Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Pressa äpplen

Utrustning och teknik.
Jaeng
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån jan 29, 2024 14:24
Utrustning: ingen

Pressa äpplen

Inlägg av Jaeng »

Hej!

Jag heter Jacob Engman och studerar till civilingenjör inom teknisk design på KTH i Stockholm. Jag går nu fjärde året och läser en kurs i avancerad produktdesign. Jag, tillsammans med min projektgrupp, har fått i uppgift att undersöka olika metoder att pressa äpplen.

Vi letar i dags läget efter personer som pressar/ har pressat äpplen hemma som skull kunna ställa up på intervju om hur processen fram till råsaft upplevs.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Pressa äpplen

Inlägg av latmasken »

Har en tråd om hur jag byggde min press.
https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?p=140433

Det jag inte har löst bra ännu är krossning/rivning av äpplena. Byggde en rivare men motorn som jag hade använt dog så den blev aldrig skarpt använd. Har hittills krossat äpplena med en stöt i en rostfri gryta. Men numera kan man köpa fruktkvarnar på rätt många ställen, t.o.m. Jula säljer (har sneglat på den några gånger).

Det är nog den typ av press som är vanligast bland hobbyfolk, oavsett om det är hemmabygge eller en köpt press med skruv.

Finns lösningar där man använder en gummibälg som kan kopplar till vattenkranen, men vet inte om den ger så mycket bättre utbyte och den verkar omständligare att "ladda om".

Den eventuella förbättring jag skulle göra på min är att göra två presskorgar och bottenplattor och så man kan fylla på den ena medans man pressar den andra.
Dr Snuggels 2
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån nov 02, 2020 16:31

Re: Pressa äpplen

Inlägg av Dr Snuggels 2 »

Jag brukar pressa fram Ca 40-50 liter äpple/päronmust om året.
Ca 20 liter jäser jag till cider, resen fryser jag in i pet-flaskor till must.

Använder en elektrisk "fruitshark" som kross, och en vattenhydraulisk press (tror den är på 40 liter).
Fungerar bra, men man behöver tillgång till vatten (typ tre bars tyck) och el.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster