Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Cider har jäst under 1,0

Utrustning och teknik.
Katten_
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons dec 27, 2023 13:49

Cider har jäst under 1,0

Inlägg av Katten_ »

Hej!

Jag har gjort min första cider av äpplejuice. Den hade 1,065 i gravitation innan jäsningen drog igång och nu efter ca 3 veckor är den nere på 0,95. Jag tror mätaren fungerar - den visar 1,00 om jag mäter vanligt vatten.

Den smakar typ riktigt torrt vin och inte som cider direkt.

Varför blev det såhär? Brukar det inte stanna som lägst på 1,00? Nu blev denna väldigt stark (nästan 15 vol %?), hade räknat med att den kanske skulle jäsa ner till 1,05-1,10. Vad ska jag göra annorlunda nästa gång om jag vill ha en sötare och svagare cider?

Btw jag har använt ”Bulldog Cider Jäst - Medium”.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Cider har jäst under 1,0

Inlägg av Andy »

Har ej bra koll på cider/vin, men gör ett försök ändå.

Du hade kontinuerligt kunna mätt oechsle och stoppat jäsningen med jässtopp när du var nöjd. Exempelvis börjat på ett lägre oechsle och stoppa jäsningen då den ligger på 50 grader lägre (6.45% alkohol skulle det bli).

Om du inte använder jässtopp så kommer du nog alltid att behöva eftersöta.
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Cider har jäst under 1,0

Inlägg av Fisken »

Katten_ skrev: ons dec 27, 2023 13:59 Jag har gjort min första cider av äpplejuice. Den hade 1,065 i gravitation innan jäsningen drog igång och nu efter ca 3 veckor är den nere på 0,95.

Den smakar typ riktigt torrt vin och inte som cider direkt.
Eftersom alkohol har lägre densitet än vatten kan helt utjäst cider och vin hamna under 1,000. Din cider är inte på 0,95 utan på 0,995. Alkoholhalten är alltså på ca 9,4%.

En nyligen färdigjäst cider är oftast inte särskilt god, den behöver antagligen ett par månader till innan man kan avgöra hur smaken blev.
Katten_ skrev: ons dec 27, 2023 13:59 hade räknat med att den kanske skulle jäsa ner till 1,05-1,10. Vad ska jag göra annorlunda nästa gång om jag vill ha en sötare och svagare cider?

Btw jag har använt ”Bulldog Cider Jäst - Medium”.
Nu blandar du ihop decimalerna igen. 1,005-1,010 menar du. Cider stannar inte så högt av sig självt. Läs på i andra trådar hur man bäst eftersötar.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Cider har jäst under 1,0

Inlägg av latmasken »

Katten_ skrev: ons dec 27, 2023 13:59 Den smakar typ riktigt torrt vin och inte som cider direkt.
Vad jämför du med för cider? Det som de flesta köper på systembolaget är inte cider utan smaksatt, sötat och kolsyrat vin.

Riktig cider är normalt torr och lite besk. Prova att köpa en flaska brittisk eller fransk cider.
Katten_
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons dec 27, 2023 13:49

Re: Cider har jäst under 1,0

Inlägg av Katten_ »

Tack för svaren! Då har jag bättre koll. Gäller att vara noggrann med decimalerna :)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster