Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Första egna receptet!

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Norrskum
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån okt 24, 2022 11:26
Utrustning: Biab

Första egna receptet!

Inlägg av Norrskum »

Tja! Är ny på hembryggning och har bara bryggt en gång tidigare och då ett receptkit. Nu tänkte jag försöka mig på ett eget recept.

Målet är 20 liter amerikansk pale ale på 5 - 6%. Utseende tänker jag bärnstensfärgad och klar/blank. Jag kommer använda mig utav Biab-metoden.

Vad tror ni om mina val av råvaror samt dosering? 😀
Screenshot_20221026-210230~2.jpg
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Första egna receptet!

Inlägg av MurvSneaker »

Med det receptet kommer det bli en traditionell APA.
Jag skulle skippat klarningsmedel eftersom jag aldrig använt det o inte vet vilken effekt de skulle få.
Jag skulle istället använt Protafloc som gör ölet klarare.
Jag hade dragit ned på Carared till c:a 750gr. Men de funkar nog med 1 kg oxå.

Mängden humle kan nog bli bra om den blir rätt fördelad mellan Bitter-, smak- o arom-giva.

De räcker med 1 st jästpaket.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Norrskum
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån okt 24, 2022 11:26
Utrustning: Biab

Re: Första egna receptet!

Inlägg av Norrskum »

Protafloc lät ju riktigt smidigt faktiskt, blir att köra det istället!

Ett paket jäst är noterat!

Tack för tipsen! Nu är ingredienserna beställda och här ska bryggas öl!
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster