Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

En rätt schysst blandning med fruktvin :)

Allt om sprit med smak, t ex whisky, rom, brandy
SnoopX
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: lör mar 08, 2003 1:00

En rätt schysst blandning med fruktvin :)

Inlägg av SnoopX »

Det var ett tag sen man skrev nåt här men nu kände jag att det var dags :)

Gjorde mäsk på bakjäst, socker och ciderflavour(sån dunk man får med när man ska brygga cider) lät detta jäsa i 3v sen så destillerade jag det och fick fram runt 22% sprit med lätt äppelsmak.
Totalt tog jag ut 12L färdigt som jag sedan kolade och jäste om på nytt igen, dock utan jäst.

Använde en mixer för att finhacka äpplena som jag bla fått tag på skadat gods på ICA :) på så sätt får man ut fruktsaften ur äpplena bättre.

Efter det hade jäst tillsammans med 2 kilo socker i 2v så brände jag ut allt en gång till och slutresultatet blev 5L färdigt 46% äppelsprit som smakar som att man hällt i en essens eller, luktar rena sommarn vill jag lova :P

Mycket bök men samtidigt om man inte har nåt annat för sig så är det skojj!
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

En rätt schysst blandning med fruktvin :)

Inlägg av byggarn »

Det låter ju jättegott men lite frågetecken finns ju...
Jäste du den redan brända spriten :?: (utan jäst :?: )

"Efter det hade jäst tillsammans med 2 kilo socker i 2v så brände jag ut allt en gång till och slutresultatet blev 5L färdigt 46%"

Vad betyder det... :?:

Kan du inte förklara lite närmare - det låter gott
SnoopX
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: lör mar 08, 2003 1:00

En rätt schysst blandning med fruktvin :)

Inlägg av SnoopX »

jag menar bara att jag "jäste" ihop fruktsaften med den svaga spriten + att jag la till lite socker för mer sötma. Juh längre saften får stå ihop med spriten dessto mer tar den åt sig och det gör att slutresultatet blir kanon :lol:
Man kanske inte behöver vänta i 2v men jag tyckte det var värt att vänta lite längre så att man var säker på att det var ok.
Användarvisningsbild
Hugo
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00

En rätt schysst blandning med fruktvin :)

Inlägg av Hugo »

Låter verkligen intressant. Vad tor du om att låta den färdiga spriten stå och dra med äppelbitar i? Problemet med plastisen är ju att det blir lite för dåligt med äppelsmak av äppelmäsk/äppelvin.

Hugo
SnoopX
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: lör mar 08, 2003 1:00

En rätt schysst blandning med fruktvin :)

Inlägg av SnoopX »

jodå det lär bli kanon det också + att det framförallt är lättare :)
Brukar göra hallon, blåbår, jordgubb, smultron och hjortron sprit på sommaren, då är det bara att hälla i en kvarting sprit i en sjua sen fylla på med resten socker och bär - blir kanon :lol:

Men på hösten o vintern när det e tråkigt med det mesta så fick jag för mig att testa det där och jag vart väldigt nöjd, om du inte har testat det så ska du se att det blir smak från äpplena ändå även fast det mesta av smaken försvinner.
SnoopX
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: lör mar 08, 2003 1:00

En rätt schysst blandning med fruktvin :)

Inlägg av SnoopX »

jag menar självklart att det är 70-75cl flaska :lol:
Skriv svar

Återgå till "Destillat med smak"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster