Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Stöd för spiralen?

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
Pellepump
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tis apr 06, 2021 21:49

Stöd för spiralen?

Inlägg av Pellepump »

Är det någon som har bra tips hur man får spiralen att stå stadigt och rakt? Det är ju viktigt att den står rakt och plasten blir ju mjuk när den blir varm och ger dåligt stöd.
tonyclifford
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: tis sep 29, 2020 21:40

Re: Stöd för spiralen?

Inlägg av tonyclifford »

Jag hängde upp min med ett snöre från en takbalk. Blev inte sjukt stabilt men tillräckligt bra
Pellepump
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tis apr 06, 2021 21:49

Re: Stöd för spiralen?

Inlägg av Pellepump »

Jag gjorde samma sak men tycker att det borde gå att ordna på ett bättre sätt.
Funderar på att göra ett stöd av kopparör som löda fast så att den står stadigt.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Stöd för spiralen?

Inlägg av MurvSneaker »

Jag har en trähylla monterad c:a 20 cm ovanför plastlocket. Klämde in spiralen i hyllan. Monterade en c:a 5 cm lång trä it som jag skruvade fast i mitten så man kan vrida på den 90 grader så spiralen låses fast.

Funkar klockrent
Bilagor
9318D4DD-F5D3-4D56-B7BD-FE9B9E630458.jpeg
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Användarvisningsbild
Kajan112
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: lör mar 13, 2021 17:55
Utrustning: u-böjplastis +Vm

Re: Stöd för spiralen?

Inlägg av Kajan112 »

Snygg lösning men får du upp tillräcklig värme i stigningen ? tänkte på att den är avskalad
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Stöd för spiralen?

Inlägg av MurvSneaker »

Kajan112 skrev: tis apr 13, 2021 21:54 Snygg lösning men får du upp tillräcklig värme i stigningen ? tänkte på att den är avskalad
Ja, jag sätter igång fläkten när det blir för varmt för att få en något bättre reflux.
Funderar om jag även ska bygga en Kyl kanal som jag kan kapslar in spiralen så jag får bättre luftkylning.

Det är viktigare att isolera kärlet så att den inte kyls ned för mycket.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Användarvisningsbild
Kajan112
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: lör mar 13, 2021 17:55
Utrustning: u-böjplastis +Vm

Re: Stöd för spiralen?

Inlägg av Kajan112 »

Kanon tror jag tar och kopierar din lösning :thumbup:
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Stöd för spiralen?

Inlägg av MurvSneaker »

Sedan den bilden togs har jag byggt om lite.
Jag har ersatt doppvärmaren på 300W med ett Dernord 2 kW värmeelement från https://www.aliexpress.com/item/32907596631.html
Köpte en SCR spänningsregulator så jag kan styra effekten till elementet. https://www.wish.com/product/5ee07b0f33 ... ?share=web

Jag virade om spiralen så det blir mer reflux.
2021-04-23 07.05.30.jpg
Jag tror ändå att det är bra att du bygger spiralbrännaren enligt orginal så du lär dig hur den funkar.
Fördelen med min nuvarande lösning är att det endast tar c:a 70 minuter till uppkok jämfört med tidigare 10-11 timmar till uppkok.
Jag behöver endast passa så jag vrider ned effekten innan det börjar kokar så det sakta kommer över gränsen och utnyttjar den ökade refluxen, vilket är när värmen kommit halvvägs uppför spiralen. Då går värmen tillbaka nedför spiralen först innan den kommer upp igen.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Pellepump
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tis apr 06, 2021 21:49

Re: Stöd för spiralen?

Inlägg av Pellepump »

Hittade en lösning med 2st buskstöd från Hornbasch. Drog ihop dem med buntband och fick bra stadga. Den undre delan av stödet står under hinken och hålls på så vis stadigt fast av hinkens egen tyngd. Det går enkelt att justera så att allt står exakt lodrätt. Fläkten i toppen går att slida / justera mot refluxsidan om man vill öka refluxen lite.
Bilagor
bild 2 (2).jpg
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Stöd för spiralen?

Inlägg av MurvSneaker »

Snygg kreativ lösning där du inte är beroende på vart hinken kan stå.

Glöm inte att isolera hinkens sidor och lock med ett liggunderlag för att reducera värmeförlustan i hinken. Sen är de bara att köra igång ett kok o testa.

Jag har ingen koll på om gummithättan kommer sluta ordentligt tät mot röret så att ångorna slipper igenom. Men testa. I värsta fall behöver du avbryta koket och fixa till det. Jag har ingen koll heller om kranen kan börja läcka när värmen stiger. Så håll lite koll på det.
Du kanske redan kört en gång så du vet att allt funkar.

Jag är alltid nyfiken på vad som funkar, så du får gärna informera oss andra om det funkar.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst