Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Amarone-imitation

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
Användarvisningsbild
HackKing
Bryggmästare
Inlägg: 284
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00
Utrustning: FastFerment
Ort: I din dator

Amarone-imitation

Inlägg av HackKing »

Intresserad att göra nåt sånt som nästa. Druvsaft-sats i lämplig koncentration och russin, kan det fungera? Hur mycket russin skulle ni ta? Och vilken druva, minns inte nu vilka alternativ affären hade.
Jässats för druv-vin, klarar jästen upp till 15% som krävs?
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Amarone-imitation

Inlägg av temp_wricko »

/Wricko
pettak
Bryggare
Inlägg: 116
Blev medlem: sön apr 14, 2013 22:33

Re: Amarone-imitation

Inlägg av pettak »

HackKing skrev:Intresserad att göra nåt sånt som nästa. Druvsaft-sats i lämplig koncentration och russin, kan det fungera? Hur mycket russin skulle ni ta? Och vilken druva, minns inte nu vilka alternativ affären hade.
Jässats för druv-vin, klarar jästen upp till 15% som krävs?


Jag provade att tillsätta 500g hackade russin i en billig vinsats, tappade om till ny damejanne 3 veckors jäsning. Den har nu stått o bulklagrats i ca 2 år och det smakar "russinvin" = i min mun bläää! Körde samtidigt en dyr Amarone-sats ifrån humle för ca 1000kr, den har också bulklagrats nu i 2år och det vinet är grymt fint. Jag dricker gärna goda viner och har skaplig koll på vad jag gillar.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Amarone-imitation

Inlägg av latmasken »

Ja jag har också fått erfara att för mycket russin ger just russinsmak på vinet. Jag tror russin helt enkelt är fel sorts druvor för att passa riktigt bra i vin.
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Amarone-imitation

Inlägg av Häxbryggaren »

Expertwines är fina kan verkligen rekommenderas deras nebbiolo. :thumbup:
Tompa22
Finjäsare
Inlägg: 54
Blev medlem: lör okt 13, 2012 23:26

Re: Amarone-imitation

Inlägg av Tompa22 »

kul att läsa om wine expert två satser kommer i dagarna hem till mig.
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster