Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Cider på Ale-jäst istället för cider-jäst?

Utrustning och teknik.
Pastorn Abakus
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tor nov 19, 2020 23:42
Utrustning: 3 hinkar, 1 badrum.
Ort: Västerås

Cider på Ale-jäst istället för cider-jäst?

Inlägg av Pastorn Abakus »

Jag är inne på mitt tredje cider-år nu och börjar bli biten. :D Jag undrar om någon har erfarenhet av att brygga cider med en Ale-jäst istället för en renodlad cider-jäst? Jag tänker om en lägre grad av "attenuation" hos en Ale-jäst kan ge den där pyttelilla restsötman som är så eftersträvansvärd men svår att åstadkomma? Jag tycker mig ändå ha lyckats balansera upp syran hyfsat den senaste omgången, med en kombination av beska, förhöjd alkohol-halt (alltid en miljon-idé) och kolsyran, men tänker att en annan jäst kanske kan ge det där lilla extra? Gillar jästerna från Mangroove Jacks och har använt M02 senast (flocculation rate 5/5, attenuation 95-100%), men ser att de har Ale-jäster med hög grad av flockulering men lägre attenuation? Tror ni det gör någon skillnad i praktiken eller är det mer akademiskt? Jag vill ju fortfarande ha en cider som smakar frukt, inga typiska ölsmaker som kanske kan komma om man använder en olämplig typ av jäst?

/Pastorn
The more I practice, the luckier I get.
Användarvisningsbild
Petter_
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: mån aug 10, 2020 10:32
Utrustning: Brygghinkar
Ort: Strax norr om Sundsvall

Re: Cider på Ale-jäst istället för cider-jäst?

Inlägg av Petter_ »

Jag har svårt att tro att din cider kommer smaka annat än cider om du byter jäst. Det är ju i huvudsak malten och humlen som ger ölkaraktär. Finns ju de som brygger på brödjäst, så jag skulle säga testa!
Om jag hade testat så hade jag satt två identiska batcher (med jästen som enda skillnad) parallellt för att kunna jämföra skillnaden.

Hur det än blir så lär det vara gott nog. Alkohol är ju alkohol 8)
"Skulle bara prova nån jäsning", sen var man mer beroende av tillverkningen än själva drycken :thumbup:
Pastorn Abakus
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tor nov 19, 2020 23:42
Utrustning: 3 hinkar, 1 badrum.
Ort: Västerås

Re: Cider på Ale-jäst istället för cider-jäst?

Inlägg av Pastorn Abakus »

Tack för svar!

Ja, det kanske handlar om detaljer. :-) Till nästa år blir det nog något annat än M02 i alla fall. Hittade denna guide som går igenom lite olika jäst-typer för ciderproduktion, tyckte det var matnyttigt! Ska kanske börja med S-04 som ska lämna en liten restsötma och mer äppelsmak.

https://diyhardcider.com/hard-cider-yeast/
The more I practice, the luckier I get.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Cider på Ale-jäst istället för cider-jäst?

Inlägg av MurvSneaker »

Jästen kan spela väldigt stor betydelse, vilket ni kommer märka om ni delar en sats till 2 satser med olika sorters jäst.
Dela gärna med er om ni testar så växer kunskapsbanken till övriga.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Pastorn Abakus
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tor nov 19, 2020 23:42
Utrustning: 3 hinkar, 1 badrum.
Ort: Västerås

Re: Cider på Ale-jäst istället för cider-jäst?

Inlägg av Pastorn Abakus »

Intressant att jästen kan göra så stor skillnad. Jag kommer nog inte mäkta med någon jästduell inom cider-området i år, men kanske nästa år, och då ska jag absolut lägga upp resultatet här. Däremot har jag precis den saken i åtanke inom vin och då specifikt nyponvin som jag blivit väldigt förtjust i. Blir nog fyra 12L-satser med likvärdiga bär och fyra olika sorters jäst från Mangrove Jacks, som jag valt ut just för att de ska vara olika.

Resultat från detta kommer sedermera i "Vin på Bär & Frukt"-forat.

/Pastorn
The more I practice, the luckier I get.
Pastorn Abakus
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tor nov 19, 2020 23:42
Utrustning: 3 hinkar, 1 badrum.
Ort: Västerås

Re: Cider på Ale-jäst istället för cider-jäst?

Inlägg av Pastorn Abakus »

Kan rekommendera detta cider-relaterade experiment där de ställer ett antal jäststammar (flytande från White Labs) mot varandra:

https://www.homebrewersassociation.org/ ... final_.pdf

Ett par av de där skulle ju vara kul att ha med i en framtida duell, kanske ställd mot ett par olika sorters torr-jäst. :-) Någon som är mer nördig än jag på ämnet som kan tänka sig att göra detta med svenska äpplen?

/Pastorn
Bilagor
Cider_Yeast_Comparison__final_.pdf
(533.35 KiB) Nerladdad 24 gånger
The more I practice, the luckier I get.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster