Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Cider på Juice (Hpp-metoden)

Utrustning och teknik.
Martino
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis dec 13, 2022 15:54

Cider på Juice (Hpp-metoden)

Inlägg av Martino »

Hej, kom nyligen över ett antal flaskor Svensk kallpressad äpplejuice. Behandlad under tryck (HPP-metoden),(High pressure processing). Utöver det innehåller juice även antioxidantsmedel (E300), vilket jag inte tror är något bekymmer. Min fundering är snarare om jag behöver pastörisera denna juice eller om jag bara kan hälla den direkt i rengjort kärl med ciderjäst?
MVH Martin
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Cider på Juice (Hpp-metoden)

Inlägg av Fisken »

Det går bra att bara hälla i kärl med jäst och jäsa. Men det kan man å andra sidan göra med helt obehandlad äppeljuice också.
Pastorn Abakus
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tor nov 19, 2020 23:42
Utrustning: 3 hinkar, 1 badrum.
Ort: Västerås

Re: Cider på Juice (Hpp-metoden)

Inlägg av Pastorn Abakus »

Var köpte du den svenska HPP-juicen? Inte så vanligt att man hittar sån juice i Sverige överhuvudtaget, än mindre svensk juice. :o Företaget jag jobbar för (svenskt) har historiskt tillverkat maskiner för HPP-behandling - och gör det nu åter igen - men ironiskt nog har Sverige aldrig varit en marknad för detta. Den enda för mig kända svenska aktören inom HPP ligger i Skåne. Var den god? :-)
The more I practice, the luckier I get.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Cider på Juice (Hpp-metoden)

Inlägg av MurvSneaker »

Martino skrev: tis dec 13, 2022 16:47 Min fundering är snarare om jag behöver pastörisera denna juice eller om jag bara kan hälla den direkt i rengjort kärl med ciderjäst?
MVH Martin
Tänk på att Pastörisering förändrar smakprofilen.
Prova o se vilken som blir bäst vetja.

Personligen hade jag inte pastöriserad den.
Om du är rädd för att det finns bakterier osv i den kallpressad musten skulle jag använda vinsvala istället.
https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=4115
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster