Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

FOA, small kolonn och kokplatta?

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: FOA, small kolonn och kokplatta?

Inlägg av rull_bull »

Innan du köper massa saker och försöker modifiera det du har så överväg precis som du säger en VM istället.

Rätt körd så kan du få ut 95% produkt som inte behöver kolas.

Har du tillgång till nån som kan svetsa eller kan du mjuklöda kopparrör etc. själv?

Beroende på ditt svar så kan jag länka lite produkter för hur du kan bygga om ditt kärl med ett internt element samt 2” triclamp anslutning på toppen för 2” kolonn.

Kan bli lite trixigt när ditt kärl är ihopsvetsat men går nog klura ut en bra lösning. :thumbup:
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: FOA, small kolonn och kokplatta?

Inlägg av jokkman »

Hehe, denna hobby kan hålla en sysselsatt många timmar ;-)

Testa eftersom det du har lust, ingen stress och i den takt man känner för.

Sedan tycker jag att du ska fundera från andra hållet när det gäller ev nästa apparat du bygger/vill bygga.
Dvs vilken produkt vill just du ha?
Sedan kolla in vad för apparat som ger dig den produkten.

Personligen så var jag ute efter att kunna göra eget gin a la Bombay, min favorit. Och iom det så blev jag FOA'it 😁

Går o göra med andra apparater också men känner mig trygg med FOA och får det resultatet jag vill ha.
Sedan var du hittar din favorit är helt upp till dig 👍

Lycka till med hobbyn.
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Rektor Hagman
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: lör sep 05, 2020 0:42

Re: FOA, small kolonn och kokplatta?

Inlägg av Rektor Hagman »

rull_bull skrev: tis okt 20, 2020 14:34 Innan du köper massa saker och försöker modifiera det du har så överväg precis som du säger en VM istället.

Rätt körd så kan du få ut 95% produkt som inte behöver kolas.

Har du tillgång till nån som kan svetsa eller kan du mjuklöda kopparrör etc. själv?

Beroende på ditt svar så kan jag länka lite produkter för hur du kan bygga om ditt kärl med ett internt element samt 2” triclamp anslutning på toppen för 2” kolonn.

Kan bli lite trixigt när ditt kärl är ihopsvetsat men går nog klura ut en bra lösning. :thumbup:
Det är mina tankegångar just nu, håller på att läsa igenom forumet grundligt för att se vilka "fel" folk gjort tidigare så att jag slipper göra samma misstag. Har en bekant som kan svetsa och löda, så den praktiska biten ska nog lösa sig om jag tar med allt som behövs till honom.
Min nuvarande tanke är att använda en 25l kastrull med tappkran som kärl, täta med silikon och klämmor. 2" kolonn som fästes och tätas i locket för att enkelt kunna dela på det osv. Känner att jag hellre har kvar mina degbunkar för att kunna köra Foan när jag vill åt lite mer smaker :D

Du får jättegärna skicka PM med produkter och tankar, så slipper vi skriva om VM i FOA-delen av forumet :)
jokkman skrev: tis okt 20, 2020 19:06
Lycka till med hobbyn.
Tack, och tack för all info och erfarenhet du delat på forumet! :thumbup: :D
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: FOA, small kolonn och kokplatta?

Inlägg av rull_bull »

Råd nr. 1 är att skaffa en ordentlig kokare, skippa kastrull med silikon, klammers och ett lock som ev. inte klarar vikten från en kolonn.

En ordentlig kokare kan du ha livet ut, kolla denna tråden:

https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php ... 6&start=15

Tipset är att beställa med en 4” fillport istället för 2”, för då kan du få ner handen i den för rengöring m.m.

Du kommer inte ångra dig om du väljer det alternativet.
Rektor Hagman
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: lör sep 05, 2020 0:42

Re: FOA, small kolonn och kokplatta?

Inlägg av Rektor Hagman »

rull_bull skrev: tor okt 22, 2020 14:05 Råd nr. 1 är att skaffa en ordentlig kokare, skippa kastrull med silikon, klammers och ett lock som ev. inte klarar vikten från en kolonn.
Jaa, har kikat på det tidigare men kommer nog avvakta med det till en början för att se om utgiften är värt det. Dricker så sällan egentligen. Har lagt en beställning till Rinkaby och lite annat smått och gott, så vi får se hur snart VM-bygget är igång :)
jokkman skrev: tis okt 20, 2020 19:06
Personligen så var jag ute efter att kunna göra eget gin a la Bombay, min favorit. Och iom det så blev jag FOA'it 😁
Har kikat på din tråd (viewtopic.php?f=32&t=16828) angående detta, och såväl jag, farsgubben och min gamle morfar är väldigt förtjusta i gin.
Hur många liter har du beräknat receptet på? :)
Bilderna du laddat upp verkar inte fungera längre, men har ett hum om hur du gjort. Funderade för några nätter sedan på att bara fästa nät från en rostfri sil med akvariesilikon i botten på kopparröret jag redan har och kapa till önskad längd. Måste "korgen" vara bredare eller går det med en avlång måntro?

Stort tack på förhand!
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: FOA, small kolonn och kokplatta?

Inlägg av jokkman »

tråd (viewtopic.php?f=32&t=16828) angående detta, och såväl jag, farsgubben och min gamle morfar är väldigt förtjusta i gin.
Hur många liter har du beräknat receptet på? :)
Bilderna du laddat upp verkar inte fungera längre, men har ett hum om hur du gjort. Funderade för några nätter sedan på att bara fästa nät från en rostfri sil med akvariesilikon i botten på kopparröret jag redan har och kapa till önskad längd. Måste "korgen" vara bredare eller går det med en avlång måntro?

Stort tack på förhand!
Brukar göra på ca15liter, dvs 15 liter "vodka mäsk". Vodkamäsk = sprit och vatten, blandat till runt 12-15%

Funkar garanterat lika bra som du tänker med kryddorna i röret.
Du borde kunna hålla fast dom med en halv skurboll tex

Tänka på att du ska ta ut fort produkt, minimal reflux när du gör tex gin.
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Rektor Hagman
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: lör sep 05, 2020 0:42

Re: FOA, small kolonn och kokplatta?

Inlägg av Rektor Hagman »

jokkman skrev: mån nov 02, 2020 17:02 Brukar göra på ca15liter, dvs 15 liter "vodka mäsk". Vodkamäsk = sprit och vatten, blandat till runt 12-15%

Funkar garanterat lika bra som du tänker med kryddorna i röret.
Du borde kunna hålla fast dom med en halv skurboll tex

Tänka på att du ska ta ut fort produkt, minimal reflux när du gör tex gin.
Du är en sann FOA-vän du, ett kungligt tack!
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster