Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Olika Recept? Cognac? Rom? Allt med smak

Allt om sprit med smak, t ex whisky, rom, brandy
qvistus
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor jul 17, 2008 20:12

Whiskey

Inlägg av qvistus »

Har läst din tråd med stort intresse och är mycket imponerad av ditt angaskemang och förmåga att lära sig nya saker, mycket bra jobbat! hoppas du fortsätter ge oss hembryggare fortsatt info. Hoppas att man någon gång kan komma och kolla din verksamhet live! En fråga när du pratar om plattor kan man som hobby bryggare (när vi pratar 3" eller mindre) köra samma plattor har lite svårt att få koll på detta, tycker att jag får bra smaköverföring när jag kör med rökmalt och min potstil. Men det är ju min verklighet, problemet med dom satser som blivit bra är att det är så lite kvar ! (konstigt) den äldsta jag har är 3,5 år och riktigt mild och smakrik men det år svårt att få samma resultat från gång till gång. Kul att följa dig och ditt fortsatta jobb med ditt destilleri!

Qvistus
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Whiskey

Inlägg av harley03 »

qvistus skrev:Har läst din tråd med stort intresse och är mycket imponerad av ditt angaskemang och förmåga att lära sig nya saker, mycket bra jobbat! hoppas du fortsätter ge oss hembryggare fortsatt info. Hoppas att man någon gång kan komma och kolla din verksamhet live! En fråga när du pratar om plattor kan man som hobby bryggare (när vi pratar 3" eller mindre) köra samma plattor har lite svårt att få koll på detta, tycker att jag får bra smaköverföring när jag kör med rökmalt och min potstil. Men det är ju min verklighet, problemet med dom satser som blivit bra är att det är så lite kvar ! (konstigt) den äldsta jag har är 3,5 år och riktigt mild och smakrik men det år svårt att få samma resultat från gång till gång. Kul att följa dig och ditt fortsatta jobb med ditt destilleri!

Qvistus
Hej,

Cheers till att börja med för det är fredag ;-) kan bli lite stavfel....

Detta med potstill och att destillera 2-3 gånger för att få en bra slutprodukt är intressant att diskutera...

Kothe som Carls i Tyskland har tillverkat pottstills i många år... och dom påstår att man får mera smaköverföring med 1st bränning via 3st bubbelcaps plattor än vad man får med 2st bränningar först via 1st mäsk still och sedan via 1st spirit still...


Detta har jag läst! och jag personligen påstår inte detta...

men vi får inte förglömma att ekonomi spelar en stor roll också när det är kommersiell tillverkning

Personligen så är jag av den åsikten att 1st bränning oavsett vad man vill ha för slutprodukt är det optimala och antalet plattor, sieve som bubbelcaps är det som avgör smaken som % och då kan man "reproducera" kopiera sig enkelt nästa gång...

Dokumentera, skriv ner allt så glömmer man inte ;-)

Ska man tillverka en kolonn med sieve plates (som är billigast och enklast) eller bubbelcaps plattor så är det 4" 100mm som gäller, sieve kräver sina kilowatt( och refluxkylare) för att fungera medans bubbelcaps går att köra på låg, riktigt låg effekt och utan refluxkylare bara man fyller dom med vatten innan och om dom är 100% täta....

Cheers
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
qvistus
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor jul 17, 2008 20:12

Fredag med whisky (och stavfel)

Inlägg av qvistus »

Hallå igen!
Jo jag förstår att det är lättare att få ett bra resultat med resurser,större diameter på kolonnen och annat! Och förmodligen kommer jag aldrig att hamna i samma klass som dig, mina ambitioner är mera att jag går ner i min källare (typ låten) pula lite, göra det bättre från gång till gång, men tycker att det är kul att producera något eget. Men för att återgå till vad vi kan göra som hembryggare med små medel vad det gäller destillerinng och lagring, har du/ni några konkreta tips på hur vi kan gå vidare? Själv har jag även funderingar på att göra gin "Bombay style"

En vuxen man som har sina leksaker i källaren. //Qvistus
qvistus
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor jul 17, 2008 20:12

Whisky

Inlägg av qvistus »

Hej
Kom bara på en sak i mitt whiskyrus! Om jag förstått det hela med plattor, smaköverföring osv så handlar det om mer eller mindre reflux !? Och då kommer den naturliga frågan om det går att kopiera detta med kopparnät/skurbollar i våra hembyggda kolonner?

Qvistus
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Whisky

Inlägg av stillton »

qvistus skrev:Hej
Kom bara på en sak i mitt whiskyrus! Om jag förstått det hela med plattor, smaköverföring osv så handlar det om mer eller mindre reflux !? Och då kommer den naturliga frågan om det går att kopiera detta med kopparnät/skurbollar i våra hembyggda kolonner?

Qvistus
det enkla svaret är ja, det ger i princip samma resultat, även om det inte har med reflux i sig att göra. men jag förstår vad du menar.. mycket förklaras i denna bok om du vill fördjupa dig i ämnet http://www.amphora-society.com/Making-P ... y_p_2.html

det största problemet med upplägget är att det inte är lika stabilt som en kolonn med plattor. ska man göra en produkt att sälja 100ggr om, så måste slutresultatet vara väldigt lika hela tiden. det kräver exakt kontroll.

en packad kolonn kräver mycket mer precis reglering för att hålla sig exakt, även om den är mycket mer effektiv än en traditionell kolonn med plattor.

men å andra sidan strävar vi som hobbybrännare snarare efter kvalité än kvantitet, vilket gör att vi inte behöver ta samma hänsyn till kontinuitet. även om det kan låta motsägelsefullt...
qvistus
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor jul 17, 2008 20:12

Whisky

Inlägg av qvistus »

Nu är vi något på spåret ! det jag har gjort är att först strippa mäsken med helt ren kollon sen kört final run (varför känns det fel att skriva på svenska)
med 2 rullar kopparnät typ 20-25 cm, tar ut enligt %-principen typ 70% ner till 57-60 % dom gånger jag gjort det får jag en mer ren smak på produkten. Hur är tanken kring lagringen !? jag kör med ekpinner ca 1 dl/liter 50/50 rostat 220/ 150 grader i 1,5 tim. Vad tror ni? Om man pratar plattor med en kolonn 4" hur hög skulle den behöva vara? (har möjlighet att få tag i kopparrör)

Qvistus
fredde whisky
Finjäsare
Inlägg: 75
Blev medlem: lör okt 06, 2012 18:01

Re: Olika Recept? Cognac? Rom? Allt med smak

Inlägg av fredde whisky »

Förstår inte riktigt tanken med det här att bara köra koket en gång.

Det är viktigt i en whiskymäsk att man inte ligger över 7%. Över detta så bildas det mycket estrar o andra saker som man inte vill ha med.

Vid 7% kokar det vid ca 94grader, ångan håller då under 50%. Du ska ha en väldig refux för att få detta till 80%. Och reflux innebär mindre smaker följer med, renare sprit.

Enligt mig och många andra så måste innehållet ligga på minst 30% vid spiritrun för att att man inte skall behöva köra med för mycket reflux. Resultatet på hjärtat bör ligga 70%abv. Sedan blanda ut det tillden% man villha fatet(70-55%)
Själv brukar jag ligga på 67%ochsedan fylla på med vatten efterhand.Då % påverkar vad destillatet drar ur för smaker ur eken.

Den här iden med att fylla badet med olja, har jag inte tänkt på. Helt lysande, ska prova det nästa gång.

/Fredde
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Whisky

Inlägg av stillton »

qvistus skrev:Nu är vi något på spåret ! det jag har gjort är att först strippa mäsken med helt ren kolonn sen kört final run (varför känns det fel att skriva på svenska)
med 2 rullar kopparnät typ 20-25 cm, tar ut enligt %-principen typ 70% ner till 57-60 % dom gånger jag gjort det får jag en mer ren smak på produkten. Hur är tanken kring lagringen !? jag kör med ekpinner ca 1 dl/liter 50/50 rostat 220/ 150 grader i 1,5 tim. Vad tror ni? Om man pratar plattor med en kolonn 4" hur hög skulle den behöva vara? (har möjlighet att få tag i kopparrör)

Qvistus
Har inte diagrammet framför mig, men börjar du på 30% och hearts kommer ut vid 70% så har du nog max en teoretisk platta i kolonnen.
Vad jag har hört om ekpinnar är att dom kan bli ganska skarpa om man använder kluvna bitar från begagnade fat. Att dom helst ska vara rostade från alla håll.
Mängden du använder låter också väldigt hög. Påminn mig så kan jag kolla rekommendationer i böcker när jag är hemma...
qvistus
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor jul 17, 2008 20:12

Whisky

Inlägg av qvistus »

Innebär det då att jag ska ha 3-4 rullar mer för att få rätt antal plattor !? När det gäller eken så har jag provat lite olika mängder har för mig att jag läst någonstans att 1dl/liter var rätt, men är öppen för förslag.

MVH Qvistus
Skriv svar

Återgå till "Destillat med smak"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster