Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Tips på bär eller frukt för brandy av vinsats?

Allt om brandy, cognac och grappa
Sucram
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: mån aug 26, 2019 19:00

Tips på bär eller frukt för brandy av vinsats?

Inlägg av Sucram »

Jag köpte en sats med Rulles två veckorsvin idag som jag har tänkt koka brandy av. Jag behöver dryga ut vinsatsen med mer socker och bär eller frukt för att få ut en större sats mäsk. Vinsatsen ska ge 23 liter och jag behöver 30 liter kokbar mäsk så jag tänker mig att jag behöver fylla på med ca 3 kg bär/frukt + 2 kg socker och 8 - 10 liter vatten Jag har funderat på att köpa frusna blåbär vilket blir svindyrt så och nu önskar jag tips på vilka bär eller frukter jag kan använda istället. Helst sådant som ger mycket smak men som heller inte kostar skjortan.
Användarvisningsbild
Petter_
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: mån aug 10, 2020 10:32
Utrustning: Brygghinkar
Ort: Strax norr om Sundsvall

Re: Tips på bär eller frukt för brandy av vinsats?

Inlägg av Petter_ »

Fikon och dadlar ska vara bra, och efter jul brukar de rea ut dem. Äpplen funkar alltid och är relativt billiga. Körsbär är bra, men kanske inte i säsong just nu, så priset blir därefter.
Annars funkar kiviks bärdrycker bra till spädning också beroende på vilka smaker/aromer du vill åt. Björnbär är en av mina favoriter.
Lycka till!
"Skulle bara prova nån jäsning", sen var man mer beroende av tillverkningen än själva drycken :thumbup:
Sucram
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: mån aug 26, 2019 19:00

Re: Tips på bär eller frukt för brandy av vinsats?

Inlägg av Sucram »

Tack för tipset. Ska kolla upp om det reas ut fikon annars kanske jag kör med russin.
Skriv svar

Återgå till "Brandy"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster