Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Dåligt mjöd?

Utrustning och teknik.
123MJÖD
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån apr 17, 2023 19:47
Utrustning: damejeanne

Dåligt mjöd?

Inlägg av 123MJÖD »

Hejsan, jag har berättat i tidigare inlägg om mitt grundrecept för mjöd, ca 1,5 kg till 10 liter .
Mjödet blev väldigt grumligt, så vi dubblade alla andra ingredienser, lät det jäsa på och hade i mer honung när det fortsatte jäsa. Nu är vinet 20L och 3kg honung.

Resultatet är ganska likt det första, men aningen blaskigt. Vinkroppen ordnar vi med citronsyrakristaller, men det något för tunna smaken består, samt alkoholhalten märks inte på smaken. Vinprovaren visar dock på ca 22,5 vol%. Oeschle mätaren visar på -1 - -2. Nu har vi precis hävt om vinet för att bli av med död jäst och bitter smak. För det har vi steriliserat den nya vinhinken.

Efter hävning har vinet fått lite vitt ovanpå, men jäser inte längre. Jag provade med lite förkultur på vatten, lite jäst och socker, men inget händer. Det verkar smaka som innan. Jag har inte provat späda något mindre prov för att se om det tar fart igen. Vi har inte klarnat eller jäststoppat än. Vinflaskan med bottensats har inte sprängts på något sätt.

Min fråga är om vinet faktiskt är klart, eller om något gått fel.
Vi har steriluiserat enligt anvisning, kanske gjort fel med ursköljningen? Det luktade inget klor vid hävningen.
Kan det vara att det verkligen är så hög alkoholhalt och märks så lite om det?
Har vi helt enkelt gjort fel med mängderna honung, så att vi haft på tok för lite honung?
Vi utgick från ett väldigt lättdrucket resultat, men bra alkoholhalt. Om det är för lite honung, går det att justera utan att det blir supergrumligt som innan eller behöva cheaposöta med socker?

Mjöden vi provade från Systemet var mycket sliskig, blev bra son spritzer. Det här smakar, men inte fullt ut, annars lättdrucket nog utan läsk
Vad säger ni här på forumet?

EDIT: Efter att ha mätt alkoholhalten med sköljt och torrt vinprovare och nyss vattensköljd och fått samma resultat, letade jag uppståltråden den kom med. Efter att ha dragit den genom ett vattenfylld rör några gånger låg alkoholhalten på 11,5 vol%. Efter att ha upprepat proceduren med innehållet i vinhinken rann provet nästa omedelbart igenom utan hjälp att mata igenom det och alkoholhalten visade 10 vol. % jämnt. Om någon känner igen detta, så är alltså alkoholhalten på 10 vol. %, inte 22,5 vol. %. Annars är vinet tunt, blaskigt, som ovan, men lite spritigare i smaken. Och jäser inte. Det ligger också som ett vitt flock eller skum på ytan. Oxidation?---SLUT EDIT.
123MJÖD
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån apr 17, 2023 19:47
Utrustning: damejeanne

Re: Dåligt mjöd?

Inlägg av 123MJÖD »

Har haft i 1 kg honung till 12L igår efter att ha tagit av 5L för att mogna och jämföra med. Fortfarande ingen jäsning även med extra jäst. Som om den blivit ihjälskjuten smakade lite dassigt innan den nya honungen, men annars som innan.. Skummet ser ut som på den här bilden
D7C123B5-20DD-4225-B768-558ACFC4CFAC.jpeg
från https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php ... 28#p173128 i Mjödsektionen. Kan inte komma ihåg att det gjort det innan.
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Dåligt mjöd?

Inlägg av Fisken »

123MJÖD skrev: mån maj 15, 2023 19:53 Hejsan, jag har berättat i tidigare inlägg om mitt grundrecept för mjöd, ca 1,5 kg till 10 liter .
Mjödet blev väldigt grumligt, så vi dubblade alla andra ingredienser, lät det jäsa på och hade i mer honung när det fortsatte jäsa. Nu är vinet 20L och 3kg honung.
Saker som jäser är grumliga. När det jäst färdigt kommer partiklarna lägga sig till botten och mjödet kommer bli klart. Men det kan ta ett tag, flera veckor ibland.

123MJÖD skrev: mån maj 15, 2023 19:53
Resultatet är ganska likt det första, men aningen blaskigt. Vinkroppen ordnar vi med citronsyrakristaller, men det något för tunna smaken består, samt alkoholhalten märks inte på smaken. Vinprovaren visar dock på ca 22,5 vol%. Oeschle mätaren visar på -1 - -2. Nu har vi precis hävt om vinet för att bli av med död jäst och bitter smak. För det har vi steriliserat den nya vinhinken.
Bra att ni tappat om från det värsta av bottenfällning. Nu skulle jag rekommendera att ni inte gör något mer på ett antal veckor. Öppna inte hinken. Att den smakar tunt beror på att honung inte har särskilt kraftig smak jämfört med andra vinråvaror, och ni har inte särskilt mycket honung i. Oechsle på -1 - -2 tyder på att mjödet jäst klart, eller är väldigt nära att vara klart.


123MJÖD skrev: mån maj 15, 2023 19:53
Min fråga är om vinet faktiskt är klart, eller om något gått fel.
Vi har steriluiserat enligt anvisning, kanske gjort fel med ursköljningen? Det luktade inget klor vid hävningen.
Kan det vara att det verkligen är så hög alkoholhalt och märks så lite om det?
Har vi helt enkelt gjort fel med mängderna honung, så att vi haft på tok för lite honung?
Vi utgick från ett väldigt lättdrucket resultat, men bra alkoholhalt. Om det är för lite honung, går det att justera utan att det blir supergrumligt som innan eller behöva cheaposöta med socker?
Varför skulle något vara fel?
Steriliserar ni med klorin? Finns desinfektionsmedel för hembryggning i alla hembryggningsbutiker, använd dem instället.
Som jag skrivit i din andra tråd är alkoholhalten inte så hög, inte ens 10%. En tumregel är att 17 gram socker i 1 liter vätska ger 1% alkohol. Honung innehåller ca 80% socker. Med den beräkningen har du drygt 6% alkohol i ditt mjöd.
Ni kan justera honungshalten och då kommer det att börja jäsa och bli grumligt igen. Sen kommer det klarna.
123MJÖD skrev: mån maj 15, 2023 19:53
EDIT: Efter att ha mätt alkoholhalten med sköljt och torrt vinprovare och nyss vattensköljd och fått samma resultat, letade jag uppståltråden den kom med. Efter att ha dragit den genom ett vattenfylld rör några gånger låg alkoholhalten på 11,5 vol%. Efter att ha upprepat proceduren med innehållet i vinhinken rann provet nästa omedelbart igenom utan hjälp att mata igenom det och alkoholhalten visade 10 vol. % jämnt. Om någon känner igen detta, så är alltså alkoholhalten på 10 vol. %, inte 22,5 vol. %. Annars är vinet tunt, blaskigt, som ovan, men lite spritigare i smaken. Och jäser inte. Det ligger också som ett vitt flock eller skum på ytan. Oxidation?---SLUT EDIT.
Du kan nog slänga den där vinprovaren. Mät oechsle före och efter jäsning istället. Skummet på bilden ser ut som det skum som blir när det jäser tycker jag.
123MJÖD
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån apr 17, 2023 19:47
Utrustning: damejeanne

Re: Dåligt mjöd?

Inlägg av 123MJÖD »

Nu var det här ett tag, men vad jag kan komma ihåg hade vi gjort rent kärlen och sköljt dem för dåligt, med rengöring från bryggaren som innehöll klor. Så vinet dog helt enkelt i den nya tunnan. Det blev fort buteljerat och efter en månad var den dåliga smaken nästan helt borta. Använder nu rengöring som inte kräver eftersköljning. Hur märker en tråden som besvarad?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst