Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Skillnad på vodka & sprit?

Allt om sprit med smak, t ex whisky, rom, brandy
Användarvisningsbild
raggarn_salen
Bryggmästare
Inlägg: 277
Blev medlem: lör jan 06, 2007 1:00
Ort: okänd ort

Skillnad på vodka & sprit?

Inlägg av raggarn_salen »

Har för mig att någon har skrivit att det är skillnad på vodka och sprit. stämmer det?
Etanol kol skål
vinifera
Bryggare
Inlägg: 179
Blev medlem: tis dec 20, 2005 1:00

Skillnad på vodka & sprit?

Inlägg av vinifera »

Från Wikipedia:
Vodka är vanligtvis en färglös dryck inehållande etanol renat genom destillation från slaggprodukter som frukt, grönsaker eller korn. Ordet har samma ursprung som ordet för "vatten" i olika slaviska språk voda, woda, вода).

Bortsett från olika typer av smaksättningar består vodka av vatten och alkohol (etanol). Alkoholhalten varierar från 35 till 50 volymprosent. Den klassiska ryska vodkan är 40%. Detta hänför till den ryska standarden för vodkaproduktion introducerat av Alexander III framtaget av den forskning den ryska kemisten Dmitri Mendeleev genomförde. Enligt Vodkamuseét i Moskva fann Mendeleev den perfekta procenthalten till att vara 38%, men i och med att man beskattade sprit för dess procenthalt valde man att underlätta beskattningen och avrundade det till 40%. När vodka dricks ren kan den smaka "vattnig" och över denna styrka kan den "brännas".

Vodka är ett skyddat namn i EU. En vodka måste först ha destillerats till minst 95 % för att sen blandats ut till lägst 37,5 %. Om inte dessa regler följs får den säljas under tex brännvin eller något annat namn.


Jag tycker att vodka är en relativt neutral sprit som i fallet Absolut har en omisskänlig doft av säd -- om man verkligen känner efter! Att göra vodka på rent socker, med turbo, är naturlgtvis en smaksak. Jag gör den renaste "turbodieseln" som finns. De gånger jag får heads med kör jag om den, men inte tusan smakar den Absolut. Sädeskaraktär får man inte utan säd. Det blir mer som teknisk sprit, dvs 96%. Och den kan användas som råvara till mycket! 8)

jag har smakat potatisvodka som ibland smakar neutralt (=teknisk sprit) men ibland har potatiskaraktär, ta karlssons färskpotatisvodka som extremexempel. Ett klart fall av fördel finkel! Men som sagt, turbo ger i allra bästa fall neutral sprit. Jag skulle inte kalla det en bra Vodka iaf även om det stämmer överens med nån definition av begreppet.
Skriv svar

Återgå till "Destillat med smak"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster