Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Stripper/potstill

Potstills, essensbrännare och strippers
alexa
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis apr 11, 2023 21:54

Stripper/potstill

Inlägg av alexa »

Tjena! Tänkte mej göra en stripper och skulle vilja ha lite råd. Har tillgång till utvändigt 38mm invändigt 35mm RF på jobbet som jag tänkte förädla .
Det är bockade böjar och några triklamp påsvetsade så jag ska nyttja det så mycket som möjligt är planen . Som gyta har jag en elgryta som det står 2500 +85 watt på . Använde den till att göra öl med och med nytt lock så borde jag kunna använda den tänker jag .
Om jag har då 38 röret från kastrull hela vägen till kylaren där man förminskar ner till (fråga 1 vad bör det röret vara) och behåller 38 röret som ytter mantel för kylvatten.
Fråga 2 hur lång bör kylaren vara ?
fråga 3 hur långt bör "stigarröret" vara från kastrullen till böjen ungefär ?

Är ny på detta så hoppas någon förstår vad jag söker för svar
Må gott
//Alexa
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Stripper/potstill

Inlägg av Andy »

(fråga 1 vad bör det röret vara) och behåller 38 röret som ytter mantel för kylvatten.
Vet ej. 15mm eller 18mm kanske. Det kan hända att du behöver dra ut en skurboll och trycka in i det inre röret för att förbättra kylförmågan.

Fråga 2 hur lång bör kylaren vara ?
För att klara 2500w så drar jag en vild gissning på minst 60cm.


fråga 3 hur långt bör "stigarröret" vara från kastrullen till böjen ungefär ?
Det spelar ingen roll. Det röret fyller inget syfte om det är en potstill
alexa
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis apr 11, 2023 21:54

Re: Stripper/potstill

Inlägg av alexa »

Tack , då har jag lite riktlinjer :-D
Heads
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: tis jan 31, 2023 12:07
Utrustning: Ja!
Ort: Norrland

Re: Stripper/potstill

Inlägg av Heads »

Glöm inte bilder :thumbup:
:twisted:
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster