Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

plastisfunderingar

Världens enklaste brännare.
skogskojan
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons jan 12, 2022 19:05

plastisfunderingar

Inlägg av skogskojan »

Hej! ny här. Har bränt med kolonn-CM tidigare för längesedan. Efter att ha läst här är jag sugen på att prova en plastis/superplastis.

Fick lite tankar och funderingar direkt som någon kanske kan svara på eftersom det kommer ta en tid för mig att läsa igenom hela forumet :D

Fråga 1: vad händer om man kör en plastis/100w med en liten spiral? orkar inte ångorna upp då? eller ger det ingen skillnad på resultatet.....

Fråga 2: i ett vanligt plastisbygge....Vad händer om man ist för 30literskärl har tex ett 80literkärl,men ändå samma mängd mäsk(25L)?

Borde finnas någon som kan ge mig som nybörjarplastis ett rimligt svar :unsure:

Trevlig Hojt på er!
Riverson
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor feb 03, 2022 14:37

Re: plastisfunderingar

Inlägg av Riverson »

Hejsan är med ny med detta och jag har gjort den superplastis och funkar nog bättre än vanliga
Gösta Von Finkel
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör apr 04, 2020 12:05

Re: plastisfunderingar

Inlägg av Gösta Von Finkel »

Hejsan!

Så roligt att du vill göra brännvin med plastbrännare. Plast är ett så fantastiskt material, vilket jag sa till grannen förra veckan. Han sitter i kommunhuset och vänder papper åt Miljöpartiet och höll inte alls med. Då sa jag att man kan lägga en plastpåse i skogen eller slänga den i havet och 10 år senare kan den fortfarande se ut som ny! Det tycker jag är fantastiskt om något. Det svarade han inte på så man kan nog säga att jag vann den debatten 8)

1. Det går säkert fint med 100 W spiral. Avgörande är temperaturen som får det att variera med mängd sprit, styrka och kvalitet.
2. Förstår inte riktigt frågan. De flesta har nog 10-litershink och i en sån får man inte plats med 25 liter mäsk (kontrollfrågade min son, han är ingenjör!) Men om du menar att du ska ha 25 liter mäsk i 30, alternativt 80 liters kärl så spelar det nog ingen roll så länge det inte står så kallt att kondensen blir till vätska på vägen upp. Blir ju mer brännvin! :D

Fredagsskål från Gösta :thumbup:
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst