Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kolsyresättning på cider

Utrustning och teknik.
H4sse
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons dec 14, 2022 11:45

Kolsyresättning på cider

Inlägg av H4sse »

Hej, jag är helt ny till detta och har egentligen bara 1 fråga. Om jag förstått rätt så sker kolsyresättningen när cidern är i flaska. Jag har stött på ett dilemma där jag har för lite flaskor och undrar om det på något sätt går att bara kolsyresätta halva satsen åt gången. D.v.s att jag väntar tills jag har lediga flaskor innan jag kolsyresätter resterande. Alla tips och tricks uppskattas!
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Kolsyresättning på cider

Inlägg av Fisken »

I teorin funkar det bra, problemet är att om du flaskar hälften av cidern och låter resten vara kvar i jäskärlet kommer syret som oundvikligen hamnar däri att förstöra cidern som kvar. För att det ska funka bra skulle du behöva tappa om cidern som inte ska flaskas till ett mindre kärl där det precis får plats. Det ska vara så lite luft i kärlet som möjligt. Och såklart ett tätt lock/kork/plugg. Att förvara färdigjäst cider så brukar kallas för bulkagring och underlättas med en liten sulfittillsats som motverkar oxidation. Ska man lagra länge (över 6 månader) är det också bra att förvara i rostfritt eller glas eftersom plast inte är riktigt lufttätt.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster