Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

En serie sour mash whisky med olika karaktär i varje jäsning?

Allt om whiskey/whisky
Sucram
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: mån aug 26, 2019 19:00

En serie sour mash whisky med olika karaktär i varje jäsning?

Inlägg av Sucram »

Min idè är att göra en serie sour mash whisky med olika karaktär i varje jäsning och jag önskar synpunkter, tips och råd av er med erfarenhet. Om min idé verkar helt idiotisk fär ni gärna säga det och samtidigt förklara varför, jag tål kritik 8)

Jag har beställt tre kg mörk spraymalt från PGW som med extra socker ska ge mig 30 liter startmäsk. I nästa steg har jag tänkt jäsa om den urkokade dranken med mältad majs, till tredje jäsningen någon variant på rågmäsk (rågbröd eller rostade rågflingor) och i ett fjärde och sista steg blanda i hälften äppelvin.

Mina frågor:
1. Har någon på forumet testad att på detta vis försöka ändra karaktär smakmässigt på en pågående sour mash, är det någon idé att försöka eller kommer maltsmaken från första jäsningen vara så stark att smaken inte kommer att påverkas i egentlig mening av ingrediensera i de andra jäsningarna?
2. Just nu försöker jag få vanliga popcorn att gro, har någon här testat det och fått det att fungera? Om inte, kan någon ge tips om var jag kan köpa majsmalt?
3. Någon som testat att använda vanliga klippta korngryn som man köper i livsmedelsbutuker för att öka på maltsmaken i öl och whiskymäsk?
Sucram
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: mån aug 26, 2019 19:00

Re: En serie sour mash whisky med olika karaktär i varje jäsning?

Inlägg av Sucram »

Det har varit ett väldigt lågt intresse för den här tråden så jag svarar mig själv :)
Det gick aldeles utmärkt att få popcorn att gro, de har legat fuktiga i folieformar i ett mörkt skåp i ca en vecka och de har nu tre cm långa groddar. Just nu står de i ugnen för att torka. Satsen på spraymalt ska kokas ikväll och sedan ska jag testa en sour mash med popcornen.
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: En serie sour mash whisky med olika karaktär i varje jäsning?

Inlägg av vafan »

Är kanske lite ovanligt sätt du gör så jag förmodar att inte många har gjort som du tänker göra och kan därför inte svara.

Har bara gjort sour mash med ca 70% majs, 15% råg och 15% enzymmalt.

"Majsmalt" kan du köpa från humlegården - "Flaked Torrefied Maize"
https://shop.humle.se/malt/crisp/basmal ... ied-maize/

Finns billigare majs i storpack att köpa som du då måste krossa och värma upp för gelatinisering av stärkelse.
BIAB+NoChill Nuff Said!
Sucram
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: mån aug 26, 2019 19:00

Re: En serie sour mash whisky med olika karaktär i varje jäsning?

Inlägg av Sucram »

Tack för svaret. Det här med att försöka ändra smak på en pågående sour mash var ingen bra idé. Popcornen gav väldigt lite smak och det känns inte vara mödan värd att mälta själv, jag fick betydligt mycket mer bourbon/majssmak när jag gjorde en mäsk på corn flakes. Jag kommer att försöka mig på sour mash igen men då blir det med riktig malt eller spraymalt. Brandy på vinsatser känns också lite för dyrt att exprimentera med, jag kommer definitivt att koka brandy igen men då kommer jag nog att göra två vinsatser på en gång och bränna två dagar i rad.
Skriv svar

Återgå till "Whiskey"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster