Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Luktar illa ur jäsröret

Utrustning och teknik.
OssianOtt
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön aug 27, 2023 13:46
Utrustning: Biab

Luktar illa ur jäsröret

Inlägg av OssianOtt »

Hallå, har gjort 3 batchar cider enl. Bozo metoden de senaste två veckorna. Två stycken i 15 liters jäskärl med 1116 resp 1118 jäst. Nu i förrgår så satte jag en batch i en 30 liters med ett annat förfarande. De två första håller på och bubblar och luktar ljuvligt, men den sista luktade illa ur jäsröret direkt redan innan det började jäsa.

De två första klyftade jag äpplen i 4 delar, hällde på en påse pectolase och 300 gram socker, stängde locket med jäsrör på och väntade typ 5 timmar tills det hade saftat sig lite i botten, sedan i med jäst och skaka. Började jäsa några timmar senare.

Med 30 litraren ville jag döda eventuell vildjäst, så jag la på 2 påsar pectolase och typ en halv påse vinsvavla direkt efter att jag klyftat upp äpplena (inget socker i denna heller). Drog en biab påse över för att låta vinsvavla dunsta men inget annat åka i. Typ 20 timmar senare så kom jag hem från jobbet(12/9), hade saftat till sig lite, drog i jäst och på med lock/jäsrör, tryckte lite på locket för att lukta på det som kom ur jäsröret och det doftade inte kul alls, härsket/unket. Börjat jäsa men luktar likadant idag (13/9). Tror ni det bara är att kasta senaste batchen?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Luktar illa ur jäsröret

Inlägg av latmasken »

Är det inte så enkelt att det luktar svavel från vinsvavlan?

Svavel brukar väl lukta ruttet ägg typ?
OssianOtt
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön aug 27, 2023 13:46
Utrustning: Biab

Re: Luktar illa ur jäsröret

Inlägg av OssianOtt »

latmasken skrev: tor sep 14, 2023 17:29 Är det inte så enkelt att det luktar svavel från vinsvavlan?

Svavel brukar väl lukta ruttet ägg typ?
Har bara svavlat i mjöd en gång innan, så vet inte hur det brukar bete sig. Luktar hur som helst fortfarande idag (14/9). Trodde att vinsvavla hade avdunstat inom tidsramen som jag lät den ligga i hinken innan jag slöt hinken och hade i jästen fermentis safcider ab-1. Kan mycket väl ha fel på den fronten dock. Det jäser men doftar svavel eller annan konstig oangenäm doft. Om det är vinsvavlan, borde denna doft ge med sig med tiden och det börjar dofta lika fräscht ur den som de två andra eller hänger doften kvar länge?

Tack för svar.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster