Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybyggd "moonshiners potstill"

Potstills, essensbrännare och strippers
Drängfan
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: lör apr 01, 2023 21:48
Utrustning: Labmaster & potstill

Nybyggd "moonshiners potstill"

Inlägg av Drängfan »

Goder afton i vårrusket! Ny här på forumet och ny på bränning, men vad gör väl det? Alla har väl varit barn i början..

Började karriären för någon månad sen, med baktanken att bränna en olagrad 100% malt whiskey åt farsgubben i 60års present, kanske lite overkill när man endast i ungdomens dagar bekantat sig med brorsans vm brännare. Men siktar man på stjärnorna och iaf kommer halvvägs är ju det gott nog.

Fixade hem maltkorn och lät ca 15kg gro, torka och krossas. Sedan kokade malten och satte 3 hinkar mäsk med idéen att ha något att rädda upp om det sket sig. Rev igång gubbens gamla labmaster som stått i 20år orörd och kokade. Smaka urk.. Rent utsagt förjävligt! En nästan kemisk smak som var av vidrig och en lukt som inte var att leka med (gjorde en sats vanlig sockermäsk för blanksprit och brände innan maltmäsken bara för att veta att kokarn funkade som den skulle, resultat, över förväntan för en lab)

Blev uppgiven och förbannad.. letade rätt på en 85l rostfri tank, fd expantionskärl från oklar anläggning. Fixade fram en del matrial, klurade lite i huvet hur den skulle se ut och började bygga. Kollat lite på Discoverys "Moonshiners" till och från under åren och hade någon ideé hur hela kalaset skulle se ut, just för att kunna göra "whiskey".

Den nya kokaren med ett 85l RF kärl som hjärta är tänk att aggera som enda brännare för mig, med tanke om att ha både potstill huvet och en kolonn till den. Just nu finns bara potstill varianten byggd.

Men ja, som hjärta ett 85l RF kärl med labens gamla 2 läges 1kw-2kw elpatron med fasta lägen utan termostat. På toppen en fastsvetsad 4" v-bandskitt i RF, vidare uppåt ett ca 25cm långt 4,5" 316 RF rör med konad topp och en fastsvetsad skärringskoppling för 15mm rör. 15mm koppar rör stigandes ca 25cm till, sedan horisontalt ca 50cm till fallande ner i en thumper byggd utav två 15l (30l totalt) RF kastruller från Ikea. På det röret ner i thumpern från brännaren sitter en dubbel 15 skärringskoppling för att kunna koppla kylslingan direkt till kokaren om man vill köra utan thumpern.
Från thumpern ett 50cm stigande 15mm kopparrör som sedan går ner i en 20l hink med 5m 15mm prisolrör lindat i en slinga som omges av vatten för kylningen.

Inga ritningar el dyligt använt utan bara tankar och ideér ur det egna huvet och lite inspo från div google bilder och serien "moonshiners" samt endel googlande om tex storleken på thumpern.

Allt provkört under dagen och det hela knallade på utan några som helt problem, till min förvåning. Inte ens ett litet problem, som man endå kunnat tänka sig med nybyggda grejer av en amatör.

Körde den med 2 olika kok, 100% maltkorn á 20l och 50/50 socker vete á 35l. Drog igång den med 2kw läget i och huvet av tills ångan kom upp, lät den ånga av lite och sedan skruvades huvet fast och körde på tills halva röret till thumpern var varmt, vred ner till 1kw och fortsatte. Efter en 40min kom det prudukt, kastade första dl och fortsatte sedan. 73% uppmätt innan alkomätaren for i golvet och resterande kok fick köras på gissning. Första koket med maltmäsk klart på ca 3-4h, vete/socker lika procces men ca 8h. Runt 10-12% i mäsken och rimligt uttag i båda körningarna.
Dock lite aggresig smak fortfarande, dock inte något utspädd pga tidigare nämda alkomätare som for i backen. Oklart om det är bra eller dåligt i nuläget men ska prova spä och se hur det är då.

Den stora undran nu lyder som såhär. Körde som sagt på 1kw läger och det puttrade bra i thumpern men tycker överlag att prudukten borde kunnat tagits ut fortare. Självfallet förstår jag att tex rör från kok-> thumper och thumper -> kylning kanske är i minsta laget men skulle man kunna köra på 2kw läget rakt igenom eller rikerar man att få med massa skit ut i prudukten i det läget?
Inga termometrar i nuläget monterat på varken kok eller thumper så väldigt oklar drifttemp, men uttaget sker i hastigt dropp och inget rinn.

Tankar och ideér mottages mer än gärna, både ris och ros. Som sagt ny på dehär men inte ny inom konstruktion (eller ja, ny på konstruktion utav apparater men inte inom metall). Personligen är jag mer än nöjd över bygget jag åstakommit, nästan lite åt det stolta hållet, även om jag aldrig skulle erkänna det!
Ska försöka mig på att bifoga en bild på kalaset, om jag lyckas eller ej återstår att se..
Snapchat-1602971707.jpg
Ha det gott alla och hoppas på lite matnyttkga svar eller bara härliga kommentarer i övrigt, fridens!
Heads
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: tis jan 31, 2023 12:07
Utrustning: Ja!
Ort: Norrland

Re: Nybyggd "moonshiners potstill"

Inlägg av Heads »

Hej,

Snyggt, bra jobbat :thumbup:

Jag hade hoppat över både thumper och worm in a bucket kylningen och kört en liebig direkt från kokaren.

Gör du en liebig med ca: 600-700mm kylmantel så kan du köra på 2kW, du klarar dej med något kortare men bättre att ta i lite.
:twisted:
Drängfan
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: lör apr 01, 2023 21:48
Utrustning: Labmaster & potstill

Re: Nybyggd "moonshiners potstill"

Inlägg av Drängfan »

Tackar Heads! :D

Hade någon tanke på en liebig kylare i början men valde thumper och worm av enkelheten i byggnation. Men som sagt, med en 4" v-bandsfläns så kan man ju bara bygga ett nytt huvud utan problem, dock tror jag faktisk det får vänta tills jag får ett nytt byggsug då det tagit sin lilla tid med denna tills dags datum. Kanske att det sker i samband med kolonnbygge som är tänkt till den i framtiden :thumbup: .

Men du tror att med dagens uppsättning så är det 1kw läget som fortsatt gäller vid drift?
Personligen gissar jag på desamma men tanken slog mig endå att så kanske inte är fallet..

Vad gäller slutprudukten är jag dock lite kluven, bygget gjordes med anledningen att gamla labben inte i mina ögon gjorde rätt sprit för endamålet, men smaken är väldans stark med denna också. Inte alls som dom flesta säger att det är en len eller mild kornsmak, väldigt stark smak upplever jag det som. Långt bättre än labbens kemiska smak men endock..
Inget tecken på bränd mäsk varken på mäskens färg eller bränd på patronen, så är lite osäker på vad som hänt :unsure:
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Nybyggd "moonshiners potstill"

Inlägg av Andy »

Det kan vara tack vare kopparn som du får en lenare smak.

Snyggt bygge!
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Nybyggd "moonshiners potstill"

Inlägg av Kusken »

Snyggt jobbat! Visst kan du vara stolt och nöjd med ditt bygge. Om du fyller den, dvs, med 80 liter mäsk kan du säkert köra på 2 kw. Är nog till och med i minsta laget. Om du monterar en 2kw patron till och styr den med en effektregulator kan du lätt hitta sweetspoten oavsett mängd mäsk. När det handlar om whisky är min erfarenhet att det behövs fler destillationer för att få den len och god. Du behöver göra cuts också. Mitt råd är att strippa på full effekt först. Med 80 liter mäsk borde du få ca kanske 25 liter produkt efter strip.
Sen kan du köra ett finkok i labmastern kopplad till thumpern. Med effektregulatorn reglerar du effekten tllls du hittar ett läge där uttaget precis går från att droppa till att rinna. Låg effekt först för att separera headsen, och sen öka tills det rinner. Bryt när tailsen kommer. Brukar gå att köra ner till ca 50%. Sen full effekt för att köra ut resten som du sparar till nästa gång. Du kan gott ha i lite kopparmesh i kolonnen. Angående kylaren, hade jag fortsatt med worm in a bucket. Roligare och effektivare än en liebig om du håller kylvattnet kallt. Man brukar räkna ett kok med thumper som 1,5 kok. Jag själv strippar och kör sen två ggr i potstill, ibland tre ggr. Men jag gillar whiskyn mild och rund. Sen kan du lagra med brända ekstavar i en glasburk. Blir väldig skillnad redan efter några veckor men bättre ju längre du kan låta den stå. Kolla på Stilldragon, de har ett stort utbud av olika eksorter. Vill du ha whiskyn rökig finns det rökt whiskymalt att få tag på. Jag brukar använda Maltmagnus variant, den är torvrökt. Sen kan jag rekommendera att använda flytande enzymer. Det gör mäskandet mycket enklare och ger bättre utbyte. Mältade du korn själv? Kan du berätta lite om hur du gjorde? Det är något jag funderat på men aldrig fått ur tummen och provat. Angående whiskyn du gjorde, prova att köra den en gång till så ska du se att den mjuknar till. Antar att det inte är så många liter det handlar om. Späd ner den till kanske 30 % och häll den i thumpern. Sen kör du med bara vatten i kokarn och värmer med ångan. Bara ett tips. Lycka till och gratulerar med ett fint bygge. Kusken.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Heads
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: tis jan 31, 2023 12:07
Utrustning: Ja!
Ort: Norrland

Re: Nybyggd "moonshiners potstill"

Inlägg av Heads »

Kusken skrev: mån apr 03, 2023 9:31 Sen kan du köra ett finkok i labmastern kopplad till thumpern.
Lab till thumper, det skulle jag vilja se :roll:
:twisted:
Drängfan
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: lör apr 01, 2023 21:48
Utrustning: Labmaster & potstill

Re: Nybyggd "moonshiners potstill"

Inlägg av Drängfan »

Tackar både Andy och Kusken, kul att höra!

Angående kopparn så var det lite därför jag byggde med kopparrör, just för att ha med det ifall det blir nått bättre utav det :thumbup:

Tanken är att kunna köra 75l mäsk i den, passar lixom bra med 3st hinkar mäsk då, 80l blir nog lite väl mycket ifall man vill slippa att den spyr upp skit i huvet.

Tanken har slagit mig att köra med dubbla patroner för att kunna köra den ena på lägen och den andra med regulator, men vi får se vad som blir. Med kornmäsken som var ca 20l så låg den och pendlade precis mellan att droppa och rinna, så man borde nog kunna köra på 2kw om man har över 60l isf :unsure:

Får prova mig fram i framtiden med att köra och strippa, tyvärr är ju all mäsk i nuläget körd förutom ca 40l som bara är för sakens skull (hade sockervärde kvar i socker/vete mäsken så vickade ihop bottensatten med bottensatsen från kornet och det började jäsa igen. Låg på ca +30 på hydrometern så blir inga otroliga procent, men man lär ju testa för att lära sig)
I nuläget lutar det åt att spä och köra som du sa Kusken med spriten i thumpern och vatten i kokaren, på så sätt kan jag slå i ca 50 gradigt vatten från kranen ner i kärlet och få igång allt fortare :thumbup:

Angående mängd och så är det ju bara några liter från varje sats så inga hiskerliga mängder, men får prova och se vad som blir, tiden är dock emot mig. Nu på lördag fyller gubben så lär ligga i om man ska hinna få det klart för det hade ju varit förjävligt att vara ute i tid :doh: men blir det något över så ska jag testa att lagra lite av det, dock inte jätte förtjust i whisky själv, mera någon smak av sprit bara istället för renat.

Enzymer användes endast till vetet med oklart resultat, sånna små påsar då som kan köpas från tex hembryggeriet. Kornet har ju sin egen förmåga att bryta ner stärkelsen vid groddning så det kördes bara i vatten med 70gradig värme ett tag.

Jo jag grodde, torkade krossade och mältade kornet själv, utav mitt användarnamn kan man nog gissa sig till vad jag jobbar med :roll:
Tog hem ca 25kg maltkorn av sorten Planet. Delade bort så jag hade ca 18kg som skulle mältas.
Körde med sånna 40l plastlådor från Eko, 9kg korn i vardera, dränkte med vatten och lät stå en dag, tappade av dagen efter och sedan fick det gotta till sig med två omrörningar per dag. Med groddar som var ca 1-1.5cm långa så torkade jag allt korn på 12st ungsformar i bastun och kylde sedan av det hela med ett luftningsspjut i en stor dunk. Sedan krossades det i en vanlig spannmålskross som man använder på jordbruk för att få kross till nötdjur, därefter så körda jag det i 3 partier á6kg st i en 20l hink med vatten på en spisplatta tills jag nåtte 70 grader i gröten, lät det vara i ca 1.5h med värmen på och sedan ner i jäshinkar och rörde runt som en tokig med hjälp av en skruvdragare och hemmabyggd visp. Hade ett sockervärde i mäsken på +50-60 på hydrometern och sen i med whiskey jäst från still spirit eller vad det var från.
Nu har jag bättre grejer inhandlat för att grejja med det, tex en 40l brew in a bag, en 100l rostfri kastrull med 4.5+4.5kw patron i botten (host, gammal kokare utan kolonn, host).
Ett riktigt hästgöra, men rlligt när man skapar från grunden själv. Det är i mina ögon något som pengar inte kan köpa sig till :D

Fridens!
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Nybyggd "moonshiners potstill"

Inlägg av Kusken »

Heads skrev: mån apr 03, 2023 14:54
Kusken skrev: mån apr 03, 2023 9:31 Sen kan du köra ett finkok i labmastern kopplad till thumpern.
Lab till thumper, det skulle jag vilja se :roll:
Vad är det som är konstigt med det?
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Nybyggd "moonshiners potstill"

Inlägg av Kusken »

Drängfan. Det jobbigaste med whiskyproduktionen tyckte jag var att skilja malten från vätskan i mäsken. Ett jävla slabb, och fick aldrig ut all vätska, klibbigt och jävligt. Numera jäser jag med malten kvar, on the grain, Och eftersom jag använder ånga för uppvärmning destillerar jag den on the grain också. Ingen risk för vidbränning och mer smak och mer sprit. Tänkte bara som ett tips, du har ju nästan grejor till det med 100 liters grytan och allt.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Heads
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: tis jan 31, 2023 12:07
Utrustning: Ja!
Ort: Norrland

Re: Nybyggd "moonshiners potstill"

Inlägg av Heads »

Kusken,

Inte konstigt direkt, utan mer varför :?:
Skulle fortfarande vilja se och höra om resultatet.
Om jag skulle destillera wirre så hade jag valt antingen en potstill med flera destillationer, eller en kolonn med bubblecaps.

Nu är jag "bias" till neutral sprit, så ni som gillar destillera "ädelt" kan ta det jag skriver med en nypa salt :)
Kommer inte heller att försöka mej på detta eftersom jag inte gillar ädeldestillat. (kan möjligtvis tänka mej att prova TFFV)

Med det sagt så upskattar jag ändå fina brännare vad än som görs i dom.
:twisted:
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Nybyggd "moonshiners potstill"

Inlägg av Kusken »

Heads! En labmaster är ju bara en kokare som vilken som helst. Kopplar du uttaget till en thumper funkar det lika bra som om du gör det med en potstill. Inget kylvatten till produktkylaren då naturligtvis. På en del varianter är den kylaren demonterbar, då kan man koppla thumpern där. Utan genomloppskylrören inkopplade är labmastern inget annat än en potstill. Men man kan också ha dom inkopplade för att i viss mån styra thumpern om man vill och även få ytterligare lite mer separation. Exvis om man inte har möjlighet att styra effekten med regulator. En labmaster kan användas till mycket, och är betydligt bättre än dess dåliga rykte.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Heads
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: tis jan 31, 2023 12:07
Utrustning: Ja!
Ort: Norrland

Re: Nybyggd "moonshiners potstill"

Inlägg av Heads »

Kusken!
Jag förstår vad du menar.

Har själv använt labmaster tidigare och ja tycker nog att den fått oförtjänt dåligt rykte.
:twisted:
Drängfan
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: lör apr 01, 2023 21:48
Utrustning: Labmaster & potstill

Re: Nybyggd "moonshiners potstill"

Inlägg av Drängfan »

Angående slabbet med mäsken är jag villig att hålla med, jäser med allt gott i mäsken men silar sen av det med en sil för att få ur vätskan, ett riktigt skitgöra.
Men iom att jag krossat det i lite grövre modell är det endå hanterbart, men inte särskilt roligt.

Labmastern får nog tills vidare stå åt sidan då patronen sitter i den nya. Men ska jag göra rensprit åker patronen över tills jag bryggt en riktig kolonn till den nya.
Kvaliteten på spriten kan jag faktiskt inte anmärka på från labben, helt ok och riktigt bra efter en vända i en nerifrån och upp kolare. Men att labben är en potstill utan kylningen vet jag inte, iallafall inte den jag har. Den har ju en stoppning av korta porslinscylindrar. Vad jag har förstått är en potstill en helt öppen historia utan stoppning eller dyligt, men rätta mig gärna om jag har fel, eller om det är så enkelt att min "labb" i själva verket inte är en labmaster.

Hur som, helt felfri sprit ur labben och bra hastighet på uttaget. 6h från att jag vred på den tills att jag vred av den med 25l 19% sockermäsk. Men tyvärr är denna tråden inte om den historian så det låter vi vara till någon annan tråd :thumbup:

Kör ikväll om vete spriten. Laddad i thumpern och 20l vatten i kokaren. Hade en del strul med att patronen inte ville gå på läge 2kw, troligen tjall i kontaktorn på vredet för sen klev den igång på full snurr. Känner en tydlig skillnad i smak så detta verkar gå åt rätt håll.
Skulle dock haft ett läge på 1.5kw för att åka på sweetspoten, 2kw är lite i överkant för farten och 1kw börjar det efter en stund droppa om. Kör på 2kw i brist på tid för dagen, är jag missnöjd med resultatet får jag köra en omgång till.
Ska försöka köra om kornspriten imorgon på 1kw läget mest för att få bättre delning på dåligt och bra. Men förutom kruxet med uppstarten knallar den på oförskämt bra lär jag säga, och absolut inga problem att hålla vattnet i kylningen kallt.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Nybyggd "moonshiners potstill"

Inlägg av Kusken »

Jag uttryckte mig lite dumt eller oklart angående labmastern. Det är säkert en sån du har. Men jag menade att med refluxkylaren urkopplad funkar den ju precis som en potstill. Kolonnfyllningen kan du ju ta ut om du vill, men fyllningen ger en aning mer passiv reflux även utan refluxkylare inkopplad. Det går faktiskt ganska bra att destillera whisky i en labmaster. Med refluxkylaren inkopplad med lite mindre kylvatten kan du hitta ett uttag som ligger på ca 85%. Då får du lite bättre separering än med thumper. Men cutsen är viktigt. Tror det var det som misslyckades när det smakade kemiskt,som du sa. Har själv provat att köra så. Med lite reflux och dessutom kopplad till en thumper blir det riktigt bra. Men du verkar ha bra koll på processen själv och löser det säkert. Det går åt några försök innan man hittar rätt. Och som jänkarna säger " There is more than one way to skin a cat"
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Drängfan
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: lör apr 01, 2023 21:48
Utrustning: Labmaster & potstill

Re: Nybyggd "moonshiners potstill"

Inlägg av Drängfan »

Okej Kusken, då är jag med på hur du menade angående labmaster :thumbup:

Angående cutsen och den kemiska smaken var jag med och tog cuts vad jag ansåg var vid rätt tillfällen, minns inte procenten nu då jag bara blev förtvivlad över det hela men hela satsen smakade bränt ur dom två laddningar jag körde med labben.
Min personliga teori är att fyllningen gjorde en för koncentrerad destileration och fick spriten att "brännas" eller hur jag ska förklara det. I praktiken bör detta vara omöjligt enligt fysikens alla lagar men det är den enda förklaringen jag kunnat göra med min väldigt begränsade kunskap inom området.
Med den nya brännaren smakade första uttaget starkt, men absolut inte i närheten av vad det smakade från labben. Från labben blev det som en explotion i munnen med en väligt frän och nästan kemisk smak, lite som aceton luktar. Skulle vilja påstå att det var smaken man föreställer sig att t-sprit smakar.

Men körde om vetespriten igår kväll, med ny alkomätare så mätte jag allt idag, cutsen gjorda bra, 70% på början och 50% på det sista som sparades, ibland ska man allt ha tur också :mrgreen:
Spädde lite av mitten på bodyn och det smakade bra, inte perfekt men bra. En vända till i brännaren och jag är on the point enligt min smak tror jag. Men då är jag heller ingen riktig fantast av whisky och gillar lite mildare smaker, men endå inte så det är ren sprit.

Återstår att se hur singelmalten blir, det är ju den som är det viktiga. Men det får tiden utvisa, eller i mitt fall, denna kväll :roll:

Angående koll på processen är jag igentligen helt nollad, iom att jag började vrida och peta på en brännare först för nån månad sen och därefter bränt ut ca 10l råsprit. Men är väl inte helt tappad bakom flötet vad gäller förståelse för hur saker beter sig och uppbyggnad av saker, tex sprit.
Med lite vilja och sunt bonnförnuft kommer man långt, som jag brukar säga.

Fridens
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster