Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Superplastis by IngenjörEtanol

Snabbare variant av plastbrännaren som rymmer mer mäsk
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av volvo740ftt »

awaezoz skrev:Tjenare, jag har läst att det blir mycket sämre resultat om hinken inte står i ett relativt svalt (~10C) rum. Borde det inte fungera bra att ha hinken i rumstemperatur om man verkligen ser till att skålen ovanpå håller sig kall?

Jo de funkar :)
Vodkamannen
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jun 12, 2015 22:16
Utrustning: Allt

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Vodkamannen »

Jäser ni mäsken i samma stora plasthink som ni senare bränner i eller har ni två olika? Jag menar, måste man verkligen bry sig om bottensatsen eller kan man bränna med bottensatsen kvar?
sladdertacka
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån okt 19, 2015 20:02

Ingen sprit ur superplastis

Inlägg av sladdertacka »

Nej fan, nu behöver jag hjälp! :cry:

Jag har byggt en Superplastis enligt Ingenjör Etanols ritning, men det kommer nästan ingen sprit!
  • Topp: Blanda-skål från IKEA, fast den mindre modellen (den stora var slut och nu säljs de inte längre). Det betyder att hela plastlocket inte täcks av skålen – det blir en kant runt.
  • Doppis: http://hembryggning.se/doppvarmare-hemb ... rmare.html
  • Mäsk: jäst: http://hembryggning.se/turbo-pure-24-ho ... ocent.html, 6 kg socker, jäst från 93 till -10 öx -> 13,7% alkohol. Lät den jäsa i 5 dygn, sedan i med Poloyklar och väntade ett dygn till.
  • Temp: 45-50 grader i mäsken. Står utomhus, 3-10 grader varmt. En liten datorfläkt riktad mot kupolen, som känns sval.
  • Isolering: Ca 5 lager bubbelplast.
Trots att det gått flera dagar så har jag bara fått ut några droppar illaluktande sprit.

Vad gör jag för fel? :(

Idéer:
  • Svag mäsk. Jag borde haft mer socker och jäst längre. Men något borde väl komma ut?
  • För liten kupol. Antar att det sänker effekten, men inte till 0, väl?
  • Läckage. Jag noterade att det rann en del (sprit/vatten) runt genomföringen för doppisen, så jag satte igen det hålet och flyttade den till toppen på kupolen. Ändå ingen sprit. Jag tror inte att genomföringen för silikonslangen är 100% tät heller, men kan det verkligen förstöra hela processen?
Tacksam för alla tips!
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av bonkeman »

Lider litegrann med dig. Du verkar ha varit noggrann genom hela processen och jag vet hur frustrerande det är när skiten inte vill fungera. I mitt fall var det täthet mellan kupol och lock. Men du verkar ha koll på tätheten.

Är "uppkragningen" av locket tillräcklig? Jag tänker på om det kan vara så att spriten faktiskt droppar tillbaka ner i mäsken igen... Lägg gärna upp lite bilder så går det lättare för folk att hjälpa.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Martin73 »

Har du lyckats få till en trattform runt utloppet så att det lätt rinner ner och är röret ok (inte`knäckt´eller så)?
är det ok så ställ hinken något lutad för att allt som eventuellt finns hamnar på rätt ställe , dvs vid utloppet.
Kolla så att det är ordentligt tätt runt kanten på kupolen.
sladdertacka
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån okt 19, 2015 20:02

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av sladdertacka »

Tack för svar!

Jag tycker att kupolen verkar tät (testade genom att blåsa i slangen) – däremot läcker det ju rejält vid genomföringen för doppis/termometer. Det senare uppfattar jag som normalt med en plastis dock.

Jag har nog ingen vidare "trattform" runt bordsgenomföringen, men jag får för mig att det snarare handlar om att alkoholångorna inte ens når upp till kupolen. Jag har stängt av, låtit svalna, öppnat och kollat, och nästan inget verkar samlas i rännan. Jag skickar med två bilder. Jag har haft isolering på den "plastiga" delen av locket, men jag tog bort den nu för att det skall synas.

När jag tittar själv på bilderna så tänker jag så här:
  • Öppningen i plastlocket ser rätt liten ut (jag var rädd att rännan skulle bli för grund om jag gjorde den större)
  • Den del av plastlocket som är exponerat (där skålen inte når) är förmodligen en rätt effektiv kondensator
Kan det vara så att, eftersom min skål är så liten, så kondenseras spriten mot det som är kvar av plastlocket, och droppar ner i mäsken!? :doh:
Bilagor
super4.jpg
super4.jpg (480.96 KiB) Visad 454 gånger
super2.jpg
super2.jpg (487.13 KiB) Visad 454 gånger
räkan
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön maj 24, 2009 13:14

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av räkan »

Vad rekomnderar ni för doppvärmare till en super plastis ?
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Martin73 »

Hej Sladdertackan!
Vad är det för hål du har på motsvarande sida av locket??
Om där finns ett öppet hål kommer allt som samlas i rännan att hellre rinna ut där än i det hål med en lite högre metall bricka!?!
Täpp igen extrahålet och kanske gör större öppning i tratten , värm lite på nippeln och plasten runt den och dra försiktigt i den så att du skapar en trattliknande försänkning vid den.
Lägg gärna lite silicon av rätt sort (glas silicon) runt nippeln så du inte har någon läcka vid oringen som ser lite sned ut.
Kolla att nippeln är lägst av allt i rännan och att rännan faktiskt fungerar (är tillräckligt uppböjd runt kanten).

Det finns även en risk att lite av det som hamnar i kupolens topp följer sladden på värmaren ner i vätskan igen , men det tror jag är mycket marginellt.

Prova detta och som innan isolera hinken och kyl kupolen (testa några isklampar och en bords fläkt eller liknande).
And of course , drink responsibly 8)
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av popcorn »

räkan skrev:Vad rekomnderar ni för doppvärmare till en super plastis ?
Jag har använt mig utav en hedlig te doppvärmare i alla mina brygg år :thumbup:

Mvh
Popcorn
Bryggmästare
Spiralkladd
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: ons mar 04, 2015 7:55
Utrustning: Superplastis

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Spiralkladd »

Hej plastisvänner. Hur smakar plastisspriten ni får ut, med handen på hjärtat? Den jag fått ut nu, och renat nedifrån och upp, den smakar ju ganska mycket brännvin. Inte som vodka som är.. Tja smaklös med en alkoholsnyting. Detta smakar ganska mycket helt enkelt. Inte helt angenäm smak, men inte heller finkelbrännvin.

Har jag renat dåligt eller har plastisspriten lite mer smak.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Flerpen »

Spiralkladd skrev:Hej plastisvänner. Hur smakar plastisspriten ni får ut, med handen på hjärtat? Den jag fått ut nu, och renat nedifrån och upp, den smakar ju ganska mycket brännvin. Inte som vodka som är.. Tja smaklös med en alkoholsnyting. Detta smakar ganska mycket helt enkelt. Inte helt angenäm smak, men inte heller finkelbrännvin.

Har jag renat dåligt eller har plastisspriten lite mer smak.

Du får inte bra smak ur en plastis.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av jokkman »

Spiralkladd skrev:Hej plastisvänner. Hur smakar plastisspriten ni får ut, med handen på hjärtat? Den jag fått ut nu, och renat nedifrån och upp, den smakar ju ganska mycket brännvin. Inte som vodka som är.. Tja smaklös med en alkoholsnyting. Detta smakar ganska mycket helt enkelt. Inte helt angenäm smak, men inte heller finkelbrännvin.

Har jag renat dåligt eller har plastisspriten lite mer smak.
Om du nu inte har fuskat och har något ej livsmedelklassat i din plastis och sedan renat ned -> upp (lugnt o försiktigt/sakta)
Till en plastis sats ca 8-10l produkt minst 1m 50mm reningsrör, tvätta kolet med 3-4 liter vatten först (genom reningsanläggningen), sedan aktivera med ca 2liter hett vatten. Höjdskillnad ca 10cm mellan dunk/hink och reningsrör.

Gör du ovan så får du helt ok sprit utan konstig smak mm, dock om det är plast som inte är ok för livsmedel i apparaten eller för den delen reningsröret eller för kort reningsrör dvs spriten renas inte nog mycket så är det en annan femma.

/Lycka till
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Lången
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: lör aug 20, 2016 10:50
Utrustning: Plastis

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Lången »

Kan man andvända en bunke med platt botten eller droppar allt det goda tillbaka ner då?
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av bonkeman »

Lången skrev:Kan man andvända en bunke med platt botten eller droppar allt det goda tillbaka ner då?
Kanske det droppar tillbaka lite mer än om du har en kupol, men i och med att man ändå skall luta hela apparaten så tror jag faktiskt att det borde funka ganska bra ändå.
Lången
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: lör aug 20, 2016 10:50
Utrustning: Plastis

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Lången »

Ok, får kanske prova de då. Är lättare att hitta en som har platt botten än en rundad i rätt strl.
Skriv svar

Återgå till "Superplastis"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster