blir det som fyllning och ökar refluxen och det ökar separationen.
För varje gång som ångpuffen kondenseras och tvingas att återigen bilda gas ökar separationen. så ja mitt svar på frågan är nät på rätt ställe ökar separationen
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: reflux i superplastisen?

Inlägg av latmasken »

Det var mycket ordmärkande i den här tråden.

Det är ingen _märkbar_ reflux. Den fraktionering du får i en kolonn utan fyllning är den som sker längs kolonnväggen, och eftersom fraktioneringen är proportionell mot ytan så är den nästintill obefintlig.

Varför kör man plattor vid industriell destillation och inte bara jättelånga rör (som ju skulle vara mycket enklare att hålla rena)?

Hur stor HETP har ett rör utan fyllning? 4-5 meter?
Användarvisningsbild
slatt
Alginatmoderator
Inlägg: 677
Blev medlem: sön nov 16, 2008 23:04

Re: reflux i superplastisen?

Inlägg av slatt »

Hmm jag är ingen vän av ordklyveri men visa termer som tex värme reflux ångbildning och kondensation måste vi ha klara för oss om vi ska kunna föra en adekvat diskussion. Du kommer aldrig att få en en fraktionering längs kolonväggen däremot kommer du att få en reflux som rinner ned längs den men den kommer aldrig att återgå till gasform på grund av den temperaturskillnad du får genom ångflödet i kolonen och yttertemperaturen på kolonväggen. Om du läser lite trådar så ser du att centreringsringar är lösningen dom får vätskan att gå från kolonväggen in till centrum där dom kan förångas igen och göra nytta. Orsaken till att man kör plattor är som jag skrev tidtagare att det ökar seperationen det sämsta du kan ha som fyllning är ingen fyllning alls.
Användarvisningsbild
slatt
Alginatmoderator
Inlägg: 677
Blev medlem: sön nov 16, 2008 23:04

Re: reflux i superplastisen?

Inlägg av slatt »

Vi tar ett exempel, vill inte vara påstridig men lite måste vi vara
överens om. Det blir lättare att förstå varandra då.
Och kommer återknyta till nätet och reflyx så bra jag kan.
Vi har en hink med bara vatten och alkohol. Vatten 90% och sprit 10%.
För teorins skull är omgivande temperatur och vätsketemp 0 kelvin.
Ingen ångbildning/avdunstning sker. om vi nu höjer temperaturen till
rumstemperatur 20 grader Celsius kommer det att ske saker med vätskan.
Förenklar lite men det kommer att avges en ångpuff över ytan som har
blandningen 10/90% när den puffen möter kallare media (luft) kondenseras
den och vill tillbaka ned i hinken. Men på väg ner möter den en ny ångpuff
som hjälper den att förångas igen när den första ångpuffen
förångas en andra gång kommer blandningsförhållandet att
förändras 15/85%. Och nu kommer processen att fortgå.
Det är grunden till destillation. Sedan finns det saker som
påskyndar processen Ju fler gånger som ångpuffen kondenseras
ju större separation. Sedan misstolkade jag latmasken lite han
sa att refluxen sker vid kolonväggen det är delvis sant, det vi ser
rinna ner längs en kolonvägg är inte kondensation men ett
resultat av kondensation.Det som får en plastis att fungera
bra är skillnader i temperatur, vad jag förstår fungerar plastis
bättre på vintern än sommaren? Det kan då enkelt förklaras
med den teori som jag beskrivit . Sommar=varm omgivning
det sker inte tillräckligt många kondenseringar i hinken (refluxer).
Vinter=kallare omgivning ångpuffarna möter mycket kallare ytor mer kondensation (refluxer).
Oj det vart en lång och krånglig förklaring,
men hoppas någon har nytta av infon
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: reflux i superplastisen?

Inlägg av latmasken »

Det är såvitt jag förstått skillnad på kokning och avdunstning som sker under kokpunkten. Det är därför en plastis inte fungerar som en konventionell brännare.

Antagligen så avdunstar etanol lättare än vatten vid rumstemperatur (trots att temperaturen ligger långt under kokpunkten för båda). Det gör alltså att ångorna i en plastis får högre etanolkoncentration än om mäsken hade kokat.

Jag har inte sett nån få fram resultat som tyder på att en högre plastis skulle vara vara bättre på något sätt, kondensationen i en plastis sker ju även på väggarna, det som kondenserar där kommer ju att rinna direkt ner till botten.

Temperaturen kring en plastis påverkar väl inte alls styrkan och renheten, det är väl bara uttagshastigheten som påverkas?
Skriv svar

Återgå till "Superplastis"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst