Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Brygga öl

Grundläggande utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Turbo
Föredetta moderator
Inlägg: 87
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Brygga öl

Inlägg av Turbo »

Hej

Jag har aldrig provat att brygga öl förut har bara jäst mäsk men nu tänkte jag försöka mig på en sats, vad är det jag skall tänka på?

Hur blir smaken igentligen? många säger att det inte smakar särskilt gott och att det är mycket bättre att köpa på systemet.
/Turbo
bryggarn
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tis mar 11, 2003 1:00

Brygga öl

Inlägg av bryggarn »

Hej!
Jag brygger en hel del öl mellan varven, Men lyckas inte riktigt med smaken.
Det blir ofta beskare än jag önskar.
Dock har jag lärt mig en del enkla knep för att få ett betydligt bättre öl.
För det första använd inte vanligt socker, hellre bryggsocker el helst maltextract.
För det andra, ställ det svalt och tappa om det flera omgångar när det jäst klart (0-8 ocsel,,).
Jag har fått ett mycket klart och fint öl sedan började med omtappningarna.
Sen använder jag inte jästen som följer med ölsatserna.
Det finns torrjäst som är mycket bra om man nu inte vill använda flytande jästkultur.
Det gäller ju att få igång jäsningen fortast möjligt, så det inte blir infekterat.
Annars är ju just rengöring A och O.
Lagring mörkt och svalt är bra.
:) :)
Mvh
//Bryggarn
Den som v?ntar p? n?got Gott V?ntar alltid f?r l?nge
Användarvisningsbild
Turbo
Föredetta moderator
Inlägg: 87
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Brygga öl

Inlägg av Turbo »

Nu har jag satt min första sats öl det blev "Muntons Pilsner Export" tyvärr hade inte den lokala handlaren något bryggsocker eller malt extrakt, så jag körde med strösocker.

Ska bli spännande att se hur det blir.
/Turbo
Användarvisningsbild
speakeasy
Bryggare
Inlägg: 185
Blev medlem: ons apr 02, 2003 2:00
Ort: Sthlm

Brygga öl

Inlägg av speakeasy »

om du hade i mycket strösocker så kan jag garantera att du får en ny upplevelse när du smakar på ölet. själv är jag lite kräsen och gör alltid vinsatser och öl med bryggsocker, helst spraymalt till ölen men det kostar. vanligt strö lämnar jag till mäsk och vin för bränning
Fyllehunden - M?nniskans B?ste V
Användarvisningsbild
brunn
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons apr 02, 2003 2:00

Brygga öl

Inlägg av brunn »

Hörde från lite skvaller att speakeasy brygger en sats öl och av hälften bränner han om till Whiskey går det verkligen att göra så??
Användarvisningsbild
speakeasy
Bryggare
Inlägg: 185
Blev medlem: ons apr 02, 2003 2:00
Ort: Sthlm

Brygga öl

Inlägg av speakeasy »

brunn skrev:Hörde från lite skvaller att speakeasy brygger en sats öl och av hälften bränner han om till Whiskey går det verkligen att göra så??
det är humlen som är problemet, ska prova med spraymalt +turbo nästa gång :?:
Fyllehunden - M?nniskans B?ste V
bryggarn
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tis mar 11, 2003 1:00

Brygga öl

Inlägg av bryggarn »

Man kan koka och skumma bort mycket humle i köpta ölsatser.
Har alltid fått för mycket beska i köpta ölsatser, Så när vi testade att
koka en ölsats blev vi förvånade.
Massor av grönt elände kom upp till ytan och kunde skummas bort.
Ett tips bara, 'som gör ölet godare', :D
:) :)
//Bryggarn
Den som v?ntar p? n?got Gott V?ntar alltid f?r l?nge
Användarvisningsbild
Sneaky
Bryggmästare
Inlägg: 400
Blev medlem: ons maj 21, 2003 2:00

turbo

Inlägg av Sneaky »

turbo, använd helst inte bryggsocker, bäst e maltextrakt, eller vanlig malt det ger absolut bäst resultat! kostnaden är absolut värt kvaliten enligt mig.
renlighet vill jag, liksom många andra på det här forumet hålla starkt på, vid snabbjäsning med turbojäst är detta inte så viktigt eftersom jästen är så pass snabb att ta kontroll över jäsningen.
det var allt för den här gången. 8)
Användarvisningsbild
Sneaky
Bryggmästare
Inlägg: 400
Blev medlem: ons maj 21, 2003 2:00

javisst, brunn

Inlägg av Sneaky »

javisst, brunn. det enda som skiljer whisky från öl är att det inte är nån humle i vad jag förstått(förutom att whisky är destillerat, och lagrat i minst 3 år förståss).har tänkt göra det själv, men jag har ingen brännare...
Användarvisningsbild
Kira
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön aug 02, 2009 17:06
Kontakt:

Brygga öl

Inlägg av Kira »

bryggarn skrev:Man kan koka och skumma bort mycket humle i köpta ölsatser.
Hej!

En gröngöling här som inte har kommit längre än till att fundera över vilken sorts ölsats jag ska börja med, så hoppas att jag inte retar upp någon med fåniga frågor.
När kokar du ölet då? Innan jäsningen påbörjas eller jäser du, kokar och sedan jäser igen?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Brygga öl

Inlägg av Weinkeller »

Läs den klistrade tråden "Steget till extraktbryggning".
Vid en vanlig ölsats kokar man oftast inte även om man kan göra det. Men som sagt läs tråden och kör på det sättet. Receptet som finns där smakar mycket bra enligt mig.
/Weinkeller
Amazon64
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån nov 27, 2023 14:25

Re: Brygga öl

Inlägg av Amazon64 »

Hej är det någon som vet,jag skall gro hela korn till öl. När dom grot färdigt så tänkte jag torka dom i ugnen i 60 grader tills dom torkat,sen undra jag vill jag ha riktigt mörka korn till att göra stuot öl skall jag då torka dom hårdare med högre temperatur eller är det någon som kan förklara det för mig tack på förhand
Amazon64
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån nov 27, 2023 14:25

Re: Brygga öl

Inlägg av Amazon64 »

Har idag haft grot korn I ugnen i 100 grader i 8 timmar luktade lite chocklad tyckte jag. Men dom var riktigt torra krasmade när man bett sönder ett korn,min fråga det är väl inget socker kvar i kornet då . Jag får väl använda det som smaksättning när jag humlar ölet i andra koket eller vad tycker ni .
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst