Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Must & Cider

Utrustning och teknik.
cidermästaren
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör jul 03, 2021 10:28

Must & Cider

Inlägg av cidermästaren »

Har testat olika utrustning för att göra must. Hittade ny utrustning på raapress.se. Fantastisk enkelt måste jag säga. Hade en del Elise sparade i jordkällaren sedan i höstas. Ett av mina favorit äpplen. Men det var på gränsen att de var övermogna. :( Men det gick bra, fick ut en hel del must i våras och testade för första gången att göra cider i Rååpress stora ciderpaket. Allt man behövde var med, återanvände några gamla glasflaskor. Tappade upp på flaskorna i helgen. Musten började på 1067 och buteljerade på 1006 så hoppas att det blir bra med bubblor när de fått jäsa ut i flaskan. En frisk smak på cidern, hoppas dock att den utvecklas mer när den lagras. Nu får flaskorna ligga svalt och mörkt i ca 6-9 månader innan jag testar första flaskan. Om jag klarar av att hålla mig ... Återstår att se. :D
Återkommer när jag testat första flaskan! :lol:
Senast redigerad av cidermästaren, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Must & Cider

Inlägg av ranald »

Välkommen till hobbyn! :)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster