Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Flädercider!

Utrustning och teknik.
Cidermannen
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons jun 01, 2022 12:21
Utrustning: Hink

Flädercider!

Inlägg av Cidermannen »

Har gjort min egen flädercider på egengjord flädersaft och har nu gått 3 veckor, efter 2 veckor så tog jag ett hydrometertest för att se om det jäst ut och det visade sig att det inte hade jäst klart, mätaren visade 50 och från början var det 60 så den jäste bara 10 delar på 2 veckor.
Bestämde mig för att hälla i mer av en annan jäst som jag brukar köra på och nu har det bubblat på som attans i en vecka och det fortsätter att bubbla in på 4e veckan.

Nu till min fundering!
Cidern kommer vara ganska stark om den jäser ut helt och jag är typen som gillar starkare cider men om man nu skulle vilja stanna på ca 4-5 procent och inte fullfölja jäsningen, kan man då bara tappa på flaska eller blir det fel med sockerhalten och kolsyrningen?
Brukar köra med Kolsyretabletter och det har funkat suveränt hitills.

Tack för svar!
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Flädercider!

Inlägg av Andy »

Risken finns väl att flaskorna exploderar om det är för mycket socker kvar. Jag hade väntat och låtit det jäsa klart.

Någon annan kanske har något annat tips
Cidermannen
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons jun 01, 2022 12:21
Utrustning: Hink

Re: Flädercider!

Inlägg av Cidermannen »

Ja tanken är ju att låta det jäsa klart men ville ändå få höra av er andra om det går att stoppa det och tappa det när man känner att det har jäst tillräckligt :)
nemo74
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons jul 14, 2021 20:12
Utrustning: Standard Vin/cider
Ort: Kristianstad

Re: Flädercider!

Inlägg av nemo74 »

Cidermannen skrev: tis jul 26, 2022 19:55 Ja tanken är ju att låta det jäsa klart men ville ändå få höra av er andra om det går att stoppa det och tappa det när man känner att det har jäst tillräckligt :)
Det går att stoppa innan genom att flaska och ha en eller två plastflaskor som "klämtest" när dom är hårda som en colaflaska så är det klart..
MEN sen MÅSTE du pastorisera flaskorna för annars har du bomber.
Sen såklart kan du jässtoppa och dra i fat och kolsyra med tryck.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster