Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Lagring av sprit - oxidation av finkeloljor till estrar.

Allt om sprit med smak, t ex whisky, rom, brandy
Användarvisningsbild
dillfest
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: tor feb 26, 2004 1:00

Syre - kork

Inlägg av dillfest »

Om man vill att det ska andas, är inte en vanlig vinkork bra då? Eller de kanske andas för lite...
Användarvisningsbild
Sauron
Bryggmästare
Inlägg: 273
Blev medlem: sön sep 28, 2003 2:00

Lagring av sprit - oxidation av finkeloljor till estrar.

Inlägg av Sauron »

Jaesus skrev:Sauron: kan amylalkohol oxideras till valeriansyra av luft (exempelvis med akvarieluftare) på samma sätt som den oxideras man kaliumpermanganat?
Nej, inte bara av luft. Åtminstone inte i rumstemperatur. (Syre är påfallande inaktivt vid vanliga temperaturer, medan det vid riktigt höga temperaturer är ett av de mest aktiva ämnen vi har.)
Kaliumpermanganat har en MYCKET kraftig oxiderande förmåga, och det krävs för att oxidera en alkohol till en aldehyd. (Ja, alltså, aldehyden är ett mellansteg man erhåller vid oxidation av en alkohol; aldehyden oxideras (oftast) vidare sedan till karboxylsyra.)
Däremot undergår aldehyder lustigt nog frivillig oxidation i luft eller syrgas, men du måste som sagt forcera det första oxidationssteget från amylalkoholen, och därtill tar vi hjälp av - exempelvis - kaliumpermanganat.
dillfest skrev:Om man vill att det ska andas, är inte en vanlig vinkork bra då? Eller de kanske andas för lite...
Det tycks vara en ganska vanlig missuppfattning, att vinkork tillåter vätskan i flaskan (vinet/whiskyn/whatever) att "andas" lite. Detta påstående är helt felaktigt - en bra kork är absolut tät. Om korken släppte igenom syre skulle vinet bli förstört. Naturkork, plastkork eller skruvkapsyl spelar således ingen roll när det gäller vin; inga av dem släpper igenom luft.
Jag tror dock det kan vara annorlunda i de fall som diskuterats ovan, där det talas om sprit som lagras i burkar/större glaskärl med lock av kork, där kan nog ett visst syreutbyte ske pga otätheter i korkens förslutning. Men inte i flaskor förslutna med vinkork alltså.
Jag äter ej klockor
men dricker gärna ur...
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Lagring av sprit - oxidation av finkeloljor till estrar.

Inlägg av rkr »

Sauron skrev:Jag tror dock det kan vara annorlunda i de fall som diskuterats ovan, där det talas om sprit som lagras i burkar/större glaskärl med lock av kork, där kan nog ett visst syreutbyte ske pga otätheter i korkens förslutning. Men inte i flaskor förslutna med vinkork alltså.
You right about that Sauron. Actually I think I was a bit misunderstood, The lid should be put on loosely to allow exchange of air, the onlu purpose for lid in this case is to prevent solids (like insects) from entering the jar. A mesh of some sorts would allow that as well, but also allow much more exchange of air. So basically use your imagination.

One thing that hasn't been discussed is cycling of temperatures. In Scotland and Ireland the whiskey is stored in non-heated warehouses where temperature can vary over 30C over the course of the year. It's said that this influences whiskey's aroma quite a lot. One way to emulate this is to store the jar in front of the window where sun heats it during the day and it cools over night. Propably doesn't work that well with central heating though.

Greetz, Riku
Användarvisningsbild
Judge_Dregg
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: tor aug 28, 2003 2:00
Ort: Helvete

Lagring av sprit - oxidation av finkeloljor till estrar.

Inlägg av Judge_Dregg »

byggarn!
"30 år gamla stängselstolpar" - tare försiktigt! fan vet vad de behandlade ekstolpar med för 30 år sen...

/Judge
Användarvisningsbild
dillfest
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: tor feb 26, 2004 1:00

Lagring av sprit - oxidation av finkeloljor till estrar.

Inlägg av dillfest »

Sauron skrev:
...
dillfest skrev:Om man vill att det ska andas, är inte en vanlig vinkork bra då? Eller de kanske andas för lite...
Det tycks vara en ganska vanlig missuppfattning, att vinkork tillåter vätskan i flaskan (vinet/whiskyn/whatever) att "andas" lite. Detta påstående är helt felaktigt - en bra kork är absolut tät. Om korken släppte igenom syre skulle vinet bli förstört. Naturkork, plastkork eller skruvkapsyl spelar således ingen roll när det gäller vin; inga av dem släpper igenom luft.
Jag tror dock det kan vara annorlunda i de fall som diskuterats ovan, där det talas om sprit som lagras i burkar/större glaskärl med lock av kork, där kan nog ett visst syreutbyte ske pga otätheter i korkens förslutning. Men inte i flaskor förslutna med vinkork alltså.
Är du säker på detta?

Tror snarare att det ligger till så här:
1 Förvarar du flaskan med vätskan liggandes andas korken extremt lite.
2 Förvarar du flaskan ståendes andas korken en hel del. Därav att vin blir förstört om du förvarar det ståendes!

Med andra ord:
En torr kork andas mycket mer än en fuktig.

Har erfarenhet av att lagra sprit i ståendes korkade flaskor och har sett att det försvinner en del sprit ur dessa (ja, jag är säker på att ingen tullat :-)).

Notera att spritflaskor med kork har plast topp, om jag får gissa så säger jag att detta inte bara har att göra med i och ursättningen av korken...
Användarvisningsbild
Sauron
Bryggmästare
Inlägg: 273
Blev medlem: sön sep 28, 2003 2:00

Lagring av sprit - oxidation av finkeloljor till estrar.

Inlägg av Sauron »

Jo, jag är tämligen säker på detta...
Jag styrkte min uppfattning nyss genom att kolla på www.systembolaget.se och deras "Vanliga frågor", där någon undrar:

Allt fler flaskor försluts med plastkork - speciellt de lite billigare vinerna. Nu undrar jag om inte plasten är för tät för att låta vinet andas?

Svar: Att korken skulle låta vinet andas är en av de envisaste myterna om vin. En bra kork är och ska vara helt tät. Visserligen mognar vinet tack vare syre, men den mängd som finns i flaskan och i vinet räcker gott. Porösa korkar skulle snabbt förvandla de flesta viner till vinäger.
Plastens täthet är alltså bra för vinet. Om däremot själva materialet har en negativ effekt på vinet över tiden är för tidigt att säga.


Det låter förvisso som att korkens kvalitet kan spela in, är den för porös är klart att luft kan tillåtas passera.

Min erfarenhet av att förvara vinflaskor stående är bara god: jag har en del som har förvarats ståendes i 12 år, och dessa har varken minskat i volym eller blivit förstörda. Använder man bra kork tycker jag snarare det faktiskt kan vara att föredra att ha flaskorna ståendes (i synnerhet om det är starkvin) då man helt undviker risken att få nån korksmak i vinet eller att ev. bottensats lägger sig längs flaskans ena sida om de ligger ner.

När du har lagrat sprit i stående flaskor med kork, har du verkligen korkat dem "ordentligt" - så som du skulle ha korkat en vinflaska - eller har du nöjt dig med att trycka ned korken med handkraft, så att du utan större ansträngning kan dra upp utan att använda korkskruv? För i så fall är det kanske inte så konstigt att sprit försvinner (i synnerhet som ångtrycket är högre än för vin), då det inte är särskilt tätt.
Jag äter ej klockor
men dricker gärna ur...
Användarvisningsbild
dillfest
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: tor feb 26, 2004 1:00

Platt på rygg

Inlägg av dillfest »

Sauron:
Efter att ha läst på lite får jag ge mig... en bra korkning är tät. Men jag har fortfarande en liten tanke om att det inte är helt korkat (ursäkta) att låta flaskorna ligga (tex om korkningen inte var helt perfekt).

Angående spritflaskan som det sakta dunstat ur så måste det nog bero på en dålig korkning (flaskan i fråga var inte en vanlig vinflaska).

Det positiva med detta är att jag inte längre behöver skämmas över att jag använt kapsylerade 33:or för förvaring av mitt vin. 8)
Användarvisningsbild
Ford-p
Bryggare
Inlägg: 149
Blev medlem: lör dec 27, 2003 1:00

Lagring av sprit - oxidation av finkeloljor till estrar.

Inlägg av Ford-p »

Har någon testat att lagra whisky med ekstickor?
Hur blev det?
Hur gjorde du?
Användarvisningsbild
Hojjt
Bryggmästare
Inlägg: 597
Blev medlem: tor feb 10, 2005 1:00
Ort: Bodegan

Lagring av sprit - oxidation av finkeloljor till estrar.

Inlägg av Hojjt »

Jag har lagrat whisky med ekspån! Jag köpte ekspån på bryggbutiken, tror spånet är för vin, rostade det i ugnen på 200grader i ca två timmar och sen ner i damejanen tillsammans med maltspriten.

Det bli perfekt färg och smaken verkar ta sig bra!!
Användarvisningsbild
bonnraggarn
Föredetta moderator
Inlägg: 572
Blev medlem: tis mar 11, 2003 1:00
Ort: Heatland (Värmland)

Lagring av sprit - oxidation av finkeloljor till estrar.

Inlägg av bonnraggarn »

Kan en sån här tunna gå att använda sig av?
Verkar ju inte vara nåt lock med till men det kan man kanske snickra ihop själv.
http://www.blocket.se/vi/7394749.htm?ca=8_s
***BONNRAGGARN***
vinifera
Bryggare
Inlägg: 179
Blev medlem: tis dec 20, 2005 1:00

Lagring av sprit - oxidation av finkeloljor till estrar.

Inlägg av vinifera »

Såg den också och tänkte att den kanske duger som vattentunna men inte till lagring av sprit/vin. Det är inte enkelt att göra ett lock som håller helt tätt. Tunnan är förmodligen inte heller helt tät. Har stått ute men under tak står det. Då har den torkat och blivit otät! Och sedan har vi priset - 1000 spänn!!
För 200 skulle jag köpa den, inte annars. För 1000 spänn kan du ju köpa en fungerande tunna från kagge.
Skriv svar

Återgå till "Destillat med smak"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster