Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp en nybryggare

Utrustning och teknik.
BlubbBlubb
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön nov 12, 2023 17:42

Hjälp en nybryggare

Inlägg av BlubbBlubb »

Hej!

Som glad amatör har jag satt min första cider på bryggning för ca två veckor sedan och behöver råd. Efter ca 10 dagars intensivt bubblande avstannade jäsningsprocessen helt. Att det jäser så snabbt har jag förstått inte är optimalt, men hur får jag igång jäsningen igen nu när den avstannat? Enligt vissa ska man tappa upp på flaska när jäsningen är klar, enligt andra ska man tappa om cidern, låta stå några månader och sedan tappa upp på flaska. Vad blir egentligen bäst? Jag tappade iallafall om cidern efter 4-5 dagar efter att jäsningen avstannat. Under omtappningen råkade en liten brödsmula eller torr ostsmula ramla ner från köksbänken i hinken :shock: efter att ha läst på om vikten av destillering undrar jag nu om jag har sabbat min cider?? Avslutningsvis fyllde jag upp med pastöriserad äppelmust från samma skörd jag brygger cidern på med syfte att minska luftfickan i hinken. Kan man använda pastöriserad must för att fylla upp och är sockret i den tillsatta musten tillräcklig för att få igång långtidsjäsningen efter omtappningen? Hur länge ska jag låta cidern stå innan jag tappar upp på flaska?

Med vänlig hälsning,

Henke
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Hjälp en nybryggare

Inlägg av Fisken »

BlubbBlubb skrev: sön nov 12, 2023 18:10 Efter ca 10 dagars intensivt bubblande avstannade jäsningsprocessen helt. Att det jäser så snabbt har jag förstått inte är optimalt, men hur får jag igång jäsningen igen nu när den avstannat?
Vid jäsning i rumstemperatur med tillsatt jäst är 10 dagar väldigt normalt. Hur snabbt det jäser är egentligen inte alls särskilt viktigt och det finns få moment i cidertillverkningen där man behöver lägga någon större vikt vid antal dagar. Undantaget är att jäsning bör komma igång relativt fort (ett par dagar) efter pressning. Det man ska tänka på under jäsning som påverkar jäshastigheten är att musten inte ska bli för varm. Rumstemperatur är ok men har man möjlighet är det bra om man kan ställa kärlet ett par grader svalare.
BlubbBlubb skrev: sön nov 12, 2023 18:10 Enligt vissa ska man tappa upp på flaska när jäsningen är klar, enligt andra ska man tappa om cidern, låta stå några månader och sedan tappa upp på flaska. Vad blir egentligen bäst? Jag tappade iallafall om cidern efter 4-5 dagar efter att jäsningen avstannat. Under omtappningen råkade en liten brödsmula eller torr ostsmula ramla ner från köksbänken i hinken :shock: efter att ha läst på om vikten av destillering undrar jag nu om jag har sabbat min cider??
Omtappningar sägs ge klarare dryck, men ärligt talat är jag osäker på om det alls stämmer. Partiklar borde sedimentera lika bra oavsett om de landar på en ren botten eller om de landar på en bädd av död jäst och fruktkött. Fördelen med omtappning är ju att det finns mindre bös som man kan råka röra upp när man så småningom ska göra en flasktappning.
Det är såklart säkrare att inte lägga ostsmulor i cidern men antagligen kommer det inte vara någon fara. Desinficering, som det heter, är nämligen inte särskilt viktigt vid cider- och vintillverkning. Gör du öl är det betydligt viktigare.
BlubbBlubb skrev: sön nov 12, 2023 18:10 Avslutningsvis fyllde jag upp med pastöriserad äppelmust från samma skörd jag brygger cidern på med syfte att minska luftfickan i hinken. Kan man använda pastöriserad must för att fylla upp och är sockret i den tillsatta musten tillräcklig för att få igång långtidsjäsningen efter omtappningen? Hur länge ska jag låta cidern stå innan jag tappar upp på flaska?
Jäsningen kommer att komma igång igen, men som jag skrivit tidigare finns det ingen "långtidsjäsning" att eftersträva. En del gör vildjäst cider i kalla utrymmen, och då kan jäsningen ta många månader, ibland över halvåret. Med tillsatt jäst kommer det alltid gå ganska snabbt.
Med det sagt så är det ändå värt att låta cidern ta lång tid. Lagringen förbättrar smaken långt efter att jäsningen är klar. Om du tillsätter ny juice i samband med omtappningen så fördröjer du processen. Jag brukar tappa om till en damejeanne som jag fyller i stort sett helt. Blir den inte helt full fyller jag upp med annan cider, inte juice. Sedan kan cidern ligga i damejeannen i många månader innan man flaskar. Det går också att flaska direkt efter jäsning men då behöver man låta cidern lagras några månader på flaska innan den blir riktigt bra att dricka.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster