Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur göra Coopers stout från Ö&B?

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
flizzaff
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: lör mar 11, 2023 14:12
Utrustning: Hinkar med lock.
Ort: Örebro

Hur göra Coopers stout från Ö&B?

Inlägg av flizzaff »

Stoutet har jäst i 14 dagar och nästan slutat jäsa, det vill säga jäser sakta, så igår hällde jag stoutet i flaskor. Har läst att det ska jäsa ytterligare i 14 dagar i flaskorna. Jag kan se lite bottensats i flaskorna. I hinken hade jag 18 liter stout. Så långt har jag kommit men vet inget mer. Är det något jag ytterligare behöver veta?
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Hur göra Coopers stout från Ö&B?

Inlägg av AirQ »

Tillsatte du socker innan du fyllde i flaskorna?
Annars lär det nog bli dålig kolsyra.

Efter 14 dagars jäsning så bör det mesta sockret jäst bort, men för att va på säkra sidan så bör man mäta oechle värde i ett par dagar så vet man om det slutat eller inte, har du otur så har du för mycket socker kvar och då blir det överkolsyrat/flaskbomber.

Men om det har jäst ut bra så för att sen jäsa kolsyra på flaska så bör du således tillsätta mer innan du försluter dem.

Riktvärde bör vara någonstans runt 4-7gram socker per liter.
Så tappar du på 50cl så kan du använda dig av sockerbitar i flaskorna, annars kan man göra en sockerlösning med lite vatten och då lagom mängdsocker som man kokar upp så de smälter, dvs 18L öl borde således ha någonstans runt 90gram socker för att få en bra kolsyra i flaskorna.

Låt flaskorna jäsa i ca 2 veckor i rumstemperatur så bör du ha bra kolsyra sen.
Learning by doing is the shit
flizzaff
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: lör mar 11, 2023 14:12
Utrustning: Hinkar med lock.
Ort: Örebro

Re: Hur göra Coopers stout från Ö&B?

Inlägg av flizzaff »

Nej det extra sockret visste jag inget om. På burken är det endast schematiska bilder som beskriver tillverkningsförloppet så det ser så enkelt ut.

Tack för svaret. Mvh Mats H.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur göra Coopers stout från Ö&B?

Inlägg av latmasken »

River man inte bort etiketten så det är en fullständig beskrivning på insidan?
flizzaff
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: lör mar 11, 2023 14:12
Utrustning: Hinkar med lock.
Ort: Örebro

Re: Hur göra Coopers stout från Ö&B?

Inlägg av flizzaff »

Hittade ett Stoutrecept på nätet.

I nedanstående recept nämnes att man ska mäta densiteten. Vad har man för verktyg för att mäta denna och vart köper man det? Jag kan ju googla men vet ej om det heter densitetmätare. Jag vänder mig hit till någon/några som vet ordentligt.

(Recept nedan snott på nätet).




Stouter Stout
18 l ~5,4 vol-%
Coopers Stout har många hängivna beundrare över hela världen. Både de som älskar flaskölet och de som vill brygga stouten själv. Här har du basreceptet för Coopers ölsats Stout i Original-serien. Stout känns tydligt igen på sin mörka färg, men måste inte nödvändigtvis vara alkoholstarkt.


Ingredienser

1 x 1,7kg Coopers Stout
1 x 1kg Brew Enhancer 2
Jästen från ölsatsen
Carbonation Drops
Färg: Svart
Beska: Medium/Hög
Kropp: Medium



Steg 1: Blanda
Rengör och sanitisera grundligt alla redskap som kommer i kontakt med brygden.

Tillsätt ölsatsen, Brew Enhancer 2 och 2 liter hett vatten i jäskärlet. Rör om.
Fyll på med kallt vatten till markeringen för 15 liter. Rör om kraftigt.
Kontrollera temperaturen och fyll på med varmt eller kallt vatten för att nå 18 liter och 21°C. Rör om.
Strö torrjästen över ytan i jäskärlet och sätt på locket.
Ställ jäskärlet borta från direkt solljus och låt jäsa i så nära 21-24°C som möjligt.

Tips: Maltextraktet mjuknar om burken ställs i hett vattenbad i 15 minuter innan man öppnar den. De sista dropparna kan man skölja ur burken med hett vatten.
Om du tillsätter torra ingredienser i jäskärlet, lyft upp jäskärlet och snurra runt så att ingredienserna löses upp (ca 30 sekunder). Detta minimerar klumpar. Några klumpar är dock inte så farligt. De löser nog upp sig med tiden.



Steg 2: Brygg
Jäsningen kan ta c:a 7-14 dagar.
Börjande från dag 7, mät densiteten dagligen.
Jäsningen är färdig när densiteten ligger stabil över 2 dagar.
FG-värdet bör bli ca 1014.

Tips: Det är en god idé att använda hydrometer vid bryggningen. Med den kan man fastställa när jäsningen är färdig och brygden kan buteljeras. Buteljerar man en halvjäst brygd, finns det risk för att flaskorna spricker. I regel kan brygden anses vara färdigjäst när den specifika vikten (densiteten) legat stabil över en period av minst 2 dagar. Läs mer om hydrometern vid punkt 1.13 i vår FAQ.


Recept - Steg 3 och 4

Steg 3: Buteljera
Försäkra dig om att den primära jäsningen är färdig. Buteljerar man en halvjäst brygd, finns det risk för att flaskorna spricker. I regel kan brygden anses vara färdigjäst när den specifika vikten (densiteten) legat stabil över en period av minst 2 dagar.

Prima flaskorna med primesocker med dosen 8 gram per liter öl (Carbonation Drops: 1,5 st per 500 ml flaska eller 2 st per 740 ml flaska). Ifall du ämnar lagra flaskorna varmt en längre tid (flera månader), tillsätt endast en Carbonation Drop per flaska (bägge flaskstorlekarna).
Fyll flaskorna och lämna c:a 3 cm tomt upptill.
Slut flaskorna tätt.
Förvara flaskorna i minst 2 veckor, upprätt och mörkt, i 18°C eller högre, så att den andra jäsningen som naturligt skapar kolsyra kan ske.
Öl jästa med lagerjäst kan ta 1-2 veckor längre tid.

Tips: Fäst flaskfyllaren i kranen (pressa fast den). Ställ en skål under kranen (som fångar upp eventuellt dropp från flaskfyllaren) och öppna kranen. Flaskfyllarens ventil ska hindra ölet från att rinna ut. Fyll en flaska genom att trä den över flaskfyllaren så att ventilen når flaskans botten och öppnas. När c:a 3 cm återstår i flaskans hals, sänker du ner flaskan och tar bort den från flaskfyllaren.




Steg 4: Njut!
Efter minst 2 veckor, prova att kolsyresättningen lyckats genom att klämma på flaskorna. De ska kännas hårda.
I rumstemperatur mognar och utvecklas ölet med tiden.
Före servering, kyl ölet några dagar upprätt stående och häll sedan långsamt på glas, så att jästfällningen på flaskans botten inte åker med.

Tips: Obs: 2 veckor är minimum lagringstid. Vissa ölsorter (speciellt de starkare ölen) kan må bra av något längre lagringstid innan kylning och servering. Detta varierar dessutom från brygd till brygd. Ölet kan gott och väl lagras i flera månader. Om man lagrar ölet lite längre, kommer bl.a bubblorna att bli finare (mindre), vilket hjälper till att bygga upp en krämig och hållbar skumkrona.
Prova själv fram hur pass lång lagringstid passar dig bäst. Läs mer om ölets hållbarhet vid punkt 6.4 i vår FAQ.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Hur göra Coopers stout från Ö&B?

Inlägg av Andy »

I nedanstående recept nämnes att man ska mäta densiteten. Vad har man för verktyg för att mäta denna och vart köper man det?
Jäsningsmätare / Hydrometer
https://shop.humle.se/utrustning/matnin ... ill-120-oe



Läs mer här:
https://www.bryggforum.nu/download/publ ... df_new.pdf
flizzaff
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: lör mar 11, 2023 14:12
Utrustning: Hinkar med lock.
Ort: Örebro

Re: Hur göra Coopers stout från Ö&B?

Inlägg av flizzaff »

Tack Andy. Jag har en hydrometer någonstans.
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst