Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Rabarbercider

Utrustning och teknik.
Frater_Frag
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 04, 2011 0:40
Utrustning: FOA & Biltema
Ort: Linköping

Rabarbercider

Inlägg av Frater_Frag »

Hej!
Jag håller på och lägger rabarber på rabarber i akt och mening att göra cider av dem till hösten. Är det någon som har tips om hur mycket frukt det går åt till en 25 liters hink?

Jag håller även på och funderar på vad som kan passa bra att krydda med, har funderat på kanel, men är tacksam för fler tips.
Perschmek
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån okt 09, 2017 13:02
Utrustning: Mjöd

Re: Rabarbercider

Inlägg av Perschmek »

Ska du göra en must av rabarbern eller använder du skivade pinnar?

Om du använder frukten (ej must) så behövs ca 5kg/25l

Det är riktigt gott som både vin och cider utan kryddor.

Nästa jag gör ska vara med vanilj och kanel, så det blir en vin a la rabarberpaj

Skickat från min SM-N970F via Tapatalk

cidermästaren
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör jul 03, 2021 10:28

Re: Rabarbercider

Inlägg av cidermästaren »

Hej,

Jag är helt ny med att göra egen cider. Har testat med en sats med äpple då jag tyckte det kändes lättast. :)
Rabarber låter ju jättespännande. Det vill jag också testa! Ser att det var ett tagsedan ni skrev tråden.
Gick det bra? Finns det något som jag ska tänka på, då det är rabarber? Så slipper jag göra samma misstag.
Kan man använda en vanlig hydrometer för att beräkna alkoholhalten på rabarbercider också?
Hittade på denna sida en hjälp för att beräkna alkoholhalten. Men det fungerar kanske bara för äpplemust? Tacksam för alla input. Nu ska jag ut och jaga in rabarber från grannarna - innan det är försent! :D
Tänker mig att det borde bli bra att krydda med en mynta. Borde bli lite mint smak som passar med rabarberns syrlighet. Får testa mig fram. :)

/Nicklas
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Rabarbercider

Inlägg av ranald »

Rabarber innehåller mellan 5 och 11 gram socker per kilo. 17 gram socker per liter must ger 1% alkohol ("by volume"). Du behöver således tillsätta socker, och då är det ju strikt räknat inte en cider utan ett vin. Inget fel i det, rabarbervin är trevligt. Glöm inte bort att använda vinkrita/äggskal för att bli av med oxalsyran.
cidermästaren
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör jul 03, 2021 10:28

Re: Rabarbercider

Inlägg av cidermästaren »

Ok, ska bli intressant att se hur mycket socker det är i de som jag fick tag i igår.
Tack för tipset med äggskal! Lägger man det i musten i jäshinken ?! :?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Rabarbercider

Inlägg av ranald »

Smula sönder dem med fingrarna direkt ner i jäshinken. Kalciumoxalatet som sedan bildas är närmast olösligt i vatten och hamnar i botten tillsammans med död jäst etc. och efter att man tappat om är det borta.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster